۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۳۱۲۹۶۶

نشست بحران و رکود اقتصاد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی آخرین تحولات اقتصادی کشور از منظر داخلی و خارجی به بحث در خصوص موضوع بحران و رکود پرداختند.
اقتصاد مقاومتي

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بحران و رکود اقتصاد عصر امروز سه‌شنبه 6 بهمن ماه با حضور آقایان احمد توکلی و الیاس نادران، نمایندگان مجلس شورای اسلمی در محل خبرگزاری فارس برگزار شد.

باید در کشور شایسته‌سالاری ایجاد شود

احمد توکلی در بخش ابتدایی این نشست، گفت: تا هنگامی که در مدیریت‌ها شایسته سالاری مد نظر قرار نگیرد و تعهد متقابل در قراردادها درج نشود و سیستم اداری سازمانی مناسبی نداشته باشیم این بسته پیشنهادی، سیاسی اقتصادی هرگز به نتیجه نخواهد رسید.


عضو کمیسیون برنامه  و بودجه مجلس با اشاره به مشکلات اقتصادی اظهار داشت: برای رفع مشکلات اقتصادی باید جنبه‌های غیر‌اقتصادی محیط را که نتیجه تعیین کننده‌ای در سیاست‌های اقتصادی دارند به آنها توجه بسزایی کنیم. کما اینکه در دولت قبل درآمد نفتی 637 میلیارد دلار بود ولی بسیاری از پروژه‌ها به نتیجه نرسید.


وی گفت: دولت با کسری بودجه سنگینی روبرو است که باید در این مورد محتاطانه عمل کند و ما مخالف استفاده از ظرفیت‌های جهانی برای توسعه صنعت نفت در ایران نیستیم اما با درج شروطی حاکمیت ملی ما نقض نشود و ظرفیت‌های گسترده داخلی رو به افول نرود.


توکلی در ادامه گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر نیازی به این برنامه سیاسی، اقصادی احساس نشده است و برخی گفته‌اند که بودن این بسته بهتر از نبودش است چنان‌چه یکی از عوامل تشدید رکود در اقتصاد بالا بودن هزینه‌های مالی و نرخ سود بانک‌ها است و این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده است که باید  نرخ سود بانکی را متناسب با نرخ تورم تعیین شود.


نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص خارج شدن نیمی از محصولات پتروشیمی از بورس تاکید کرد: این پیشنهاد که توسط نعمت‌زاده مطرح شده بود توسط تنی چند از نمایندگان دلسوز مردم و نامه نگاری‌های آنان به شخص، شریعت‌مداری مشاور اجرایی رییس جمهوراین طرح مورد بازبینی قرار گرفت و رد شد.


توکلی یادآور شد:امیدواریم با فسخ قرارداد مجتمع آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال آخرین گام‌های اساسی را برداریم  و از طریق سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت عدالت مبارزه خود را از طریق شکایت در دیوان عدالت اداری و نیز قوه قضاییه پیگیری خواهیم کرد.

 

مجلس و دولت باید تصمیمات مهمی را اتخاذ کنند

در ادامه این نشست الیاس نادران گفت: با وجود تاخیر 2 سال ونیم دولت مبنی بر مشکلات اقتصادی معیشتی مردم، رکود وبیکاری ما این تاخیر را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم که اراده لازم برای تحقق مجموعه تصمیمات سازنده وجود داشته باشد.


وی افزود: مجلس و دولت باید در سال‌های پیش‌رو تصمیمات مهمی اتخاذ کنند تا کشور از این بحران عبور کند و مطالبه رهبری مبنی برخروج از این بحران و رکود حاکم بر بازار‌های سرمایه،کارو کالا و رفع مشکلات معیشتی مردم و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود.


نماینده مردم تهران، در مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه گفت: در بودجه امسال ارقام بسیار غیر واقعی تنظیم شده است که نرخ فروش نفت در آن 40 دلار بوده است که این رقم پیشنهادی غیر کارشناسی است.


 الیاس نادران با بیان مطلبی درمورد بودجه ابراز داشت: بودجه سال 95 با اتکای 25 درصد از درآمدهای نفتی تنظیم شده است که از لحاظ وابستگی مستقیم و غیرمستقیم با دولت‌های قبل تفاوت چندانی ندارد.


وی در ادامه گفت: نهادهای مقدسی چون بنیاد شهید به ناچار به فعالیتهای اقتصادی روی آورده‌اند که باید با شفافیت کامل اعلام کنند که در راستای جامعه هدف،و قوانین کشور فعالیتهای خود را انجام داده‌اند و باید پاسخگوی نهاد‌های نطارتی باشند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه با شاره به درآمدهای خارجی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از این درآمدها مربوط به نفت است که از آن به عنوان درآمد خارجی یاد می‌شود که جای بحث دارد در سال جاری دولت مکلف شد تا 2 درصد نرخ سود بانکی را کاهش دهد که سرمایه‌گذاری رشد و توسعه پیدا کند اما تنها در سال اول این موضوع اجرایی شد.


نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جلسه نمایندگان ملت با وزیر نفت درباره قرار‌داد کرنست یکی از مسایل مهم است که در مجلس مورد بررسی فرار گرفته است زیرا بسیاری از مدیران نزدیک با ایشان از متهمان قرار‌داد کرنست هستند.


الیاس نادران پیرامون ممنوعیت گاز ترش بیان داشت:بنده طرحی را به مجلس ارایه داده‌ام که صادرات گاز ترش از کشورمتوقف شود و ارزش افزوده مواد کانی و کربوهیدرات‌ها در کشور مورد استفاده قرار بگیرد.


وی در پایان، گفت: امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی از رکود اقتصادی رنج می‌برند و بازار سرمایه و مصرف ما فرصت مناسبی است که بتوان در جهت منافع  کشور گام برداشت. /856/پ201/ج1

ارسال نظرات