۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۳۲۰۹۴۴

معرفی برخی از آثار فردی و شهید غنی‌پور

خبرگزاری رسا ـ حوزه هنری به معرفی چند کتاب از زنده‌یاد امیرحسین فردی و شهید حبیب‌الله غنی‌پور در زمینه ادبیات کودک و نوجوان به مناسبت اختتامیه جایزه شهید غنی‌پور را پرداخت.
جايزه شهيد غني‌پور

 

به گزارش خبرگزاری رسا، زنده یاد امیرحسین فردی از نویسندگان و فعالان عرصه ادبیات داستانی بود. او در زمینه ادبیات کودک و نوجوان نیز فعال بوده و سال های زیادی، سردبیری و مدیرمسئولی «کیهان بچه‌ها» را به عهده داشت و از این رو، با زبان مناسب برای ارائه مفاهیم مختلف به کودکان آَشنا بود. امیرحسین فردی همچنین جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی پور را بنیان گذاری کرده که از سال 1376 هر ساله اهدا می‌شود. این جایزه توانسته است در میان علاقه‌مندان به ادبیات جایگاه خوبی را در سال های متمادی فعالیت خود کسب کند. هر سال در اسفندماه که سالگرد درگذشت حبیب غنی پور در سن 20 سالگی و در جبهه دفاع از کشور بوده است، این مراسم به یاد و نام وی برگزار می‌شود.

 

 حبیب غنی پور چهارده ساله بود که بهمن 57 را درک کرد، امام خویش را شناخت و با وی بیعتی عاشقانه بست. در همان سنین از اعضای فعال کتابخانه مسجد جوالائمه علیهم السلام بود و به تدریج به سمت نویسندگی حرفه‌ای قدم برداشت؛ اما با شروع جنگ تحمیلی، عازم جبهه های نبرد شد. شهید حبیب غنی پور در سال 65 در دو عملیات کربلای یک و پنج شرکت کرد و در شب دهم اسفندماه سال 65، در ادامه عملیات کربلای پنج و در واقع در مراحل پایانی آن به شهادت رسید.

 

 انتشارات سوره مهر حوزه هنری، برخی از آثار این دو نویسنده را در قالب ادبیات بزرگ‌سال و ادبیات کودک و نوجوان معرفی کرده است که در این یادداشت، به کتاب هایی از این نویسندگان که در قالب ادبیات کودک از سوی سوره مهر منتشر شده اند می پردازیم.

  

 سیاه چمن/ نویسنده: امیرحسین فردی

 امیرحسین فردی پس از سفر در نوروز 63 به یکی از روستاهای اطراف کهنوج، دیده های خود را در این سفر ابتدا به صورت گزارش آماده کرد و سپس تصمیم به نگارش آن در قالب رمان گرفت. داستان مربوط به طغیان و شورش فرزند ارشد یک خانواده دامدار کپرنشین در برابر زورگویی یک خان است که هنوز در فکر ارباب و رعیتی است. این کتاب را که اولین اثر نگارنده محسوب می شود شاید بتوان اولین رمان با موضوع انقلاب اسلامی دانست.

  

آشیانه در مه/ نویسنده: امیرحسین فردی

 داستان درمورد نوجوانی سیزده ساله به نام شکور است که جوجه قرقی را از لانه اش می آورد تا بزرگ کند و در این راه، کارش به دعواهایی با جمشید پسر خان می کشد. این قرقی که مونس نام دارد بارها از سوی جمشید مورد آزار و اذیت قرار می گیرد تا در آخرین بار شکور و مادرش شبانه او را به همان جایی برمی‌گردانند که به دنیا آمده است. امیرحسین فردی این کتاب را در 124 صفحه نوشته و بارها از سوی انتشارات سوره مهر تجدید چاپ شده است.

  

 قصه‌های گل بهار / نویسنده: امیرحسین فردی

 این کتاب شامل هشت داستان کوتاه است که در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد نوشته شده است. ماجرای این کتاب درباره عکس العمل های دختر بچه ای به نام گل بهار در یک روستاست و اتفاقاتی که برایش می افتد. این داستان ها به صورت مستقل با یک قهرمان مشترک نوشته شده است.

  

 عمو سبدی/ نویسنده: حبیب غنی پور

این کتاب شامل سه داستان کوتاه و شیرین و پندآموز برای کودکان و نوجوانان است به نام های عمو سبدی، صندوق، لب کلفت و ... کتاب عمو سبدی 39 صفحه دارد و پس از شهادت حبیب غنی پور منتشر شده است.

  

گل خاکی/ نویسنده: حبیب غنی پور

 این کتاب نیز که پس از شهادت حبیب غنی پور منتشر شد، شامل هفت داستان کوتاه درباره دفاع مقدس است. زندگی نامه کوتاه وی شامل دوران کودکی، دوران جبهه و فعالیت هایش در مناطق مختلف جنگی و نحوه شهادتش در عملیات کربلای 5 نیز در این کتاب 77 صفحه ای آمده است./998/د102/ق 

منبع: حوزه هنری

ارسال نظرات