۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۳۲۰۵۸۴
مسجد جامعی:

عیدانه کتاب می‌تواند تبدیل به یک سنت ارزشمند و پایدار شود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای شهر تهران پیشاپیش عید نوروز 95 را به همه کسانی که این سنت را در کشور برپا می‌کنند، تبریک گفت و بیان کرد: طرح عیدانه کتاب به عنوان یک سنت ارزشمند، پایدار و قابل احترام در این ایام اجرا می‌شود.
طرح عيدانه کتاب

 

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، با بیان این‌که سنت کهن عیدی دادن و عیدی گرفتن با مناسک و مراسم عید نوروز همراه است، اظهار کرد: عیدی دادن شکل‌های مختلف و متفاوتی دارد. گاهی یک کارت تبریک، گاهی تقویم و سررسید، گاهی هم یک هدیه نقدی و غیرنقدی و گاهی یک شاخه گل و عطر است که همه این هدایا نشان از احساس محبت و سرشار از طراوت و زیبایی است.

 

این عضو شورای شهر تهران، با بیان این‌که در سال‌های اخیر برای بیان زیبایی‌ها و دوست داشتن از فضای کتاب برای عیدی دادن استفاده می‌کنند، گفت: باید به همه ایرانیان از ایام کهن تا امروز برای این نوآوری‌ها آفرین گفت چرا که حرکتی نیکو و ارزشمند است.

 

وی از اقدام ناشران برای عرضه کتاب‌های خود با تخفیف 20 درصد در طرح عیدانه کتاب ابراز خوشحالی کرد و گفت: ناشران کشور ما از جایگاه فرهنگی مناسبی در بین همه گروه‌های فرهنگی برخوردار هستند. به طوری که در هفته کتاب، شاهد فعالیت‌ها و اقدام‌های شایسته‌ای از آنها بودیم و مجموعه فعالیت‌های آنها مردم را به حضور در کتابفروشی‌ها ترغیب کرد.

 

مسجدجامعی بیان کرد: عیدانه کتاب طرحی است که کتاب را در قالب عیدی در اختیار دوستداران و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی قرار می‌دهد. هر چند این طرح در گذشته به صورت فردی، موردی و ساختارمند هم سابقه داشت. مرحوم احمد بورقانی، معاون پیشین امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله کسانی بود که به افراد مختلف متناسب با سن، سواد و جنسیت کتاب را عنوان عیدانه هدیه می‌داد.

 

وی افزود: کتاب‌هایی که به عنوان عیدی می‌گیریم برای همیشه به یادگار می‌مانند و در هر شرایط قابل استفاده هستند اما سررسیدها زمان محدودی دارند و بعد از گذشت زمان کارایی خود را از دست می‌دهند.

 

مسجدجامعی طرح عیدانه کتاب را قابل ستایش دانست و گفت: باید از دست‌اندرکاران این طرح قدردانی و سپاسگزاری کرد که در پی نهادینه کردن فرهنگ کتاب عیدی دادن هستند. قطعاً عیدانه کتاب جای خود را در بین هدیه‌های دیگری که به مناسبت عید نوروز به هم می‌دهیم باز می‌کند و شاهد حضور پُرشور مردم در کتابفروشی‌ها خواهیم بود.

 

وی با بیان این‌که مردم باید برای تهیه کتاب به کتابفروشی‌های محله خودشان مراجعه کنند، افزود: این کتابفروشی‌ها می‌توانند مغازه‌های خود را با گل و ریحان نوروزی آراسته کنند تا به این شیوه خیرمقدمی مضاعف به مراجعه کنندگان و دوستداران کتاب بگویند.

 

مسجدجامعی با ابراز امیدواری از این‌که در آینده نزدیک طرح عیدانه کتاب در کنار سایر عیدی‌ها از ارزش و اعتبار برخوردار خواهد شد، گفت: امیدوارم هر سال افق پیش‌روی مردم فرهنگ دوست ایران گشوده شود و ما شاهد استقبال مردم، ناشران و نویسندگان از طرح عیدانه کتاب باشیم.

 

وی بیان کرد: بیاییم دید و بازدید ایام عید را در کتابفروشی‌ها انجام دهیم چرا که با این کار یک دیدار فرهنگی بین مردم، مترجمان، نویسندگان و.... در فضای صمیمی کتاب و کتابخانه انجام می‌شود.

 

طرح «عیدانه کتاب» با شعار «امسال کتاب عیدی دهیم» در بازه زمانی یک ماه از ١٥ اسفند تا ١٥ فروردین در سطح کشور اجرا می‌شود./998/د102/ق

منبع: مؤسسه خانه کتاب

ارسال نظرات