۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۳۱۴۸۲۱
حجت‌الاسلام ابوترابی:

رمز حیات اسلام مقاومت در برابر جبهه کفر است

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: رمز حیات اسلام ایثار، ‌مقاومت، زهد، بی اعتنایی به دنیا و سرسختی در برابر جبهه کفر و تواضع در برابر اسلام است.
حجت الاسلام ابوترابي فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوترابی نایب رییس مجلس شورای اسلام در یادبود شهید حجت الاسلام سید یونس رودباری که پیش از ظهر امروز در مقبره شهدای دانشکده امام هادی (ع) برگزار شد با اشاره به آیه ١٢٢ سوره توبه و با بیان اینکه در این آیات نورانی قرآن «نَفرَ» به معنای بسیج در کارها و اقدامات سخت آمده است، اظهار کرد: اقدامات سخت و دشوار با تمایلات نخستین انسان ها سازگار نیست. خداوند متعال «نَفَر» را برای معارف دین و حفظ مکتب حق و مبارزه با کفار در میدان جنگ مطرح می‌کند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه ما دو نوع حرکت را در دین اسلام داریم، عنوان کرد: حرکت اول حضور برای حفاظت  از مرزهای جغرافیایی و حرکت دوم حضور در جبهه های اندیشه و ایمان است. حضور در میدان های اندیشه و ایمان در دو میدان نرم افزاری و سخت افرازی صورت می گیرد که باید به آن توجه زیادی شود.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه خدواند در قرآن کریم می فرماید هر قوم و طایفه ای برای دین به سوی پیامبر اکرم (ص) حرکت می کنند، گفت: همانطور که طلاب ما از وطن و کاشانه خود به حوزه های علمیه نجف، قم و مشهد برای کسب علم عزیمت می کردند در گذشته نیز مردم به سوی پیامبر اکرم (ص) برای کسب دین هجرت می کردند.

 

حجت الاسلام ابوترابی در ادامه افزود: در دین اسلام فقه به معنای فهم عمیق است. فقه را زمانی به کار می برند که انسان پیش از کلاس های درس و تحصیل آموزه هایی را ندانسته و حال از این طریق به درک این دانش نائل شده است. بنابراین در رابطه با خداوند نمی توان مقام فقه را مطرح کرد. چون خداوند دانا به همه دانش‌ها است. پس مقام خداوند به عنوان عالم بیان می‌شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه فهم در دین و معارف ما در حوزه های اخلاق، رفتار و عمل به آن تجلی پیدا می‌کند عنوان کرد: در این حوزه ها ما باید به یک فهم عمیق و مستدل دست پیدا کنیم. فقیه مستدل در زمینه های مختلف باید فهم استدلال را داشته باشد.

 

حجت الاسلام ابوترابی ادامه داد: تلاش طلاب، برای فهم و استدلال آموزه های دین است. شهید رودباری از جمله طلابی بود که برای فهم دین به سوی مدرسه فیضیه رفت. مقام فقاهت در قرآن برای بیداری و آگاهی جامعه و آراستگی آموزه های دین با عنوان «انذار» مطرح شد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه "انذار" یعنی بیداری و تذکر به جامعه برای فراهم کردن رشد عقلی، فکری و اخلاقی گفت: انذار هدف انبیای الهی نیز بود. خداوند از طریق انبیای برگزیده خود تلاش کرد به جامعه انذار و امید دهد تا جامعه بیدار شود.

 

حجت الاسلام ابوترابی ادامه داد: در کنار انذار به بشارت نیز باید اشاره کنیم. در اصل بشارت از مقدمات انذار است. بدین ترتیب تقوا و عمل در کنار هم معنا پیدا می‌کنند. عالم به دین باید عمل کننده به آن نیز باشد. برای نمونه امروزه بیش از اینکه به بیانات رهبر معظم انقلاب توجه شود به رفتار و سلوک ایشان نگاه می‌کنند.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رمز حیات اسلام ایثار، مقاومت، زهد، بی اعتنایی به دنیا، سرسختی، عزت در برابر جبهه کفر و تواضع در برابر اسلام است. این آثار در سبک زندگی رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) موج می زند. در اصل این سبک زندگی جایگاه ولایت و رهبری را خلق می‌کند.

 

وی در ادامه افزود: معارف دین را باید آموخت و آن را در زندگی پیاده کرد. برای نمونه آیت الله دستغیب به خاطر خوف و ترسی که از خداوند متعال داشت منذر بود و نور خدایی داشت. زندگی این عالم ربانی اطرافیان او را نیز به خوف از خداوند و مقام منذر واداشته بود.

 

وی ادامه داد: در این زمینه ما شاهد آن بودیم که شهدای روحانی در دفاع مقدس به خاطر علم و عمل به دین پرچم دار بودند. 

 

حجت الاسلام ابوترابی گفت:‌ هر چقدر به علم و عمل نزدیک تر شویم نقش تربیتی ما تاثیرگذار تر می‌شود. به عنوان مثال وقتی زندگی آیت الله مدرس را نگاه می کنیم پر از زهد، ایمان و زیبایی است. هم‌چنین شهید رودباری نیز یک روحانی دلباخته به قرآن و عترت بود. او در پایگاه دین در مدرسه فیضیه قم در مقابله با رژیم کفر شاهنشاهی به شهادت رسید.

 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به خاطره ای از امام (ره)، بیان کرد:‌ بعد از بسته شدن مدرسه فیضیه امام(ره) با جمعی از طلاب به سوی مدرسه حرکت کردند در حالی که گارد شاهنشاه در مقابل مدرسه فیضیه مستقر بود امام(ره) با جمع همراه خود بدون توجه به آن‌ها به سوی درب مدرسه حرکت و سربازان ارتش شاه را مجبور به عقب‌نشینی کردند و این یک مصداق بارز از علم و عمل به آن است.

 

گفتنی است، در پایان مراسم با حضور حجت الاسلام ابوترابی، حجت الاسلام محمدی شاهرودی و برادر شهید رودباری از تمبر یاد بود شهید حجت الاسلام سید یونس رودباری رونمایی شد./9591/202/ب1

ارسال نظرات