۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۳۱۴۶۵۰

نگاهی به کتاب مهدویت هویت انقلاب اسلامی

خبرگزاری رسا ـ کتاب«مهدویت هویت انقلاب اسلامی» جستاری در نقش آموزه مهدویت در بازآفرینی هویت دینی انقلاب اسلامی ایران از سوی مؤسسه انتشاراتی امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف منتشر شده است.
کتاب مهدويت هويت انقلاب اسلامي

 

حجت‌الاسلام رضا شجاعی‌مهر، نویسنده کتاب «مهدویت هویت انقلاب اسلامی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: این کتاب کاوشی در بازخوانی نقش آموزه مهدویت در تکوین هویت دینی انقلاب اسلامی ایران است که با همکاری مؤسسه انتشاراتی امام عصر عجل‌الله تعال فرجه الشریف منتشر شده است.

 

وی افزود: این کتاب در چهار فصل گردآوری شده که فصل اول آن به مفاهیم و چارچوب نظری آموزه مهدویت اختصاص داده شده است و در فصل دوم مؤلفه‌ها، شاخص‌ها و ابعاد آموزه مهدویت مورد بررسی قرار گرفته است.

 

نویسنده کتاب «مهدویت هویت انقلاب اسلامی» با بیان این‌که در فصل سوم این کتاب هویت انقلاب اسلامی(باورها، نمادها و رفتارها) مورد واکاوی قرار گرفته است، ادامه داد: فصل چهارم کتاب نیز به تأثیرگذاری آموزه مهدویت بر انقلاب اسلامی اختصاص یافته است.

 

وی با اشاره به مطالبی از این کتاب درباره انقلاب اسلامی، گفت: در بخشی از کتاب آمده است: نخبگان فکری و مذهبی انقلاب به رهبری حضرت روح‌الله توانستند با حذف رویکرد سلبی انتظار فرج، ادبیات و گفتمان ایجابی انتظار را در روند تکمیل هویت انقلاب اسلامی جایگزین کنند و مردم با مؤلفه‌هایی همچون عاشورا، انتظار مثبت امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف، مبارزه با ظلم، فرهنگ شهادت‌طلبی، نظریه غیبت امام و مشروعیت مرجعیت مبتنی بر تئوری ولایت‌فقیه و نائب امام توانستند انقلاب اسلامی را به عرصه وجود برسانند.

 

حجت‌الاسلام رضایی‌مهر با اشاره به این‌که نقش آموزه مهدویت به لحاظ عقیدتی ایدئولوژیک در تحقق انقلاب اسلامی ایران موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است، بیان داشت: انقلاب اسلامی از دریچه مهدویت مدخل جدیدی است که سعی شده است در این کتاب به آن پرداخته شود.

 

وی افزود: این پژوهش با فرض اینکه آموزه مهدویت از طریق تحول در باورها، رفتارها و نمادهای ایرانیان شیعه در تکوین هویت دینی انقلاب اسلامی ایران نقش آفرینی کرده است، به دنبال پاسخ یه این سؤال است که آموزه مهدویت از چه طریقی در تکوین هویت دینی انقلاب اسلامی ایران نقش آفرینی کرده است؟

 

این نویسنده حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: فصل اول این کتاب مفاهیم و چارچوب نظری را در قالب مفاهیمی همچون غیبت، انتظار، مهدویت، انقلاب و انقلاب اسلامی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

وی ادامه داد: فصل دوم کتاب به شرح مباحثی همچون ابعاد آموزه مهدویت، بعد اعتقادی کلامی مهدویت، بعد اجتماعی مهدویت، بعد سیاسی مهدویت، گفتمان سلبی انتظار و تعطیل حکومت مشروع، و گفتمان ایجابی انتظار و تشکیل حکومت مشروع پرداخته است.

 

حجت‌الاسلام شجاعی‌مهر افزود: فصل سوم این کتاب با عنوان «هویت انقلاب اسلامی(باورها، نمادها، رفتارها)» مزین شده، با بررسی چیستی هویت و هویت دینی انقلاب اسلامی گفتار اول خود را با موضوع باورهای انقلابیون در انقلاب اسلامی ایران آغاز می‌کند و در ادامه به رفتارهای انقلابیون در انقلاب اسلامی ایران و نمادهای انقلابیون در انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد.

 

وی گفت: «تأثیرگذاری آموزه مهدویت بر انقلاب اسلامی» فصل چهارم این کتاب است که با نوشتاری با عنوان «نظام ارزشی اسلام مبتنی بر آموزه مهدویت» آغاز شده است و در ادامه به تبیین نقش رهبری امام خمینی رحمة‌الله علیه در هدایت انقلاب اسلامی و آموزه مهدویت و بازتعریف انقلاب اسلامی در آرمان و اندیشه امام خمینی رحمة‌الله علیه پرداخته است.

 

نویسنده کتاب «مهدویت، هویت انقلاب اسلامی» در پایان اظهار داشت: این اثر در قطع وزیری به شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 6000 تومان در 230 صفحه از سوی مؤسسه انتشاراتی امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف منتشر شده است./907/ت302/ق

ارسال نظرات