۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۳۲۱۵۵۳
کارشناس مسائل مذهبی:

حضرت زهرا، مصداق بارز شجره طیبه در عالم وجود است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی گفت: وجود مبارک حضرت زهرا(س) منشأ خیرات و برکات فراوانی در جهان اسلام بوده‌اند، آن حضرت مصداق بارز شجره طیبه الهی در عالم وجود هستند.
ايام سوگواري حضرت زهرا(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدعلی اباذری، کارشناس مسائل مذهبی، امشب در مراسم سخنرانی که در مسجد و حسینیه محمد رسول الله شهرضا برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا(س) عنوان کرد: آن حضرت خدمات بزرگی را به جهان اسلام و جامعه بشری ارائه کردند که تا یوم الحشر باقی خواهد ماند.

 

وی تصریح کرد: اگر امروز سخنانی از حضور حضرت زهرا(س) در انظار عمومی و یا سخنرانی‌های آن حضرت در میان معاندان شنیده می‌شود، باید بدانیم که بسیاری از طبقات جامعه عرب، هنوز بر عقاید خود در خصوص لزوم محدودیت زنان پایبند بودند.

 

کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: حضرت زهرا(س) و زنان بزرگواری همچون حضرت زینب(س) و امُّ البنین(س)، تلاش‌ها و زحمات زیادی برای خروج زنان از محدودیت متحمل شدند.

 

حجت الاسلام اباذری در ادامه افزود: پیامبر اکرم(ص) تلاش زیادی انجام داد تا توانست جامعه عرب را متحول کند، اما ایشان در طول حیات خود، در خصوص جامعه زنان توانستند، مانع زنده به گور کردند دختران شوند، اما بدنه اصلی جامعه جاهلی عرب، هرگز نمی‌توانست بپذیرد که زن یا زنانی در مسندهای حساس جامعه حاضر و به ایراد سخن بپردازد.

 

وی گفت: زمانی که از حضرت زهرا(س) به عنوان سرور و الگوی زنان عالم یاد می‌شود، به این دلیل است که ایشان، در سخت‌ترین شرایط اجتماعی و در زمانی که هیچ یک از امتیازات قانونی برای زنان وجود نداشته، برای دفاع از حریم اسلام و قرآن، در جامعه حضور یافتند و با سخنان و رفتار خود، خدمات زیادی انجام دادند.

 

کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: یکی از محدودیت‌های بزرگی که برای زنان صدر اسلام وجود داشت، محدودیت در علم آموزش آن‌ها بود، اعراب زنان را از خواندن و نوشتن منع می‌کردند، البته بی‌سوادی در تمام طبقات جامعه عرب دیده می‌شد، اما در خصوص زنان، این مسئله یک قانون تلقی می‌شد.

 

حجت الاسلام اباذری تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه‌های متعددی، علم و دانش زیادی خود را عرضه کردند، خطبه‌های آن حضرت همانند اسرار سر به مهری تا ظهور امام زمان(عج) باقی خواهد ماند و هر اندازه مفسران تلاش کنند تا ابعاد و زوایای آن‌ها را نمایان کنند، به طور کامل موفق نمی‌شوند.

 

وی تأکید کرد: حضرت زهرا(س) زنی بود که در دامان رسالت پرورش یافت، تمامی معراف اصیل اسلامی را از سرچشمه اصلی آن، یعنی وجود مقدس حضرت رسول اکرم(ص) فرا گرفت و در طول دوران کوتاه عمر خود، تلاش زیادی برای انتشار آن معارف انجام داد.

 

کارشناس مسائل مذهبی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نقش مؤثر حضرت زهرا(س) در محیط خانواده گفت: نگاهی به تاریخ زندگی پر فراز و نشیب زندگی حضرت علی(ع) نشان می‌دهد، آن حضرت فرصت اندکی برای تربیت و پرورش روحی فرزندان خود داشته‌اند، زیرا مسؤولیت خطیر اداره جامعه اسلامی، فرصت بیشتری در این خصوص به آن حضرت نمی‌داده است.

 

حجت الاسلام اباذری در ادامه این مطلب افزود: حضرت زهرا(س) نقش مؤثر و غیر قابل انکاری در تربیت روحی و معنوی فرزندان خود داشته‌اند، تربیت شخصیت‌های بی نظیری همچون حضرت امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س)، ناشی از تعالیم الهی و آسمانی آن حضرت در محیط خانواده داشته است.

 

وی تصریح کرد: تعالیم عالی حضرت زهرا(س) در وجود فرزندان بزرگوار خود تا اندازه‌ای کارساز و مؤثر بود که، تمامی امامان معصوم(ع) وجود حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)، در خاندان رسالت را، از جمله افتخارات بزرگ خود می‌دانستند که نصیب فرد یا گروه دیگری نشده است.

 

کارشناس مسائل مذهبی در پایان، گفت: وجود مبارک حضرت زهرا(س) منشأ خیرات و برکات فراوانی در جهان اسلام بوده‌اند، آن حضرت مصداق بارز شجره طیبه الهی در عالم وجود هستند./868/202/ب3

ارسال نظرات