۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۳۱۲۹۳۴

کتاب «پناهگاه بی‌پناه» به انتشار می رسد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «پناهگاه بی‌پناه» نوشته مهناز فتاحی که در بردارنده خاطرات تکان‌دهنده و بکری از بمباران بزرگ‌ترین پناهگاه غیرنظامیان در کرمانشاه است، منتشر می‌شود.
پناهگاه بي‌پناه ـ پارک شيرين کرمانشاه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «پناهگاه بی‌پناه» نوشته مهناز فتاحی که در بردارنده خاطرات تکان‌دهنده و بکری از بمباران بزرگ‌ترین پناهگاه غیرنظامیان در کرمانشاه است، منتشر می‌شود.

 

مهناز فتاحی درباره کتاب «پناهگاه بی‌پناه» گفت: این کتاب دربردارنده خاطرات تکان‌دهنده و بکری از بمباران بزرگ‌ترین پناهگاه غیرنظامیان در کرمانشاه است.

 

وی افزود: در کرمانشاه پارکی به نام «شیرین» است. این مکان در طول جنگ، پناهگاهی برای مردم محرومی بود که امکان فرار از شهر بمباران‌شده را نداشتند.

 

فتاحی ادامه داد: من هر وقت از کنار پارک شیرین کرمانشاه گذر می‌کردم همیشه دو سوژه همراه من بود که به‌ عنوان یک نویسنده دوست داشتم به آن‌ها بپردازم. نخست تندیس فرنگیس که در این پارک قرار دارد و کتاب «فرنگیس» را برای آن نوشتم. دیگر، همین پناهگاه و ماجرای تلخ آن. بمباران این مکان تقریباً با بمباران شیمیایی حلبچه هم‌زمان شد و به دلیل عمق فاجعه حلبچه، درباره این اتفاق تلخ اطلاع‌رسانی چندانی صورت نگرفت.

 

این نویسنده ادامه داد: متأسفانه در سال 1366 زمانی که کرمانشاه بمباران‌ شده بود مردم به این مکان پناه آورده بودند، پناهگاه نیز مورد هدف قرار گرفت و 78 تن از غیرنظامیان به شهادت رسیدند و 300 تن از آن‌ها نیز مجروح شدند.

 

وی افزود: من نوشتن دو کتاب «فرنگیس» و «پناهگاه بی‌پناه» را هم‌زمان شروع کردم اما آن‌قدر گردآوری منابع برای نوشتن این کتاب سخت بود که بیش از سه سال برای نوشتن آن زمان گذاشتم.

 

فتاحی خاطرنشان کرد: این کتاب در قالب خاطره و در سه بخش پژوهش، خاطرات بازماندگان، مستندات و عکس‌ها نوشته‌شده است، در بخش نخست، اولین پژوهش درباره این حادثه آورده شده است. بخش دوم از زبان 30 راوی این ماجرا روایت‌ شده است./907/د102/ق

منبع: سوره مهر

ارسال نظرات