۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۱۴۵۷۰
با رونمایی از تیزر و جلد جدید کتاب؛

نقد و بررسی «دختران آفتاب» در اصفهان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست نقد و بررسی و آیین رونمایی از تیزر و جلد جدید کتاب «دختران آفتاب» در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.
کتابخانه مرکزي اصفهان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی و آیین رونمایی از تیزر و جلد جدید کتاب «دختران آفتاب» با حضور نویسندگان، رضا پورحسین قائم‌مقام معاونت سیمای سازمان صداوسیما و مهدی فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش و جمعی از مسئولان محلی در تالار اجتماعات کتابخانۀ مرکزی اصفهان برگزار شد.

 

در این مراسم مهدی فضائلی مدیرعامل انتشارات سروش گفت: تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «دختران آفتاب» من را به تأمل انداخت که چه چیزی سبب شده ایشان این کتاب را بهترین داستان فکری از نویسندۀ ایرانی بدانند، کسانی که رهبری را می‌شناسند می‌دانند که ایشان یک نخبه در زمینۀ کتاب هستند و بخش مهمی از زندگی ایشان کتاب است و اینکه ایشان اثری را بهترین داستان بدانند بسیار حائز اهمیت است.

 

وی اضافه کرد: در متن تقریظ رهبر معظم انقلاب چهار نکته مشخص شده بود که به نظر من چارچوب مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی است خصوصاً اگر مخاطب قشر جوان باشد.

 

مدیرعامل انتشارات سروش با بیان چند نکته از تقریظ رهبر انقلاب ادامه داد: اولین نکته‌ای که ایشان فرموده اند خوب و شیرین بودن این کتاب است من جذاب بودن را در این ارتباط به کار می‌گیرم، اگر جلوه‌گری در یک اثر نباشد نمی‌تواند دیده‌ها را جذب کند، ویژگی دیگر قوی بودن است مطالبی که می‌خواهیم بیان کنیم باید قوی باشند در غیر این صورت کتاب خوبی از آب در نمی‌آید.

 

وی افزود: سومین مورد منطقی بودن است؛ حرف باید قابل دفاع و منطقی باشد و ویژگی چهارم که رهبر انقلاب فرمودند این بود که مقایسه‌ای بین کتاب دختران آفتاب و کتاب دیگری انجام دادند و گفتند آن کتاب قوی‌تر است ولی ویژگی که باعث بهتر شدن دختران آفتاب شده موضوع اخلاق است.

 

فضائلی اظهار کرد: وقتی در کار فرهنگی قرار است وارد حریمی شویم که لغزنده است اگر دقت نکنیم این مسیر ما را به عدم رعایت اخلاق می‌کشاند؛ هنرمندی، در نوشتن کتاب اخلاقی مشخص می‌شود نه کتابی که در آن بیان همه چیز آزاد است.

 

مدیرعامل انتشارات سروش در پایان گفت: اکثر قریب به اتفاق کتاب‌هایی که مقام معظم رهبری بر آن‌ها تقریظ نوشته‌اند کتب دفاع مقدس هستند ولی تقریظ دختران آفتاب اولین تقریظ در این زمینه است که به نوعی بر کتاب های غیردفاع مقدس نگاشته شده و این اولین بار است که ایشان چنین کلماتی را در تقریظ کتابی به کار می‌برند و آن را بهترین کتاب می‌خوانند که این مسئله اهمیت کتاب و ترویج هر چه بیشتر آن را بیان می کند.

 

دختران آفتاب؛ فصل جدید گفتگوها بر مبنای عشق است

 

رضا پورحسین قائم مقام سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز در آئین رونمایی از کتاب دختران آفتاب، اظهار داشت: انقلاب نعمتی است که آن را دست‌ به دست هر سال به یکدیگر منتقل می‌‌کنیم و نویسنده‌ها و رسانه باید اتفاقات قبل، حین و بعد از انقلاب را بیان کنند تا بدانیم کشور ما چگونه در دنیای امروز قد علم کرده است و بدون ادعا زیر پای انقلاب را سفت می‌کنند.

 

قائم مقام معاونت سیمای سازمان صداوسیما افزود: کتاب دختران آفتاب را مطالعه کرده‌ام و در فصل، فصل این کتاب با قهرمانان حاضر در این کتاب هم‌سفر شدم و از این حیث باید به نویسندگان این کتاب تبریک گفت که به‌خوبی توانسته‌اند حس همزادپنداری را در خواننده ایجاد و رگ‌های آن را در احساس مخاطب قرار داده و استدلال‌های دختران آفتاب به‌گونه‌ای است که مخاطب آن را نزدیک به استدلال‌های خود می‌داند.

 

وی بانام بردن از کتاب «المراجعات» که گفت‌وگویی است بین عالمی شیعی به نام شرف‌الدین و سلیم بشری عالم سنی در خصوص حقانیت شیعه و حضرت علی (ع) و شاخصۀ آن در بین جوامع اسلامی نوع گفت‌وگوی سالم آن دو نفر است، گفت: نویسندگان کتاب دختران آفتاب با بیان گفت‌وگوهای بین چند دختر که دارای اختلافات سلیقه‌ای و فکری هستند، نوعی جدیدی از الگوی گفت‌وگو را به وجود آورده‌اند.

 

پور حسین ضمن تشویق همۀ دختران به مطالعه این کتاب در اوقاتی که به دست می‌آورند، تأکید کرد: دختران و عموم مردم می‌توانند برخی از مسائل مربوط به حجاب، ارزش‌های زن، شناخت زن و مرد نسبت به یکدیگر و ده‌ها پرسش جدی را بامطالعۀ این کتاب برای خود از بین ببرند.

 

وی گفت: باید توجه داشت سفر بستری برای شناخت شاکلۀ درونی آدم‌ها است، لذا در این کتاب به‌صورت هوشمندانه با طرح داستان بلند مسافرت به بیان مشکلات مطرح‌شده و ارتباط‌گیری و رفع مشکلات آن بیان‌شده است.

 

قائم مقام سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از نظر محتوایی بحث‌هایی که در این کتاب مطرح می‌شود فمینیسم افراطی را پاسخگو است، اظهار داشت: این کتاب از عهدۀ تحلیل این مسئله به‌خوبی بر آمده و ما در بینش تربیت و حقوق اسلامی، زندگی را بر پایه عشق بنا می‌کنیم و این در حالی است که امروز برخی می‌خواهند زندگی مردم بر پایۀ حقوق باشد و باید دانست زندگی بر پایۀ حقوق، روابطی خشک و مکانیکی است.

 

وی تصریح کرد: برای پاسخگویی به سئوالات جوانان می‌توانیم یک ارتباط ساده و پیوندی عاطفی ایجاد کنیم که این کتاب در این زمینه با دختران پیوندی عاطفی برقرار می‌کند.

 

پورحسین جامعه و جوان را پرمسئله ازلحاظ سؤال عنوان کرد و افزود: ذاتاً وجود پرسش‌ها چیز خوبی است ولی ضعفی که وجود دارد این است که برای این سؤال‌ها پاسخی نداریم، لذا لازم است مسائل را بشناسیم و خود را بامطالعه مسلح به پاسخ سؤالات بکنیم تا این مسائل را به فرصت تبدیل کنیم.

 

وی بابیان اینکه تعلیق‌های پایانی کتاب بسیار خوب بود و به آن می توان عنوان «پایان باشکوه» داد، گفت: تنها ایراد کوچکی که می‌توان به این کتاب گرفت نقل‌قول‌های مطرح‌شده است که اگر کمی دراماتیک‌تر بود، بهتر بود.

 

پور حسین همچنین ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع مردم باصفا و فرهیختۀ اصفهان و فرارسیدن ایام‌الله دهۀ فجر، اظهار کرد: انقلاب ما یک نعمت شایسته است و باید آن را نو‌به‌نو به یاد خود و دیگران بیاوریم که قبل، حین و بعد از پیروزی انقلاب چه اتفاقاتی رخ‌داده است که الآن کشور ما در مقام مجد و عظمت قرارگرفته است و در دنیای پُرتلاطم و پُر از ظلم حرفی را برای زدن دارد.

 

کتاب «دختران آفتاب» مجالی برای آزاداندیشی است

 بهزاد دانشگر از نویسندگان «دختران آفتاب» در نشست نقد و بررسی کتاب مذکور با اشاره به میانگین پایین مطالعه در کشور اظهار داشت: کتاب بخوانید، اوضاع کتاب‌خوانی خوب نیست و باید فکری برای حل این معضل کرد، عده‌ای تقصیر را به عهدۀ اینترنت و تلویزیون می‌اندازند اما این راه‌حل‌ مشکل نیست.مطالعۀ مردم کم شده است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

 

محمدرضا رضایتمند یکی دیگر از نویسندگان این کتاب گفت: انتظار داشتم جلسۀ نقد و گفت‌وگو بین نویسندگان و خوانندگان کتاب باشد که ابعاد مختلف کتاب بیشتر بیان شود.

 

وی همچنین عنوان کرد: هنوز هم بهترین کتاب‌ها در زمینۀ فکری و عقیدتی، کتاب‌های شهید مطهری است و تولید کتاب در این عرصه، بسیار کم است.

 

امیرحسین بانکی نویسندۀ دیگر کتاب دختران آفتاب در سخنانی بیان کرد: این کتاب مجالی برای آزاداندیشی ایجاد کرد، ما این روش را از شهید مطهری آموختیم؛ این کتاب جایگاهی برای نظریه‌پردازی نیز بود.

 

وی افزود: در این کتاب نظرات جدیدی مطرح شده و تفسیرهای جدیدی از چند آیه قرآن ارائه شد که البته موافق با واقعیت بودند و اگر در غیر از این کتاب بود سر و صدای زیادی ایجاد می‌کرد.

 

بانکی با تقدیر از انتشارات سروش برای اجرای این برنامه در شهرهای مختلف و لزوم تداوم آن تأکید کرد: بایستی برای عرضۀ هر چه بیشتر این کتاب بیشتر تلاش کرد و ظرفیت این کتاب با وجود گذشت بیش از ده سال از چاپ اول، همچنان بالا است به ویژه اینکه مورد عنایت مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است.

 

در این مراسم با اهدای هدایایی از سه نویسنده کتاب تجلیل و چاپ پانزدهم کتاب «دختران آفتاب» با جلد جدید و همچنین تیزر تبلیغات تلویزیونی کتاب رونمایی شد./998/د102/ق

منبع: انتشارات سروش

ارسال نظرات