۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۳۱۴۶۴۶
رییس جامعه­المصطفی­العالمیه:

آیت ­الله صافی شناسنامه تاریخ دیرپای حوزه علمیه قم است

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعه ­المصطفی ­العالمیه با بیان این­که حضرت آیت ­الله صافی­ گلپایگانی یک فقیه روشن ­اندیش، سیاسی و آگاه به مسائل سیاسی و اجتماعی است، گفت: طلاب داخل و خارج کشور باید ایشان را الگوی خود قرار دهند که در فقاهت، تفسیر، کلام، اعتقادات، امامت و مهدویت دارای ذخایر بزرگی برای حوزه­های علمیه است.
آيت الله اعرافي حجت الاسلام والمسلمين اعرافي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت­الاسلام والمسلیمن علیرضا اعرافی رییس جامعه­المصطفی­العالمیه امشب در بیست و یکمین جشنواره قرآنی و حدیثی جامعه­المصطفی که در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم خاطرنشان کرد: جامعه­المصطفی افتخار می­کند که تمام نظام آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و تربیتی خود را با قرآن کریم به عنوان محور وحدت امت تطبیق می­دهد.

 

امام جمعه موقت قم با بیان این­که برگزاری این جشنواره نشان­دهنده اهتمام المصطفی به قرآن و احادیث است، اظهار داشت: جامعه­المصطفی هر سال در جشنواره قرآنی و حدیثی یکی از بزرگان حوزه را به عنوان الگو به طلاب معرفی می­کند و امسال افتخار داریم که در محضر آیت­الله صافی­گلپایگانی باشیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این­که قرآن پیام خدا و جلوه­گاه همه علوم بی­پایان خداوند متعال است، اظهار داشت: در قرآن و روایات آمده است که همه اسرار علم خدا در قرآن تجلی کرده است؛ آنچه که در باب قرآن دارای اهمیت است این مسأله بوده که این خورشید فروزان باید در تمام ساحات انسان پرتو افکند.

 

وی افزود: این کتاب آمد تا مثل خورشیدی در اعماق وجود انسان نفوذ کند که ساحات معرفت و شناخت بشر، ساحت اخلاق بشر، ساحت رفتار و قلمرو عمل ما و ساحت جوارح ما که شنیدن و قرائت و نگاه به قرآن از ساحاتی است که باید در تمامی ساحات انسان محور قرار گیرد.

 

حجت­الاسلام والمسلیمن اعرافی گفت: تمامی قلمروهای انسان باید در پرتو قرآن قرار گیرد و اگر نظامات رفتاری­مان را به قرآن عرضه کنیم، جان و جامعه ما روشن و نورانی می­شود.

 

رییس جامعه­المصطفی­العالمیه ضمن بیان آماری از جامعه­المصطفی یادآور شد: جامعه­المصطفی و فعالیت­های قرآنی که بیان شد، با داشتن 40 هزار دانش آموخته و 30 هزار طلبه در حال تحصیل و 150 رشته و حجم وسیعی از فعالیت­ها، طبعا باید محوریت فعالیت ها را قرآن قرار دهیم.

 

امام جمعه موقت قم خاطرنشان کرد: پایان­نامه­ها، مدارس و توجه به حفظ، تفسیر، قرائت و آرایه­های قرانی در حرکت المصطفی کاملا مورد توجه است و در این جشنواره حدود  هزار نفر از بیش از 70 ملیت شرکت کرده­اند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ریشه جامعه­المصطفی را از حوزه دانست و اظهار داشت: المصطفی عنایت دارد که سپاه فکر و فرهنگ دانش دینی را در جهان با عمق حوزه­های علمیه گره بزند و به تاریخ بزرگ و سابقه درخشان حوزه­ها مأنوس کند و ما ریشه در حوزه داریم و خود از حوزه می­دانیم و به این ریشه نیکو افتخار می­کنیم.

 

وی با بیان این­که هر سال یکی از شخصیت­های دینی و قرآنی حوزه را به عنوان الگو به طلاب معرفی می­کنیم، به ابعاد شخصیتی آیت­الله صافی­گلپایگانی پرداخت و تصریح کرد: افتخار داریم که در محضر شیخ­المراجع و مرجعی کهن­سال هستیم که قریب به یک قرن به تحصیل، تحقیق و تدریس معارف دینی در حوزه اشتغال داشته و می­تواند الهام بخش طلاب و حوزه دین باشد.

 

حجت­الاسلام والمسلیمن اعرافی درباره شخصیت آیت­الله صافی­گلپایگانی گفت: حوزه علمیه قم که با زعامت آیت­الله حائری تأسیس شد و در ادامه به دست آیت­الله بروجردی و در ادامه امام راحل و مراجع به حیات خود ادامه داده و مراحلی را طی کرده که شخصیت الگوی این مراسم که زانوی ادب در محضر ایشان زده­ایم، شناسنامه تاریخ دیر پای حوزه قم هستند و چند نسل از حوزه قم را درک کرده­اند و چندین نسل از محضر او استفاده کرده­اند.

 

رییس جامعه­المصطفی­العالمیه فقاهت آیت­الله صافی­گلپایگانی را ریشه در جریان های فقهای قم و نجف بیان کرد و یادآور شد: زعیم حوزه­ها از جمله آیت­الله بروجردی اعتمادی به بزرگانی مانند آیت­الله صافی­گلپایگانی داشته­اند؛ ایشان در قلمرو علم با تمرکزی که بر حوزه فقاهت دارند و فقاهت او ریشه در جریان­های فقهای قم و نجف دارد و در کنار آیت­الله گلپایگانی(ره) از شم فقاهت بسیار سنجیده و آگاهانه برخوردار بوده­اند.

 

امام جمعه موقت قم با اشاره به ویژگی­های علمی آیت­الله صافی­گلپایگانی خاطرنشان کرد: در حوزه مباحث کلامی و فقهی از تبحر بالای برخودارند و بیش از 100 اثر از ایشان انتشار یافته و منتخب الاثر ایشان همچنان بهترین کتاب در حوزه امامت است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: طلاب داخل و خارج کشور باید آیت­الله صافی­گلپایگانی را الگو خود قرار دهند که در فقاهت، تفسیر، کلام، اعتقادات، امامت و مهدویت دارای ذخایر بزرگی برای حوزه­های علمیه است.

 

وی با بیان این­که ابعاد ادبی و ذوق هنری آیت­الله صافی­گلپایگانی برای ما آشکار است، تصریح کرد: اطلاعات بین­المللی و سیاسی ایشان جای شگفتی دارد و در این سن، شرایط و سختی کارشان چشمگیر است و از یاران امام راحل بوده­اند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به پیام جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی گفت: در شرایط امروز در جهان و منطقه نیازمند به این عقلانیت، مقاومت، دانش و نگاه همگرایی با امت اسلامی هستیم و پیام این جشنواره به تمامی امت اسلامی، رهبری، مراجع و حوزه ما و المصطفی بر میثاق با قرآن به عنوان کتاب نجات­بخش و حیات آفرین استوار هستند و ادامه خواهند داد./822/پ202/ج

ارسال نظرات