۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۳۱۵۲۴۵
حجت الاسلام راشد یزدی:

«ضرب و شتم» و «ترس» در خانه اسلامی معنا ندارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام راشد یزدی با بیان این‌که ترس حلال مشکلات نیست؛ اگر بچه با ترس کاری را انجام ندهد در غیاب شما آن را انجام خواهد داد، گفت: انسان باید از خطا بترسد، نه از کسی که مچ او را بگیرد؛ همان طور که در روایات آمده است «به هیچ کسی امید نداشته باشید به جز خدا و از هیچ کس نترسید مگر گناهان.»
حجت الاسلام راشد يزدي

به گزاش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام کاظم راشد یزدی، شامگاه شنبه در جشن پیروزی انقلاب اسلامی که در محل فرهنگسرای غدیر برگزار شد، به تبیین مهارت های آرامش در زندگی پرداخت و گفت: زندگی علم است؛ انسان باید همه آن را بیاموزد. گاهی کسی می خواهد فقط زنده بماند، در این صورت بعضی مسائل سطحی را می آموزد اما وقتی کسی می خواهد زندگی کند، فرق می کند. «زنده ماندن» مانند سایر موجودات است که تلاش شان تنها بر خوردن و آشامیدن و شناخت دشمن است.

 

وی افزود: انسان باید به جایی برسد که جز خدا را نبیند و از همین جهت است که می گویند اگر زندگی را بلد نباشید، شکست می خورید. اسلام هم مرکز و کانونی برای زندگی قائل است و اسمش را منزل گذاشته؛ مسکن محل اسکان و آرامش است و از منزل هر شخص می توان فهمید که تا چه اندازه در مسیر کمال قرار دارد.

 

حجت‌الاسلام راشد یزدی خاطرنشان کرد: اگر منزل انسان اسلامی نباشد پیر می شود چرا که هم و غم و اندوه جسم انسان را ذوب می کند. پیری های زودرس و بسیاری از امراض در اثر غم است. زندگی باید نشاط داشته باشد. اگر از گذشته تأسف بخورید و از آینده بترسید حال را از دست داده اید.

 

این کارشناس برجسته قرآنی یادآور شد: طبق روایات در منزل انسان سه چیز نباید وجود داشته باشد؛ اول «ضرب» است؛ دست را برای کتک زدن درست نکرده اند، برای نوازش است؛ از همین رو اگر در گوش بچه بزنید و صورت او سرخ شد، 5/1 مثقال طلا باید دیه بپردازید؛ هرچند به خاطر نماز خواندن و درس خواندن باشد. دیه قرض و حق الناس است و خدا از آن نمی گذرد.

 

وی ادامه داد: مورد دوم «شتم» یعنی حرف زشت است؛ استفاده از حرف های زشت گناه کبیره است؛ کسی که دشنام می دهد ذاتش هم از زیبایی فاصله می گیرد. منزل از اماکن مقدس است؛ همانطور که اگر بخشی از مسجد نجس شود نمی توان در آن نماز به جا آورد، اگر خانه هم نجس شود نمی توان در آن زندگی کرد.خانه با حرف زشت و دشنام نجس می شود.

 

حجت‌الاسلام راشد یزدی افزود: سومین چیزی که نباید در منزل باشد، «ترس» است؛ ترس حلال مشکلات نیست؛ اگر بچه با ترس کاری را انجام ندهد در غیاب شما آن را انجام خواهد داد. انسان باید از خطا بترسد، نه از کسی که مچ او را بگیرد؛ همان طور که در روایات آمده است «به هیچ کس امید نداشته باشید به جز خدا و از هیچ کس نترسید مگر گناهان.»/820/202/ب1

ارسال نظرات