۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۳۱۳۳۹۶
آیت‌الله جوادی آملی:

جامعه اخلاق‌مدار متمدن و سعادتمند است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که تنها نظم جامعه، تمدن جامعه و برقراری عدل در جامعه حاشیه‌ای از برکت اخلاق است، گفت: جامعه‌ای که متخلق به اخلاق باشد جامعه متمدن و سعادتمند است.
آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پیام تصویری خود به همایش ملی فلسفه اخلاق که عصر امروز در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، جامعه متخلق به اخلاق را متمدن و سعادتمند خواند.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌که اخلاق دو صبغه فقهی و فلسفی دارد، گفت: صبغه فقهی اخلاق در کتاب‌های فقهی آمده که عدالت واجب است و گناهان کبیره و صغیره را هم شمرده‌اند اما تحلیل این معاصی کبیره و صغیره چیست و راه پیدایش و درمان آن چگونه است در فقه مطرح نشده است.

 

وی افزود: فقیه می‌گوید عدل واجب و ظلم حرام است، اما عدل چیست و چگونه انسان عادل می‌شود، ظلم چیست و چگونه انسان گرفتار ظلم می‌شود و چه شأنی از شؤون انسان اگر منحرف شد ظلم و چه شأنی از شئون اسلام اگر مستقیم شد عدل می‌شود ضرورتی عقلی است و از فقه برنمی‌آید.

 

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که اخلاق موعظه نیست بلکه خلقت است، افزود: در دنیا فرقی بین سفیدپوست و سیاه پوست نیست، اما در قیامت رسوایی است؛ ما با فن اخلاق محضر هوالخالقیم و صورت خود را می‌سازیم و حقیقت ما به او وابسته است.

 

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: ما صورت خود را می‌سازیم و این کار آسانی نیست، خلق همان خلقت و مظهر هوالخالق شدن است، اگر بیرون از حوزه و قلمرو خود نتوانیم کاری کنیم در درون خود دیگران را متهم می‌سازیم.

 

وی با بیان این‌که تنها نظم جامعه، تمدن جامعه و برقراری عدل در جامعه حاشیه‌ای از برکت اخلاق است، گفت: جامعه‌ای که متخلق به اخلاق باشد جامعه متمدن و سعادتمند است، خود را متخلق به اخلاق تربیت کنیم.

 

وی اخلاق را به هیزم نشدن، روح و ریحان شدن و فرشته شدن معنا کرد و اظهار داشت: این‌که برخی کار خیر را سریع انجام می‌دهند و اصرار به اقامه نماز اول وقت دارند برای چیست، طلاب از زمان و زمین حرکت کنند نه در زمین و زمان.

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که فقه اخلاق یعنی انسان به گونه‌ای با خدا رابطه برقرار کند که مظهر هوالخالق شود، گفت: معتقدیم که برخی در آخرت زیبا محشور می‌شوند، این اخلاق است که چهره انسان را زیبا می‌کند./920/پ202/ج

ارسال نظرات