۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۳۱۲۹۲۱
نماینده مجلس عراق:

آغاز روابط با عربستان اشتباه است

خبرگزاری رسا، نماینده فراکسیون ائتلاف دولت قانون گفت: آغاز روابط عراق وعربستان به دلیل سخنان مداخله جویانه ثامر السیهان سفیر عربستان درعراق ناموفق است.
عراق و عربستان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مهدی صالح نماینده فراکسیون ائتلاف دولت قانون امروز در مصاحبه با خبرنگاران گفت: آغاز روابط عراق وعربستان به دلیل سخنان مداخله جویانه ثامر السیهان سفیر عربستان درعراق ناموفق است.


صالح افزود: آغاز روابط عراق وعربستان به دلیل سخنان مداخله جویانه ثامر السیهان سفیر نامطلوب عربستان در عراق ناموفق است وموضع وزارت خارجه مبتنی بر تغییر سفیر این کشور در عراق است.


وی افزود: ما نیازمند روابطی هستیم که منجر به ثبات کشور شود نه تقسیم آن ،وبا وجود ثامر السیهان روابط عراق وعربستان به نفع عراق نخواهد بود.


صالح ادامه داد: در وظایف سفارت عربستان در عراق که قرار است عامل ثبات در عراق باشد خلل وجود دارد به خصوص پس از افتتاح سفارت عربستان در عراق بعد از سالهای طولانی قطع روابط دو کشور.


وی افزود: بر اساس عرف دیپلماتیک سخنان ثامر السیهان مداخله در امور عراق است واحضار وی توسط وزارت خارجه کاملا قانونی است


به طوری به وی نسبت به تکرار چنین رفتاری هشدار داده شده است وقرار است که وی عذر خواهی کند همانطور که وزیر خارجه عربستان مراتب عذر خواهی خود را عنوان کرد.


ثامر السیهان سفیر عربستان در عراق در مصاحبه تلویزیونی با حمله به نیروهای بسیج مردمی موجبات اعتراض ومحکومیت این اقدام از سوی مردم عراق وسیاستمداران را فراهم کرد به طوری که آنها خواستار اخراج وی از عراق شدند.


سفیر عربستان روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی در شبکه السومریه ادعا کرده بود که چون کردها و اهالی الانبار مخالف ورود نیروهای مردمی عراق (الحشدالشعبی) به مناطق خود هستند، نشان می دهد که این گروه مقبولیتی در جامعه عراق ندارد. وی همچنین این گروه های مردمی را که با فتوای مرجعیت عالی شیعه تشکیل شده و به جنگ علیه تروریسم رفته اند، متهم به فتنه گری کرد.


السهبان همچنین عراقی ها را به دلیل انتقادهای تند در قبال اعدام شیخ نمر باقر النمر سرزنش کرده و گفته بود که، «چرا عراقی ها در قبال حمله به سفارت کشورش در تهران واکنش نشان نداده و آن را محکوم نکرده اند.»


این اظهارات السهیان به سرعت واکنش جریان ها و احزاب و شخصیت های عراقی را به دنبال داشت، به طوری که بسیاری از فعالان و شخصیتهای سیاسی عراقی از دولت خواستند که سفیر جدید سعودی را که به گفته آنان اصول و هنجارهای دیپلماتیک را نادیده گرفته، به عنوان عنصر نامطلوب از کشور اخراج کند. /994/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات