کتاب روششناسی عقاید دینی منتشر شد
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب روششناسی عقاید دینی نوشته حمیدرضا شاکرین از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
این کتاب در چهار فصل به شرح زیر پیکربندی شده است:
فصل اول عنوان کلیات را بر پیشانی دارد و پس از بیان پارهای نکات ناظر به معرفی تحقیق و بیان مفاهیم و مبادی تصوری بحث میپردازد. از جمله مفاهیمی که در این فصل معناکاوی میشوند عبارتند از: مفهوم دین، اعتقاد، ایمان، علم، معرفت و یقین.
فصل دوم با عنوان ماهیت عقاید دینی شروع میشود. این فصل ابتدا ملاک دینی بودن عقیده و گونهشناسی عقاید دینی را که ده قسمت دارد برمیرسد و بروندادهای روششناختی آنها را میکاود. سپس ویژگیهای اساسی عقاید دینی، جایگاه و کارکرد آن و مؤلفههای اساسی عقاید را همراه با نتایج روششناختی آنها دنبال میکند. از دیگر مباحث این فصل بازکاوی تمایز عقاید از معارف علمی، آموزههای تاریخی و تعالیم اخلاقی و فقهی دین است تا در پی آن بتوان تفاوتهای روششناختی این حوزهها را بازشناخت.
فصل سوم عهدهدار زبانشناسی عقاید دینی است. در این فصل ویژگیهای زبانشناختی مفاهیم و گزارههای اعتقادی به بحث گذاشته شده؛ آنگاه مسئله معناداری و معناشناسی این گزارهها از دیدگاه مکاتب و اندیشمندان غربی و متفکران اسلامی به تفصیل بررسی و نقد و بروندادهای روششناختی هر دیدگاه رصد شده است. سرانجام زبان حقیقی اندیشمندان مسلمان، آنسان که صدرالمتألهین تبیین کرده است، تنها راهگشای معناشناختی در این حوزه تلقی شده و نتایج روششناختی آن واکاوی شده است.
فصل چهارم، معرفتشناسی عقاید دینی را پی میگیرد از جمله مباحث این حوزه مسئله امکان معرفت در عقاید است. در این فصل، دیدگاههای معرفتگریز و معرفتگرا، به ویژه مبنای معرفتشناختی اندیشمندان مسلمان، همراه با بروندادهای روش شناختی هر یک بررسی شده است. سپس منابع و موانع معرفت اعتقادی، آرای گوناگون درباره معرفت مطلوب در عقاید و مقتضای روششناختی آنها سنجش شده است. سرانجام بحثی ازتحقیقپذیری و معیار صدق معارف اعتقادی و در نهایت مسئله ثبات و تحول عقاید دینی به میان آمده و سری هم به نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت زده شده است. و در همة این موارد، پیوسته چشم به نتایج روششناختی آرای گوناگون در این عرصهها دوخته شده است.
این کتاب نوشته حمیدرضا شاکرین با شمارگان 300 نسخه در324 صفحه به قیمت 22000 تومان از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است./998/د102/ق
منبع: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی