۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۳۱۸۰۷۶

پاسخ به سؤالات درسی طلاب در «حوزه کوئست»

خبرگزاری رسا ـ طلبه دغدغه مند حوزه علمیه قم از راه اندازی پایگاه اینترنتی حوزه کوئست «مرجع پاسخ به سؤالات درسی طلاب» خبر داد و گفت: دسترسی آْسان طلاب و روحانیان سراسر کشور به اساتید مطرح حوزه علمیه قم و تبادل گسترده اطلاعات میان قشر حوزوی، مهم‌ترین اهداف راه اندازی این پایگاه بود.
حوزه کوئست
رايانه و اينترنت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محسن هاشمی، طلبه دغدغه مند حوزه علمیه قم از راه اندازی پایگاه اینترنتی حوزه کوئست «مرجع پاسخ به سؤالات درسی طلاب» خبر داد و اظهار داشت: دسترسی آْسان طلاب و روحانیان سراسر کشور به استادان مطرح حوزه علمیه قم و تبادل گسترده اطلاعات میان قشر حوزوی، مهم‌ترین اهداف راه اندازی این پایگاه بود.

 

مدیر پایگاه اینترنتی حوزه کوئست ابراز کرد: از سال 1389 که به حوزه علمیه قم آمدم، دغدغه راه اندازی پایگاه اینترنتی جامعی برای طلاب داخل و خارج از قم را داشتم تا سؤالات علمی طلاب به همان شیوه‌ای که در روش سنتی مرسوم بوده است، از اساتید پرسش و پاسخ آنان در آن پایگاه ارائه شود.

 

تمایز حوزه کوئست از پایگاه‌های اینترنتی مشابه

هاشمی در پاسخ به این سؤال که مگر چنین پایگاه اینترنتی در حوزه علمیه قم وجود نداشت؟ گفت: پایگاه‌های دیگر، تنها فایل صوتی دروس اساتید را جهت دانلود بارگذاری می‌کردند و برخی دیگر، تنها به پرسش و پاسخ‌های تخصصی یک درس خاص می‌پرداختند؛ مرجع مجازی جهت پاسخ‌گویی به تمام سؤالات علمی طلاب وجود نداشت.

 

وی ادامه داد: پایگاه اینترنتی حوزه کوئست، مهرماه سال جاری از سوی برخی طلاب دانشگاه رفته حوزه علمیه قم راه اندازی شد تا در تمام حوزه‌های صرف، نحو، بلاغت، اصول، فقه، رجال و تفسیر پاسخگوی علمی طلاب باشد.

 

این مشاور فرهنگی حوزه علمیه قم با توجه به دغدغه علمی طلاب و مبلغان حوزوی که خارج از شهر قم به سر می‌برند، ابراز کرد: لازمه پاسخ‌گویی به سؤالات طلاب، بهره مندی از استادان تراز اول حوزه علمیه قم بود؛ از این رو در بسیاری از دروس هماهنگی‌هایی با استادان برجسته و باتجربه انجام شده است.

 

راه اندازی تالارهای گفت‌وگو جهت ارزش گذاری به فعالیت‌های علمی طلاب

وی با اشاره به هدف دوم راه اندازی این پایگاه اینترنتی در تبادل اطلاعات علمی میان طلاب حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: در راستای همین هدف در نظر داریم تا در آینده‌ای نزدیک، تالارهای گفت‌وگو را به کمک یکی از سایت‌های علمی خارجی، برای طلاب حوزه‌های علمیه تشکیل دهیم تا فعالیت‌های علمی آنان ارزش‌گذاری شود و برای ایشان کسب اعتبار باشد.

 

بازخورد راه اندازی این سایت فراتر از انتظار بود

برنامه نویس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور بیان کرد: بازخوردی که تاکنون از راه اندازی این پایگاه اینترنتی داشتیم، فراتر از انتظار ما بوده است؛ طلاب در مشارکت و ارائه نظرات به نحو شایسته ما را همراهی کردند.

 

هاشمی ابراز کرد: چندی است که کانال تلگرام سایت حوزه کوئست راه اندازی شده و آخرین سؤالات و پاسخ‌ها در آن‌جا نیز منتشر می‌شود؛ همچنین در نظر داریم تا سؤالات و پاسخ‌ها را به ایمیل اعضای سایت هم ارسال کنیم.

 

هاست و دامنه سایت داخلی است

وی با بیان این‌که این سایت از هاست و دامنه داخلی استفاده می‌کند، افزود: از لحاظ فنی با مشکل عمده و قابل توجهی رو به رو نیستیم؛ اما نیازمند بودجه‌ای برای جبران زحمات اساتید بزرگی هستیم که به سؤالات طلاب پاسخ می‌گویند.

 

مدیر پایگاه اینترنتی حوزه کوئست خاطرنشان کرد:‌ یکی از چشم اندازهای سایت، مشاوره تخصصی به طلاب علوم دینی است که یکی از عمده مشکلات ما در این راستا، کمبود امکانات و مبحث مالی است؛ اگر پشتیبانی صورت بگیرد، برای طلاب و عموم مردم، سودمند است.

 

پاسخ به سؤالات فقهی عموم مردم از جمله چشم اندازهای حوزه کوئست

این مشاور فرهنگی حوزه علمیه قم تصریح کرد:‌ پایگاه اینترنتی حوزه کوئست فعلا پرسش و پاسخ دروس حوزوی است؛ اما در نظر داریم که پرسش و پاسخ‌های فقهی مردم را هم جواب دهیم.

 

موازی کاری در فضای علمی بی معناست

وی در پاسخ به این سؤال که چنین اقدامی، موازی کاری با فعالیت‌های سایر نهادهای پاسخگویی به سؤالات شرعی نیست؟ تأکید کرد:‌ در فضای علمی و پرسش و پاسخ‌های فقهی، هر مقدار کار شود هم کم است؛ راه اندازی چندین سایت و پایگاه اینترنتی، نه تنها موازی کاری نیست بلکه سبب جذب مخاطبان بیشتر و پاسخ سریع‌تر به سؤالات آنان می‌شود.

 

هاشمی با اشاره به قالب ساده این پایگاه اینترنتی عنوان کرد: تمام تلاشمان این بود که سبک‌ترین و کم حجم ترین سایت را طراحی کنیم تا ذهن کاربران مشوش نشود؛ البته چنانچه با امکانات و بودجه بیشتری مواجه شویم، قالب بهتری را هم می‌توان طراحی کرد./997/ت301/س

ارسال نظرات