کتاب «مطالعات تاریخی درباره قرآن» در مصر منتشر شد
![قرآن کريم](/Original/1394/11/09/IMAGE635896736238949443.jpeg)
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «دراسات أثریة حول المصحف الشریف»به قلم «حسن محمد نور عبدالنور»، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه «سوهاج» مصر نگاشته شده و قرار است در نمایشگاه بینالمللی کتاب قاهره در معرض دید عموم قرار گیرد.
در این کتاب آمده است: قرآن پس از وفات نبی مکرم اسلام و در زمان خلیفه اول در یک جلد گردآوری شد و در زمان خلیفه سوم برای جلوگیری از اختلاف قرائات و یکیکردن آنها و توزیع این کتاب الهی در سرزمینهای مختلف، چندین نسخه از قرآن تدوین شد و خلیفه سوم نیز نسخهای از آن را نزد خود نگه داشت.
حسن محمد نور عبدالنور در ادامه آورده است: قرآن کریم در ابتدا با توجه به سلیقه عربها، نیازی به اعرابگذاری و نشانهگذاری نداشت، اما پس از تعامل عربها با دیگر ملتها، ضوابطی برای نشانهگذاری و اعرابگذاری حروف قرآن تدوین شد.
این استاد مصری در ادامه مینویسد: نسخههای قرآن که از گذشته تاکنون به دست ما رسیده است، به دقت و وضوح مراحل تغییر و تکامل قرآن در زمینه نگارش، تذهیب، تزیین و صنعت صحافی را بیان میکند.
نگارنده در این کتاب به مکتبهای خوشنویسی و خطاطان برجسته تا قبل از پیدایش صنعت چاپ در قرن سیزدهم هجری قمری پرداخته و آورده است: قرآن در سرزمین حجاز(مکه و مدینه) نازل شد و مراحل اعرابگذاری و نشانهگذاری این کتاب مقدس در سرزمین عراق (کوفه و بصره) انجام و در مصر و اندلس به صورت علمی به آن پرداخته شد.
این نویسنده مصری در این کتاب به تأسیس مکتبخانههای قرآنی در شمال آفریقا اشاره کرده و مینویسد: این مراکز قرآنی نقش مهمی در استمرار حفظ و آموزش قرآن داشتهاند و در حقیقت، مرحله ابتکار و خلاقیت در هنر تزیین و خوشنویسی مصحف را در دوره ترکان عثمانی شاهد هستیم.
جمع آوری قرآن در سه مرحله انجام شده است:
1. مرحله نظم و چینش آیهها در کنار هم که شکل سورهها را پدید آورد. این کار در زمان خود پیامبر (ص) و به دستور حضرت بوده و جای هر آیه را خود حضرت مشخص مینمودند.
2. جمع کردن مصحفها و صفحات جدا جدا و یکی کردن آنها و در جلد قراردادن آن که در زمان خلیفه اول انجام شد.
3. جمعآوری تمام قرآنهایی که از سوی کاتبان وحی نوشته شده بود و یکیکردن آنها برای جلوگیری از اختلاف قرائات که در زمان خلیفه سوم انجام شد./981/ب102/د
منبع: ایکنا