۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۳۱۹۴۷۴

وزیر خارجه عربستان بر لزوم برکناری بشار اسد تأکید کرد

خبرگزاری رسا ـ روزنامه سعودی الریاض امروز به نقل از وزیر امور خارجه عربستان نوشت: طرح سوریه بدون بشار اسد باید جایگزین همه طرح ها شود.
الجبير

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه سعودی الریاض امروز بدون اشاره به اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورش به نقل از عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان نوشت: طرح سوریه بدون بشار اسد باید جایگزین همه طرح ها شود و وی به زور اسلحه و یا مسالمت آمیز باید از حکومت خارج شود.

 

جبیر در نشست مطبوعاتی با کریستین ینسن همتای دانمارکی خود که به ریاض سفر کرده، بدون اشاره به دخالت های عربستان در امور کشورهای منطقه و حمایت از گروه های تروریستی تکفیری، برای چندمین بار با تاکید بر کنار رفتن اسد از حکومت، افزود: در سوریه جدید جایی برای بشار اسد نخواهد بود.


وی همچنین بدون اشاره به ناتوانی نیروهای نظامی عربستان در جنگ یک ساله علیه یمن افزود: اگر کشورهای ائتلاف برای اعزام نیروی زمینی به سوریه تصمیم بگیرند، عربستان آماده مشارکت در این امر است.


عادل الجبیر مدت ها است که بر طبل رفتن بشار اسد از طریق مسالمت آمیز سیاسی یا نظامی از حکومت می کوبد اما در صحنه عمل نیروهای طرفدار سعودی در سوریه یا همان تروریست های تکفیری متحمل شکست های پی در پی و عقب نشینی از مراکزی شده اند که مدتها بود با کمک های نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان، آن را در اشغال خود داشتند.


وزیر خارجه عربستان سعودی که در گذشته چندین بار از بمباران مراکز تروریست های مورد حمایت خود در سوریه از سوی روسیه ابراز نارضایتی کرده در آخرین اظهارات خود، روسیه و حکومت سوریه را متهم به نقض آتش بس کرده و هشدار داده که طرح «ب» در عملیات زمینی را اجرا می کند.


به گفته کارشناسان منطقه ، براساس طرح «ب»، آمریکا و متحدان منطقه ای این کشور از جمله عربستان سعودی در صورت نقض آتش بس در سوریه یا در شرایط نارضایتی از این وضعیت، عملیات زمینی را با شرکت نیروهای ویژه خود در این کشور به اجرا در می آورند.


آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه و برخی دیگر از کشورهای مرتجع عرب منطقه که از حدود پنج سال پیش با حمایت از تروریست ها اوضاع سوریه و عراق را متشنج کرده اند نمی خواهند سوریه در جنگ علیه تروریست ها پیروز شود و با توطئه های مختلف و پشتیبانی از تروریست ها تلاش می کنند شرایط را به نفع خود پیش ببرند.


به گفته کارشناسان، کشورهای غربی از سال ها و حتی دهه ها قبل، طرح هایی را برنامه ریزی کرده اند تا سوریه را بی ثبات کنند، اما سوریه با استقامت و مقاومت خود، این نقشه ها را ناکام گذاشته است./994/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات