۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۳۱۷۳۴۷
در نهمین شماره ماهنامه «جریان امروز» می‌خوانیم؛

تأملی بر اثرات جهانی نامه‌های رهبری به جوانان غربی

خبرگزاری رسا ـ نهمین شماره ماهنامه «جریان امروز؛ ویژه فعالان انقلاب اسلامی» از سوی مؤسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی منتشر شده است.
نهمين شماره ماهنامه «جريان امروز؛ ويژه فعالان انقلاب اسلامي»

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نهمین شماره ماهنامه «جریان امروز؛ ویژه فعالان انقلاب اسلامی» به مدیر مسؤولی صادق حسین‌زاده ملکی از سوی مؤسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی منتشر شده است.

 

این شماره ماهنامه «جریان امروز» از بخش‌های «سرآغاز»، «آن سوی وقایع»، «اتاق فکر»، «جریان شناسی»، «دریچه»، «پرونده»، «چرتکه»، «درنگ»، «شرط لازم»، «تلنگر»، «سقاخانه» و «ساحت غیر شغلی» تشکیل شده است.

 

در بخش «سرآغاز» عناوینی همچون «نسخه پیروز آفرین؛ ایمان و عمل صالح»، «کتاب‌خوانی را از خودمان شروع کنیم»، «این جنگ‌ها را جدی بگیرید، لطفاً» و «بر زمینت می‌زند دوست» را مطالعه می‌کنیم.

 

«45 هزار دانلود برای بازی شهدای غواص کمتر از یک ماه»، «راه‌اندازی فروشگاه زنجیره‌ای در کلان شهرها»، «موفقیت یک رمان و نکته‌ای تأمل برانگیز» و «مهمان‌نوازی آستان قدس رضوی از زائران پیاده»، «نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی، دعوت به فهم دین بود» عناوین برخی از موضوعاتی است که در بخش «آن سوی وقایع؛ مرور فرهنگی اخبار سیاسی و اجتماعی ایران و جهان» آمده است.

 

در بخش «اتاق فکر؛ تأملی بر اثرات جهانی نامه‌های رهبری به جوانان غربی» مقالاتی همچون «ماجرای اولین نامه‌نگاری رهبر انقلاب با جوانان غربی در سال 59»، «معیارها دوگانه غرب شکل‌گیری تروریسم»، «دعوت به تفکر»، «نامه‌های بدون مرز؛ زیرکی در صدور انقلاب» و «فعالیت فرهنگی در عرصه بین‌المللی» را مطالعه می‌کنیم.

 

در عنوان «فعالیت فرهنگی در عرصه بین‌الملل» به نامه‌نگاری رهبری به جوانان غربی و وظیفه تشکل‌های فرهنگی در قبال آن پرداخته شده است.

 

در قسمتی از این متن می‌خوانیم:

در دنیای امروز مرزهای ارتباطی برداشته شده است، فاصله‌ها از بین رفته و دیگر دوری و نزدیک جغرافیایی مطرح نیست. علاوه بر این ماهیت کار فرهنگی هم مرز نمی‌شناسد. زیرا پیام اسلام و انقلاب پیامی جهانی است که مخاطب آن محدود به جغرافیای خاصی نیست. رویکرد رهبر عزیز انقلاب اسلامی در دیپلماسی دعوت و نامه‌نگاری ایشان به جوانان در اروپا و آمریکا نیز بر آمده از درک چنین شرایطی است.

 

لذا تشکل‌ها و فعالان فرهنگی برای این که بتوانند هم عصر جامعه و مخاطب خود باشند بایستی در مسیر برخورداری از شاخص‌های همچون داشتن نگاه به ورای مرزها، بهره‌گیری از فرصت‌های موجود؛ زبان‌دانی و داشتن سواد رسانه‌ای و شناخت فرهنگ تبلیغ در کشورهای دیگر برخوردار باشند.

 

داشتن نگاه به ورای مرزها

اولین و مهم‌ترین مسأله داشتن یک نگاه فراملی است و تشکل‌ها و فعالان فرهنگی باید خود را در پازل و جبهه جهان اسلام تعریف کنند؛ اولویت‌ها و الزامات چنین نگاهی را بشناسند و برای حرکت در این مسیر خود را تجهیز کنند.

 

داشتن نگاه به ورای مرزها به معنی فراموش کردن رسالت محلی نیست، بلکه مکمل آن است. آن چه این روزها الزام اتخاذ چنین رویکردی را تقویت می‌کند، افزایش موج اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران‌هراسی به عنوان استراژی کلان غرب برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی از یک سو و همچنین ایجاد نسخه‌ها و الگوهای بدلی از اسلام در جهان از سوی دیگر می‌باشد. علاوه بر این موج تبلیغات رسانه‌ها سلفی و وهابی در سایه غفلت و کم‌کاری مراکز فرهنگی شیعی ـ داخلی و خارجی، دولتی و غیر دولتی ـ باعث گرایش جوانان غربی به گروه‌های وهابی تندرو شده است.

 

تشکل‌ها و فعالان فرهنگی وظیفه دارند در کنار فعالیت‌های خود نگاهی به ورای مرزها نیز داشته باشند. امری که دستاورد حداقلی آن هوشیاری در طراحی برنامه‌ها فرهنگی و نداند بهانه و خوراک تبلیغی دشمن است.

 

مطالبی همچون «حمایت از رهبر حرکت اسلامی آفریقا»، «از استراتژی فراپیرامونی اسرائیل تا ایدئولوژی تکفیری سعودی»، «دست‌های پنهان صهیونیسم جهانی در کشتار مؤمنان انقلابی نیجریه»، «جوشش جریان اسلامی و انقلابی در آفریقا» و «انقلاب خمینی در قلب میلیون‌ها آفریقایی» در بخش «جریان‌سازی؛ تأملی حرکت اسلامی آفریقا» پیش روی ما قرار گرفته است.

 

در بخش «دریچه؛ تأملی بر جریان‌های سیاسی، اجتماعی جهان» مقالاتی همچون «شکست پروژه مدیریت ارض جهاد»، «بومرنگ، یکه به خانه برگشت»، «تعمیرکار عمومی که قهرمان لبنان شد»، «حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن»، «ریشه‌های امنیتی اروپا در کجاست؟» و «استفاده غرب از حمایت تروریستی پاریس» آمده است.

 

 «گفت‌وگو با دکتر محمد جواد لاریجانی؛ قدرت انقلاب در فهم دین است» در «کارنامه؛ بازخوانی یک تجربه فرهنگی» را می‌خوانیم.

 

در بخش «پرونده؛ ضرورت حفظ محیط زیست و اهمیت توجه فعالان فرهنگی به آن» مقالاتی همچون «نگاه کلان به سند راهبردی سیاست‌های کلی محیط زیست»، «محیط زیست، وظیفه‌ای که نباید فراموش شود» و«مروری بر تأکیدات و ارشادهای رهبر انقلاب درباره محیط زیست» پیش روی ما قرار گرفته است.

 

«سرمایه فقط پول نیست»، «ثروتی مه در ارتبارطات و نگاه‌هاست»، «راهکارهای برای ایده‌های نو، مستعد اما پر ریسک»، «کاری که به نفع همه است» عناوین مطالبی است در بخش «چرتکه؛ تأملی بر جریان‌ها مهم اقتصادی و فرهنگی» را مطالعه می‌کنیم.

 

مقالاتی همانند «ضرورتی به نام کار تیمی»، «سه گام تا کار تیمی»، «اعضای یک تیم باید آچار فرانسه باشند»، «هر کار تیمی فرمانده دارد»، «کارگروهی بدون تشکیلات و روحیه مناسب پیش نمی‌رود» در «شرط لازم؛ مهارت‌های کار فرهنگی مؤثر» را می‌خوانیم.

 

در بخش «تلنگر؛ تأملی بر جریان‌های فرهنگی اجتماعی آن» مطالبی همچون «حوزه و دانشگاه دو بال صعود جامعه»، «علم و دین پا به ‌پا باید حرکت کنند»، «لبخند، ثمره وحدت حوزه و دانشگاه»، «سرچشمه وحدت جامعه» و «گامی به سوی وحدت» را مطالعه می‌کنیم.

 

«انتقام از قاجار با تاریخ»، «سلسله پهلوی؛ سیه‌روترین حکومت‌ها»، «خدمات پهلوی، زمینه‌ای برای استعمار ایران»، «مرزهایی که هر روز کوچک‌تر شدند»، «فساد در دوره‌های قاجار پهلوی»، «خشونت و دیکتاتوری پهلوی به دلیل فقدان مشروعیت و نداشتن اتکای داخلی» عناوینی است که در «؛ بررسی ابعاد حکومتی دو سلسله پهلوی و قاجار» بررسی شده است.

 

در بخش «سقاخانه؛ در مسیر معرفت امام رضا علیه السلام» مطالبی همچون «حرف مردم، حرفی که نباید جدی گرفت»، «آنجا که فرشتگان رفت آمد دارند» و «دریای علمی امام» را مطالعه می‌کنیم.

 

مطالبی همچون «پله‌پله تا حضور قلب»، «واقعیت‌های که باید خورده شوند»، «هیولای مجازی» و «کتاب‌هایی برای سبک زندگی مطلوب» در بخش «ساحت غیر شغلی؛ آشتی فعالان فرهنگی با سبک زندگی اسلامی» پیش روی ما قرار گرفته است.

 

گفتنی است، نهمین شماره ماهنامه «جریان امروز» ماهنامه جریان امروز ویژه فعلان انقلاب اسلامی در 145 صفحه با قیمت 2000 تومان از سوی مؤسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی منتشر شده است./998/ن601/ق

ارسال نظرات