۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۳۱۷۶۰۶

باج‌خواهی انگلیس از اتحادیه اروپا

خبرگزاری رسا ـ در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل تشکیل شد، مسائل متعددی مورد بحث قرار گرفت اما به یکی از دغدغه‌های اصلی سران اروپایی نیز تبدیل شده، وضعیت آینده انگلیس در این نهاد اروپایی است.
پرچم انگليس

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، باج‌خواهی انگلیس از اتحادیه اروپادر نشست سران اتحادیه اروپا که روزهای 29 و 30 بهمن 1394 در بروکسل تشکیل شد، مسائل متعددی مورد بحث قرار گرفت اما مهم‌ترین مسئله این نشست که به یکی از دغدغه‌های اصلی سران اروپایی نیز تبدیل شده، وضعیت آینده انگلیس در این نهاد اروپایی است، به‌ویژه اینکه دیوید کامرون نخست وزیر این کشور جزیره‌ای اروپا نیز با اعلام شرایط انگلیس برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا هشدار داده که در صورت عدم پذیرش شرایط مد‌نظر لندن، اتحادیه اروپا باید منتظر خروج انگلیس از این اتحادیه باشد.

 

در این راستا کامرون همزمان با ورودش به بروکسل به منظور شرکت در نشست رهبران اتحادیه اروپا اعلام کرد، توافقی را که به نفع انگلیس نباشد نخواهد پذیرفت. از دیدگاه کامرون، درستی کار از سرعت انجام آن مهم‌تر است، به همین دلیل چنانچه توافق با اتحادیه اروپا اگر به نفع انگلیس نباشد از امضای آن خودداری می‌کند. وی حتی تهدید کرد که اگر با سران اروپایی به توافق نرسد، نشست بروکسل را ترک خواهد کرد. ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نیز هر چند درباره توانایی اروپایی‌ها برای توافق با انگلیس و ممانعت از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ابراز اطمینان کرد، اما تأکید کرد که برخی موضوعات دیگر نیز باید حل و فصل شود. وی بار دیگر مخالفت خود را با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اعلام کرد. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در بروکسل ابراز خوشبینی کرد که انگلیس و اتحادیه اروپا بتوانند به توافق دست یابند.

 

به‌رغم مطرح شدن موضوعات مختلف در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل، اما آشکارا مسئله آینده حضور انگلیس در اتحادیه اروپا مهم‌ترین مبحث آن به‌شمار می‌رود. شاید به همین دلیل است که دیوید کامرون نیز در بدو ورود به بروکسل به خط و نشان کشیدن برای اتحادیه اروپا پرداخت و بر عدم پذیرش توافقی که شروط مورد نظر لندن در آن لحاظ نشده باشد تأکید کرد.

 

کامرون پیشنهادهای اصلاحی‌اش را در چهار زمینه به اتحادیه اروپا ارائه کرده است. تغییر برخی از قوانین اتحادیه اروپا از جمله قوانین مهاجرت و نیز سیستم پرداخت به کارگران مهاجر اروپایی، توقف در روند ادغام سیاسی کشورهای اروپایی، دادن قدرت بیشتر به پارلمان کشورهای اتحادیه اروپا برای رد مصوبات و قوانین نهادهای اروپایی و به رسمیت شناختن واحد پولی پوند در کنار یورو، از جمله خواسته‌های اعلام شده توسط دولت محافظه کار انگلیس است.

 

در واقع کامرون خود چندان مایل به جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا نیست و از مضرات آن برای این کشور به‌ویژه از میان رفتن میلیون‌ها فرصت شغلی آگاه است. وی تصریح کرده که امنیت اقتصادی و امنیت ملی انگلیس با ادامه حضور در اتحادیه اروپای اصلاح شده بهتر تأمین خواهد شد.

 

اما اکنون کامرون تحت فشار شدید بخشی از افکار عمومی انگلیس و نیز هم‌حزبی‌هایش قرار دارد که وی را متهم می‌کنند که تقاضاهای اندک و ناچیزی را از اتحادیه اروپا دارد، در حالی که از نگاه سایر کشورهای اتحادیه اروپا به‌ویژه کشورهای اروپای شرقی این اتحادیه، خواسته‌های لندن زیاده‌خواهانه و در عین حال تبعیض‌آمیز است، البته کامرون بارها گفته به دنبال دستیابی به نوعی توافق با اتحادیه اروپا در جریان نشست دو روزه بروکسل قبل از برگزاری همه‌پرسی در انگلیس در مورد ادامه عضویت در این اتحادیه است.

 

کما اینکه سفرهای متعدد کامرون به پایتخت‌های اروپایی از جمله برلین و پاریس برای متقاعد کردن سران دو کشور مهم اتحادیه اروپا یعنی آلمان و فرانسه به پذیرش شروط انگلیس برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا صورت گرفته است. با این حال اظهارات و موضع‌گیری‌های اخیر سران اروپایی نشان می‌دهد نشست بروکسل، محل مذاکرات سخت و انتقادات شدید اروپایی‌ها از کامرون است. نخست وزیر انگلیس برای اولین بار در سال 2013 اعلام کرد تنها در صورتی از ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد که شرایط مربوط به عضویت این کشور در این نهاد تغییر کند. نتیجه مذاکرات انگلیس در بروکسل با سران اتحادیه اروپا هر چه که باشد انتظار می‌رود همه‌پرسی در‌باره تعیین وضعیت آینده انگلیس در اتحادیه اروپا در سال 2016 برگزار شود. به اذعان موافقان و مخالفان خروج انگلیس از این نهاد اروپایی، تبعات چنین رخدادی عظیم و غیرقابل انکار است و خروج انگلیس بر توانمندی و وضعیت مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا تأثیر منفی خواهد گذاشت، ضمن اینکه انگلیس از جمله تأمین‌کنندگان اصلی بودجه اتحادیه اروپا محسوب می‌شود./998/102/ب3

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات