۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۳۱۸۴۹۵

بررسی «موانع تحول در علوم انسانی» در جدیدترین شماره ماهنامه پاسدار اسلام

خبرگزاری رسا ـ شماره 407 و 408 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.
ماهنامه پاسدار اسلام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 407 و 408 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیرمسؤولی محمدحسن رحیمیان روانه بازار شده است.

 

در این شماره از ماهنامه می‌خوانیم: «قدر خود بشناس»، «جایگاه قلب در ادب الهی»، «مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی»، «دل‌بستگی به دنیا ریشه همه انحرافات» و «گفت‌وگو با آیت الله حاج آقا مرتضی تهرانی؛ قطعاً فردی به جامعیت و اخلاص آیت الله خامنه‌ای در جهان تشیع و اسلام نداریم» و «تحول در علوم انسانی با عبور از مرز مدرنیته و نظر به اسماء الهی».

 

مقاله با «تحول در علوم انسانی با عبور از مرز مدرنیته و نظر به اسماء الهی» به قلم اصغر طاهرزاده است، و به موضوعاتی همچون «موانع تحول در علوم انسانی»، «گم شدن در فضای تفکر»، «از کجا باید آغاز کرد»، «ویژگی‌های علوم انسانی اسلامی»، «واقعی‌ترین واقعیت‌ها»، «شکستن روح سکولاریته علوم» پرداخته است.

 

در بخشی از این متن می‌خوانیم:

انقلاب اسلامی تحولی برای ورود احکام قدسی به ساحت مناسبات اجتماعی بشر و علوم انسانی یکی از اساسی‌ترین دریچه‌های این ورود است؛ لذا معتقدین به حقیقت انقلاب اسلامی باید هرچه بیشتر به علوم انسانی اسلامی حساسیت داشته باشند؛ وگرنه با ادامه وضع موجود در نظام آموزشی، انسان‌هایی با تربیت لیبرال دموکراسی و ضامن ادامه فرهنگ غربی خواهیم داشت.

 

 نگاه انسان مؤمن به وحی الهی به عالم و آدم با نگاه انسان سکولار متفاوت است. او نسبتی را با حقیقت برقرار می‌کند که همواره منور به انوار حقایق عالم ملکوت است و در این راستا به درک و حسی می‌رسد که فرهنگ سکولار امکان درک آن را ندارد؛ اسلامی کردن علوم انسانی برای پرورش انسان مؤمن به وحی الهی ضرورت عاجل دارد، وگرنه به مرور از آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله خواهیم گرفت.

 

 در ساحت فرهنگ لیبرال دموکراسی نمی‌توان انسانی را جستجو کرد که بنا دارد زمین را به عالم قدس پیوند بزند. پس چگونه است که می‌خواهیم با نیازهای که مدرنیته برای بشر معنا کرده؛ ادامه حیات بدهیم؟ چرا نباید در کنار زندگی محدود زمینی، جان خود را محل تجلی سماء الهی قرار دهیم؟

 

«علم» به معنای تدوین دانایی تمدن، همواره مورد نیاز بشر است، ولی کدام بشر و کدام علم، اگر بشریت طوری دگرگون شود که بخواهد جان تشنه خود را  تجلی نوار الهی سیراب کند، دنیای دیگری غیر از دنیایی را که مدرنیته به او پیشنهاد می‌کند و علم دیگری غیر از علومی که فرهنگ مدرن مدنظر دارد می‌طلبد و لذا علمی را به صحنه می‌آورد که مقام حیات ملکوتی او باشد، در حالی که تمدن غربی با هویت قدسی انسانی مطلقاً همخوانی ندارد. و همین امر، تحول در علوم انسانی را برای کاسنی که دغدغه انقلاب اسلامی را دارند، ضرورت می‌سازد.

 

 در تحول در علوم اسلامی باید از خود بپرسیم به دنبال چه هستیم تا معلوم شود که آیا هنوز عالم و آدمی که فرهنگ غرب به ما معرفی کرده است، مدنظر است یا خود را متعلق به عالم دیگری که انقلاب اسلامی در مقابل ما گشوده است می‌دانیم؟ مگر می‌توان بدون تغییر تعلق خود نسبت به زندگی غربی به دنبال علوم انسانی اسلامی بود و نگران نفوذ فرهنگ غرب و استحاله انقلاب اسلامی نبود؟

 

موانع تحول در علوم انسانی

سؤال نخست این است که چرا تمام جلساتی که بررسی این موضوع تشکیل می‌شوند در حد تأکیید بر ضرورت تحول در علوم انسانی متوقف می‌شوند؟ تفسیر واقعیتی که اسلام به آن رسیده است و باید در آن رویکرد به تاریخ ما برمی‌گردد؟ ظاهراً بعد از ضرورت تحول در علوم انسانی لازم است به محتوایی که باید جایگزین آن شود و به روشی که این جایگزینی از طریق آن انجام می‌گیرید بیندیشم.

 

 علوم انسانی غربی به جهت دوری از وحی الهی، ناسوتی و ذهنی و نسبی هستند و لذا راهکار عبور از این نوع علوم انسانی تنها با رجوع به تفسیری است که معتقد است باید بشر در نگاه خود متوجه اسماء الهی و نقش آن در همه عالم باشد تا نه تنها از بن‌بستی که در علم انسانی سکولار پیش آمده رها شود.

 

از دیگر عناوین این ماهنامه می‌توان به موضوعاتی همچون «دلایل اقدام آل سعود در به شهادت رساندن آیت الله نمر»، «پروتکل‌های صهیونیسم چیست؟ و چرا صهیون گرایی برای جهان خطر آفرین است؟»، «رژیم صهیونیستی و رویای دستیابی به آب‌های نیل»، «نگاهی به جنبش شیعیان نیجریه»، «یمن باتلاق برای شاهزاده‌های بی‌تجربه آل سعود»، «تاریخ خصومت عربستان با ایران به خیلی قبل‌تر از برجام می‌رسد»، «آل سعود و تکرار خطای صدام»، «منظومه اهل دل». «گرایش بشر به معنویات در عصر جدید»، «گام‌های موفقیت در زندگی مشترک» و «علل پیدایی آرزوهای باطل» اشاره کرد.

 

 در بخش پایانی این ماهنامه نیز موضوعاتی همچون «دانش، دیانت و معرفت در سیره عملی و نظری امام صادق علیه السلام»، «سیره امام حسن عسکری علیه السلام در برخورد با جریان‌های انحرافی»، «مقداد بن عمرو کندی؛ پاسدار پیامبر و پشتیبان عترت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم»، «سیاست تا دیانت»، «تاریخ سینمای ایران»، «بی پرده با تاریخ/ نگاهی به حوادث دی و بهمن 1360» و «پندها و اندرزها» را می‌خوانیم.

 

شماره 407 و 408 ماهنامه عقیدتی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی پاسدار اسلام، 1394 به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیرمسؤولی محمدحسن رحیمیان در 70 صفحه و به قیمت 5000 تومان منتشر شده است./998/ن602/ق

ارسال نظرات