۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۱۲۴۹۴

کتاب «مدرنیزاسیون و جهان ایرانی» منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «مدرنیزاسیون و جهان ایرانی» تألیف ‌دکتر کامران ربیعی، از سوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان منتشر شد.
کتاب مدرنيزاسيون و جهان ايراني

 

کامران ربیعی نویسنده کتاب «مدرنیزاسیون و جهان ایرانی» و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، اظهار داشت: این کتاب در 436 صفحه در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است که در آن به تبیین تغییر تلقی افراد از چیستی خرافه ها می پردازد.

 

وی گفت: محور اصلی گذار از سنت به مدرنیته، مجموعه‌ای از فرآیندهای مادی است که می‌توان آنها را ذیل مفهوم «مدرنیزاسیون» فهم کرد؛ نظریه‌ای که تلاش دارد شکاف بین این دو مقوله را مبتنی بر بازسازی دولت و اقتصاد پر کند.

 

ربیعی در ادامه تأکید کرد: فرآیند این گذار چه تصویری از آینده جامعه ایرانی ارائه می‌دهد؟ آیا موافق با نظریه مدرنیزاسیون، باید فرآیندهایی مانند عقلانی‌شدن، سکولاریزاسیون، کاهش سطح دینداری، فردگرایی و غیره را متصور بود؟ برای پاسخ به این پرسش می‌توان با تمرکز بر بخشی از باورها و ارزش‌های عمومی، تغییرات رخ‌داده را تحت فرآیند مدرنیزاسیون مطالعه نمود.

 

وی تصریح کرد: «مدرنیزاسیون و جامعه ایرانی»، بر همین پایه، بر اساس مبحث «خرافات»، تغییرات رخ‌داده در باورها و ارزش‌های فرهنگی و تأثیرات توسعه‌ اجتماعی ـ اقتصادی شهرستان‌های استان اصفهان را بر تلقی افراد از باورهای خرافی و میزان خرافه‌گرایی آنان بررسی کرده است.

 

این عضو دانشگاه اصفهان از گردآوری داده‌های تجربی در محدوده استان اصفهان خبر داد و گفت: هدف نهایی، رسیدن به نتایجی در خصوص جامعه ایرانی است؛ این‌که تعمیق روندهای مدرنیزاسیون چگونه جهان معرفتی و جهان زیست ایرانیان را تحت تأثیر قرار داده و ذهنیت آنان را دگرگون ساخته است.

 

علاقه مندان برای تهیه کتاب در اصفهان می توانند به فروشگاه بوستان کتاب واقع در خیابان حافظ با شماره تلفن 0313220370 و در تهران به فروشگاه کتاب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، روبروی دانشگاه تهران با شماره تلفن 0216695153مراجعه کنند./939/ت302/ق

ارسال نظرات