۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۳۱۵۲۶۲
وزیر دادگستری:

گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر حق مداری است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پور محمدی گفت: امام راحل در همه امور تسلیم رأی و نظر مردم بودند و بر همین اساس هم انقلاب اسلامی را به رأی عمومی گذاشتند.
مصطفي پور محمدي، رييس سازمان بازرسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری صبح امروز ۱۸ بهمن ماه در همایش حقوق شهروندی و گفتمان انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی را می توان یک انقلای تحول آفرین نام برد، افتخار ما این است که پیام انقلاب ما مبتنی بر حق و حق روی است. 


وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر حق گرایی و حق مداری است، این گفتمان محدود به مفاهیم خاصی نمی شود و در نهایت به اصل حق توجه دارد.


حجت الاسلام پور محمدی تاکید کرد: عدالت هم اگر بر پایه حق نباشد نمی توان آن را یک امر فراگیر و بسیط دانست، باید بر روی موضوع حق و فلسفه آن توجه کنیم، باید به این نکته هم توجه داشت که همین مقوله حق است که انقلاب و نظام اسلامی ما را با سایر جهان متمایز می کند.


وزیر دادگستری یادآور شد: در قرآن به موضوع حق بسیار توجه شده و بیش از ۳۰۰ بار به این اصل پرداخته شده است، در روایات هم به این مفهوم بسیار پرداخته شده است و یکی از مهم ترین مواردی که بر موضوع حق تاکید داشته رساله حقوقی امام سجاد می باشد.


حجت الاسلام پور محمدی اضافه کرد: به طور کل حق پر کاربردترین مفهوم در ادبیات دینی ماست که به این مفهوم از جهات مختلف بسیار توجه شده است.


وزیر دادگستری با تشریح مفهوم حق، عنوان داشت: مفهوم حق در ادبیات دینی بسار عمیق و غیر قراردادی است و آنچه که درستی و راستی است را مورد نظر قرار می دهد.


 

وی ادامه داد: ما حقوق بشر را امری برآمده از درستی و راستی می دانیم، همان اصلی که مبنای تکوینی و بنای درستی دارد، قانون و عدالت نیز وقتی کامل است که بر مبنای حق طبیعی و تکوینی استوار باشد.


 

حجت الاسلام پور محمدی ابراز داشت: عدالتی که انقلاب اسلامی معرفی می کند بر گرفته از حق حاکم بر هستی است، این موضوع نفی حقوق متغیر نیست اما در کل باید در نظر داشت که حقوق متغیر نمی توانند جدای از مفاهیم ذاتی و اساسی حق باشند.



وزیر دادگستری تاکید کرد: وقتی از حقوق شهروندی در نظام اسلامی صحبت می کنیم، باید این موضوع را در نظر گرفت که باید حقوق شهروندان در بالاترین سطح و بر اساس شأن آنها مورد توجه قرار بگیرد.


حجت الاسلام پور محمدی با اشاره به تفکر امام راحل(ره)، عنوان داشت: در منطق و تفکر امام خمینی میزان رای ملت بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم بر اساس همین تفکر انقلاب اسلامی از سوی ایشان به رأی گذاشته شد، به طور کل امام راحل خود را تسلیم رای مردم می دانست و پس از استقرار انقلاب اسلامی دستور تبیین قانون اساسی را داد.



وی اضافه کرد: در قانون اساسی ما موضوع حق بسیار مورد توجه قرار گرفته شده است اما یک فصل جدا در بخش سوم این قانون به طور کامل به حقوق مردم توجه کرده است.


وزیر دادگستری تاکید کرد: کشور ما موضوع انتخابات را که یکی از مهم ترین حقوق شهروندی در جهان است بسیار مهم می داند و پس از انقلاب اسلامی نیز به این امر توجه داشته است.


وی اضافه کرد: باید به رأی اشتباه مردم هم حتی احترام گذاشته شود به آن بها داد، در شرع مقدس نیز کاملا به این امر توجه و سفارش شده است.


حجت الاسلام پور محمدی در خصوص امر مشورت نیز، گفت: در اموری که مرتبط با مردم است بسیار مهم است که با آنان مشورت کنیم، حتی اگر این مشورت قرار است با دسته ای از مردم صورت بگیرد که خطا کرده اند.


وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با بیان لطیف خود به امر مردم سالاری دینی توجه دارند، این موضوع به این معناست که حاکمیت حق مردم است، اما مردم نیز باید توجه کنند که احترام به حقوق اجتماعی و حرکت در مدار حق بسیار مهم و الزامی است.


وزیر دادگستری در خصوص حق الناس، اظهار داشت: اگر حقوق شهروندی را مبتنی بر حق الناس کنیم بدون شک این حقوق محکم تر و عمیق تر خواهند شد، مشکل امروز ما این است که در بسیاری از موارد تنها فهم حقوقی داریم و در مقام عمل با ضعف همراه هستیم.

وی اضافه کرد: باید عمل کنیم و تنها به مبانی نظری نپردازیم، برای مثال در دعواهای بین مسؤولان این مردم هستند که آسیب می بینند و متضرر می شوند. 


وزیر دادگستری تصریح کرد: ما در حقوق شهروندی ضعف داریم، اگر در جامعه قانون اجرایی شود و محترم شمرده شود قطعا به تبع آن حقوق شهروندی هم اجرا و پیاده می شود.


حجت الاسلام پور محمدی در پایان گفت: باید افرادی که در جامعه قانون را رعایت می کنند مورد تقدیر قرار داد و به برخی از آنها حتی مدال نیز داد./۸۵۶/202/ب1

ارسال نظرات