۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۳۱۵۸۲۳

رمان «زنی با کفش‌های مردانه» نقد و بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ باشگاه کتاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی در چهاردهمین نشست خود، رمان «زنی با کفش‌های مردانه»، را با حضور نویسنده و منتقدان بررسی کرد.
نقد رمان «زني با کفش‌هاي مردانه»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، باشگاه کتاب فرهنگسرای انقلاب اسلامی در چهاردهمین نشست خود، رمان «زنی با کفش‌های مردانه»، نوشته محمدعلی گودینی، را با حضور نویسنده و منتقدان بررسی کرد.

 

در این نشست رمان برگزیدة سومین جشنوارة داستان انقلاب با حضور یوسف قوجق، نویسنده و کارشناس، و اکبر والایی، نویسنده و کارشناس، بازخوانی و نقد و بررسی شد.

  

در ابتدای مراسم اصغر همت، بازیگر سینما و تلویزیون، بخش‌هایی از این کتاب را برای حاضران در جلسه بازخوانی کرد.

  

در ادامة مراسم محمدعلی گودینی، نویسندة کتاب، گفت: من قبل از اینکه یک نویسنده باشم یک کتابخوان حرفه‌ای هستم. به یاد دارم در کودکی کتابی را، به نام امیرارسلان، که متعلق به مادربزرگم بود، پنهانی می‌خواندم. آن زمان شایعه شده بود هر کس این کتاب را تا آخر بخواند سرگردان خواهد شد. خانوادة من هم مایل نبودند من این کتاب را مطالعه کنم.

  

اکبر والایی، نویسنده و کارشناس، دربارة این کتاب گفت: باعث افتخار است که بین هنرمندان و اهالی قلم آشتی صورت گرفته است. اگر در حال حاضر وضعیت کتاب‌خوانی ما بحرانی شده، به دلیل فاصلة بین هنرمندان با اهالی قلم است. ولی با این اتفاق‌های قشنگ می‌توان امیدوار بود که وضعیت کتابخوانی بهتر شود و استمرار این کارها بتواند این وضعیت را بهبود ببخشد.

  

وی ادامه داد: من از آقای گودینی برای نگارش این رمان زیبا تشکر می‌کنم. خیلی خوشحال شدم که عنوان کتاب «زنی با کفش‌های مردانه» است و دوست داشتم این کتاب را بخوانم. برایم جذاب بود. ولی متأسفانه هر چه کتاب را بیشتر می‌خواندم از زنی که شخصیت داستان به اسم او بود خبری نبود. خیلی خوب بود این عنوان را برای کتاب انتخاب نمی‌کردند. ولی کتاب آن‌قدر بخش‌های زیبا و ستودنی دارد که می‌توان از عنوان و موضوع این اثر گذر کرد. اتفاق‌های قشنگی که در این کتاب آمده جزء نکات قوت و قابل ‌تحسین این کتاب به شمار می‌رود.

  

در ادامة این مراسم یوسف قوجق، نویسنده و کارشناس، دربارة این اثر گفت: به نظر من این کتاب بسیار خوب است. برای شناخت یک جامعه‌ این کتاب خیلی خوب می‌تواند انجام وظیفه کند. اگر بخواهیم با قالب‌های ادبی یک جامعه را معرفی کنیم، داستان به شکلی جذاب‌ این کار را انجام می‌دهد. با داستان خیلی بهتر می‌توان مردم یک جامعه را شناساند. ولی متأسفانه جامعة ما کتاب‌خوان نیست.

  

وی افزود: آثار ادبی خیلی خوب می‌توانند درون یک جامعه‌ را به مخاطب بشناسانند. ادبیات داستانی با ژرف‌نگری‌ متن قصه می‌تواند خیلی بهتر به بررسی تاریخ و جامعه‌شناسی بپردازد و با نگاهی عمیق‌تر مسائل و مشکلات جامعه را موشکافی کند.

  

این نویسنده گفت: هدف ادبیات حقیقتاً با هدف علم و فلسفه تفاوت دارد. به نظر من هدف ادبیات بیان حقیقت نیست./998/د102/ق 

منبع: سوره مهر

ارسال نظرات