۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۳۱۹۱۱۰
استاد حوزه علمیه:

دوری از غضب و سوء استفاده نکردن از مقام جزء صفات مؤمنان است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: سه خصلت پسندیده ماندگار؛ خشنودی بجا، دوری از غضب بیجا و عدم سوءاستفاده از مقام، ایمان فرد را کامل می کند.
حجت الاسلام ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در ادامه مباحث تهذیب نفس یا مدیریت بر خویشتن از کتاب وسایل الشیعه جلد یازدهم، در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی، با بیان این که هرکسی سه خصلت پسندیده ماندگار را داشته باشد ایمانش کامل می شود، اظهار کرد: نخستین خصلت این است که رضایت و خشنودی از کسی یا چیزی عقلانی و شرعی باشد و او را از راه حق بیرون نبرده یعنی رضایتش از باب غلبه احساسات بیجا نباشد.

 

وی در ادامه به دومین خصلت پسندیده ماندگار پرداخت و تصریح کرد: هنگامی که فرد غضبناک شده ولی اعمال غضب و خشونت بیجا نکرده و خشمش او را از حق خارج نکند به کمال ایمان دست خواهد یافت. به طور مثال وقتی حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران وقتی اجازه شرکت در انتخابات خبرگان رهبری به ایشان داده نشد؛ ناراحت شد ولی از مسیر حق خارج نشد و گفت «خدایا راضیم به رضای تو» و در نماز جمعه از ولایت فقیه حمایت کرد.

 

حجت الاسلام ضیایی سومین خصلت خوب را عدم سوءاستفاده از مقام و قدرت دانست و تشریح کرد: وقتی فرد شهرت، مقام یا قدرتی یافت از مقام و موقعیت خود سوءاستفاده نمی کند. امام راحل (ره) وقتی نوه شان تحت تأثیر بنی صدر علیه شهید بهشتی (ره) در مسجد گوهرشاد و چند جای دیگر صحبت کرد و موعظه در او تأثیرگذار نبود، دستور می دهند که دست بسته او را به تهران ببرند. امام خمینی (ره) چون حاکم عادل است عادلانه رفتار کرده و از قدرتشان سوء استفاده نکردند.

 

اختلاف عملکردها

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به مبحث اختلاف عملکردها پرداخت و تأکید کرد: اختلاف در برخی جاها خوب و در برخی بد است. اختلاف بین حق و باطل خوب است به شرط گزینش حق؛ همچنین اختلاف بین اهل حق و اهل باطل خوب است زیرا روشنایی حق، آشکار و ظلمت باطل هم با گزینش اهل حق آشکار می شود.

 

وی افزود: در اختلاف حق و باطل، گزینش باطل مذموم است و در اختلاف بین اهل حق و باطل، گزینش اهل باطل نیز مذموم می باشد.

 

حجت الاسلام ضیایی اختلاف انبیا و مرسلین در نحوه اجرا را خوب و ممدوح عنوان و اظهار کرد: زیرا تمام انبیا و مرسلین در صراط مستقیم بوده و جلب رضای خدا می کنند ولی اختلاف در اجرا به نوع فرضیه، نظریه، سلیقه یا سطحی نگری که در جهان کنونی حاکم است بد و مذموم است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه خاطرنشان کرد: هر کدام از انبیا جایشان با دیگری عوض شود مثل او عمل خواهند کرد به طور مثال اگر حضرت عیسی (ع) را جای حضرت نوح (ع) بگذارند مثل حضرت نوح (ع) عمل خواهد کرد و اگر حضرت نوح (ع) را جای حضرت عیسی (ع) قرار دهند حضرت نوح (ع) نیز مثل حضرت عیسی (ع) عمل می کند و نیز دیگر انبیا (ع) همین طور خواهند بود؛ چون همگی در صراط مستقیم حرکت می کنند.

 

وی تأکید کرد: اختلاف در چهارده معصوم (ع) از حیث زمان، مکان و اجرا خوب و ممدوح است زیرا همه شان معصومند و علم لدنی دارند، نور واحد بوده و بازتاب نور الهی اند؛ پس هر چه از آنان ساطع می شود نور است.

 

حجت الاسلام ضیایی به اختلاف در امت اسلامی پرداخت و گفت: اختلاف در امت اسلامی به نوع فرقه گرایی و اعمال غضب و خشونت های بی مورد به سبک کینه، بغض و درگیری های داخلی و تسلط بیگانگان یعنی سپردن امکانات و کشور به دست نااهلان، چنین اختلافی بد و مذموم است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: اختلاف آراء (به نوع نظریه و فرضیه) قبل از علم و یقین، چنین اختلافی خوب و ممدوح بوده زیرا فعال سازی فکر و عقل و شناخت سلیقه ها، مبناها، استعدادها و خلاقیت ها را دربر دارد ولی اختلاف آراء به نوع فرضیه و نظریه، بعد از علم و یقین، نشانه نبود فکر خوب و نشانه مفقود شدن عقل است از این رو چنین اختلافی بد و مذموم است.

 

وی در تشریح اختلاف آراء بیان کرد: به طور مثال وقتی علم و یقین داریم نماز از ضروریات اسلام و واجب است اگر فرضیه بافی کند و بگوید از هر راهی می شود با خدا ارتباط برقرار کرد چون بعد از علم و یقین است اراجیف می باشد اما اگر قبل از علم و یقین، فرضیه بافی کند و بگوید از راه های زیادی می توان به خدا رسید اشکالی ندارد.

 

حجت الاسلام ضیایی اختلاف نظرات علمی برای روشن شدن حق را خوب و ممدوح خواند و افزود: ولی اختلاف نظرات به نوع جدال، یعنی حرف خود را در هر صورت حق جلوه دهد و کاری به حق و باطل ندارد تا گزینش کند، بد و مذموم است.

 

وی با اشاره به این که اختلاف دو کفه ترازو و میزان برای عدل خوب و ممدوح بوده ولی اختلاف دو کفه ترازو و میزان از برای کم فروشی بد و مذموم است، گفت: باید دانست دل های تهی از یاد خدا و مغزهای تهی از ذکر خدا بدون عمل صالح و دارای نیت های خبیث و اعمال فاسق و شرور، برای چنین افرادی در قیامت ترازوی درکات هست. میزان قیامت ترازوی حق و عدل بوده و ممدوح است اما برای فاسقین بالفعل ترازوی درکات است تا این که در چه مرتبه ای از جهنم عذاب شوند.

 

حجت الاسلام ضیایی در پایان اضافه کرد: برای دل های پر از یاد خدا و قیامت و انسان های مؤمن دارای اعمال صالح و نیت های خیر و اعمال نیکو با نیت خالص، ترازوی عدل به گونه ترازوی درجات است زیرا امر خداوند به این است که نه به بیراهه بروید و نه راه هدایت کسی را ببندید./861/202/ب1

ارسال نظرات