۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۳۲۰۵۸۹
سخنگوی هیأت نظارت بر نشر خبر داد؛

تشکیل 41 جلسه هیأت نظارت بر نشر در 22 ماه گذشته

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام مهدوی‌راد عنوان کرد: هیأت نظارت بر اجرای ضوابط نشر از اردیبهشت 1393 تا به امروز 41 جلسه برگزار کرده است.
حجت الاسلام مهدوي راد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، سخنگوی شواری نظارت بر ضوابط نشر با اشاره به برگزاری منظم جلسه‌های هیأت نظارت بر ضوابط نشر کودک، نوجوان و بزرگسال اظهار کرد: در آبان‌ماه 1392 با نامه علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای شورای نشر معرفی شدند و پس از یک‌ماه در آذر 1393 اسامی هیأت‌های نظارت کودک و بزرگسال به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. حسب این مصوبه، 16 نفر به عنوان اعضاء هیأت نظارت بر نشر بزرگسال و 5 نفر نیز به عنوان اعضاء هیأت نظارت بر نشر کودک انتخاب شدند.

 

وی افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در اوایل سال به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد و نخستین جلسه‌های هیأت نظارت در اردیبهشت 1393 برگزار شد. در همان جلسه‌های اولیه به منظور چابک‌سازی هیأت‌ها و تسهیل در اجرای جلسه‌ها، کمیته‌ای به نام کمیته تخصصی هیأت نظارت مرکب از 6 عضو هیأت بزرگسال و یک عضو هیأت کودک شکل گرفت. از اردیبهشت 1393 تا به امروز نیز هیأت نظارت بر نشر بزرگسال 4 جلسه، هیأت نظارت بر نشر کودک و نوجوان 11 جلسه و کمیته تخصصی متشکل از دو هیأت 23 جلسه برگزار کرده‌اند. همچنین دو هیأت نظارت بر نشر کودک و بزرگسال 3 بار جلسه مشترک تشکیل داده‌اند. به طور کلی در طول نزدیک به این دو سال، این دو هیأت 41 جلسه داشته‌اند.

 

رئیس هیأت نظارت بر اجرای ضوابط نشر با اشاره به علاقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دولت به برگزاری این جلسه‌ها، گفت: در دولت گذشته اساساً هیأت نظارت بر نشر بزرگسال تشکیل نشد و جلسه‌های هیأت نظارت بر نشر کودک نیز از 3 جلسه فراتر نرفت.

 

حجت‌الاسلام مهدوی‌راد با اشاره به انتقاد صورت گرفته از سوی محسن پرویز، معاون پیشین امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعداد اندک برگزاری جلسه‌های هیأت نظارت، گفت: من موضع آقای پرویز و مطالب وی در مصاحبه با نسیم آنلاین را از اساس، تکذیب می‌کنم و برای وی متأسف هستم. من آقای پرویز را دوست دارم و ایشان زمانی که در معاونت ارشاد حضور داشتند، به ما لطف داشتند و ما هم با وی همکاری می‌کردیم. در نگاه کلان هم من و برخی دوستان با برخی جریان‌های موجود مخالف بودیم اما به دلیل نیک‌نفسی آقای پرویز با او همکاری و همدلی داشتیم.

 

وی افزود: در یک‌سال اخیر آقای پرویز مصاحبه‌هایی کرده است که من همان‌طور که در مصاحبه قبلی هم عنوان کردم، برای او اظهار تأسف می‌کنم. پیش از این هم من در یکی از مصاحبه‌ها به آیه «و لا تقف ما لیس لک به علم» (چیزی را که آگاهی دقیق ندارید، از آن پیروی نکنید) اشاره کرده‌ام. آقای پرویز ضمن مصاحبه با خبرگزاری مذکور، عنوان می‌کند که اطلاعات دقیقی درباره برگزاری جلسه‌های هیأت نظارت بر نشر ندارد؛ اگر این طور است چرا درباره موضوعی که اطلاعات دقیقی درباره آن ندارد اظهارنظر می‌کند؟

 

رئیس هیأت نظارت بر اجرای ضوابط نشر درباره شکل‌گیری این هیأت در دوره جدید، گفت: کمیته تخصصی هیأت نظارت در دولت جدید به منظور سرعت بخشیدن به مسائل، موضوع‌ها و مشکلات با 7 نفر جلسه‌های عدیده تشکیل داده است. آقای پرویز به خوبی می‌داند که در اداره‌کل کتاب، چگونه کتاب عرضه می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد. جلسه‌های هیأت نظارت بر ضوابط نشر در طبقه سوم وزارت فرهنگ و ارشاد تشکیل می‌شود و همه اعضاء در آن شرکت می‌کنند. در اینجا حقاً و انصافاً باید از دوستان عزیزی که بنده را به عنوان مسئول این هیأت انتخاب کردند، تشکر کنم.

 

وی افزود: اعضاء هیأت دارای مشغله‌های فراوان هستند و به‌رغم این گرفتاری‌ها به طور منظم در جلسه‌های شرکت می‌کنند. آقای دکتر گلزاری، آقای دکتر افروغ و آقای چینی‌فروشان با آن همه گرفتاری و مشغله در جلسه‌های مختلف شرکت می‌کنند. آقای خاموشی با همه مشغله‌ها مرتب در این جلسه‌های حضور داشته‌اند. آقای دکتر کچوئیان به رغم بیماری در جلسه‌ها حضور دارد. همچنین دیگر اعضای دو هیأت بزرگسال و کودک و نوجوان. به نظر من ظلم است که این‌گونه درباره دوستان قضاوت می‌کنند. جلسه 7 نفره که به ریز آیین‌نامه‌ها، جابه‌جایی نیروها، استانی شدن ممیزی و... می‌پردازد، به طور مرتب هر دو هفته یکبار تشکیل شده است مگر در مواردی که به مناسبت‌هایی برخورد کرده باشد./998/د102/ق  

منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 

ارسال نظرات