۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۳۱۷۲۴۴
آیت الله عالمی:

حکومت بر مبنای ولایت فقیه جامعه را از طاغوت دور می کند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری گفت:ولایت باید بتواند امور مردم را بر مبنای دستور و احکام شریعت و معارف توحیدی و الهی فرماندهی کند.
ايت الله عالمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حسن عالمی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، عصر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه عباسقلی شاملو مشهد، با تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا (س) به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: در خصوص مجلس خبرگان رهبری مطالبی هست که باید آگاهی لازم و کافی را از آن داشته باشیم.


وی به توضیح اصل جریان ولایت پرداخت و افزود: جریان ولایت با آنچه که از مجموع براهین و ادله استفاده می شود؛ سه مرحله اساسی داردکه یک مرحله اساسی آن اصالت الله است که اگر نازل کند عالم فرو ریزد و این ولایت الله باید در یک بحث تدریسی مطرح شود.


نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی مرحله دوم را مرحله نازله اصل ولایت دانست است و اظهار کرد: این ولایت عبارت است از ولایت تکوینی که خداوند متعال به انبیاء و اوصیائش بخشیده است و آن هم چیزی است که در روایات آمده است.


آیت الله عالمی نوع سوم از ولایت را ولایتی دانست که در شئون امور مسلمین مورد نیاز و ضرورت است و این جریان است که خداوند هرگز راضی نیست که اداره حکومت بر مردم به دست  شخصی ظالم وجفاکار بیفتد و این امری مسلم و قطعی است.


وی اظهار داشت: ولایت  طاغوتی و حکومت طاغوتی که در بعضی از روایت ها آمده است؛ خداوند متعال صریحا این نوع ولایت را نفی کرده و برای کسانی که ردای این حکومت را بر تن می کنند و  این نوع ولایت را مشروعیت می شناسد و از ان ولایت را تبعیت می کنند گناه دانسته است.

 

نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این نوع حکومت طاغوتی مغبوض حق تعالی بوده و جزء گناهان کبیره شمرده شده می شود،افزود: خداوند متعال حکومتی که در آن  هرج و مرج، بی برنامگی، بی هدفی، و در حقیقت بی مدیریتی  باشد را نپذیرفته و نمی پذیرد.


وی در ادامه گفت: ولایت باید بتواند امور مردم را بر مبنای دستور و احکام شریعت و معارف توحیدی و الهی فرماندهی کند که این ولایت در یک برهه ای از زمان در تاریخ اسلام تا سال 260هجری قمری به وسیله امام معصوم اداره می شده است .


آیت الله عالمی خاطر نشان کرد: بعد از غیبت کبرای امام زمان طبق معارفی که داریم  ولایت باید در اختیار والیان مشروعی قرار بگیرد که دارای دو شرط ؛ علم حداکثری یعنی مادون علم لدنی و عدالت حداکثری تا آنجایی که برای یک انسان عادی میسر و مقدور و ممکن است داشته باشند.


وی ادامه داد: این شرایط علی القائده بر اساس این ترتیب مشروعیت حکومت دارد که ما در زمان غیبت از آن به عنوان حکومت ولایت فقیه تعبیر می کنیم و شئون این ولایت فقیه  به صورتی است که در حقیقت با مقبولیت عامه ای که در بین مردم به وجود می آید فقیه، حکومت را عهده دار می شود.


آیت الله عالمی با بیان اینکه تعیین ولی امر و ولی فقیه بر عهده مجلس خبرگان رهبری است؛ اظهار کرد: مجلس خبرگان در حقیقت وظیفه و تکلیفش این است که کسی را انتخاب کند که شرائط لازمه را داشته باشد و صلاحیت ها، لیاقت ها، شجاعت ها و همه اوصافی که برای یک ولی امر و کسی که ماموریت الهی به عنوان ساماندهی جامعه مسلمین بر عهده او گذارده می شود آن را با آن اوصاف تشخیص دهند و تعیین و به مردم معرفی کنند تا نظام حاکم بر جمهوری اسلامی دچار مشکل نشود.


وی  در پایان با اشاره به اینکه وقتی ولی فقیه به درستی انتخاب شود و به درستی وظیفه اش را انجام دهد و مردم هم وظیفه اشان را انجام دهند چه اتفاقی می افتد؟ خاطر نشان کرد: این  اتفاق را امیرالمومنین در یکی از خطبه های نهج البلاغه بیان کرده است که می فرمایند اگر مردم حق ولایت را ادا کنند و ولی امر هم حق مردم را ادا کند و در جریان مدیریت صریح موضع بگیرد و از حریم مسلمین با تمام شجاعت دفاع کند بین مردم حق عزیز می شود و راههای دین در بین مردم برپا میشود و مردم به راحتی راه دین را می روند و وقتی این اتفاق در بین مردم بیفتد سنت ها در بین مردم عملی و اجرایی می شود و دشمن مایوس می شود./859/پ202/ج1

ارسال نظرات