۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۳۱۲۳۷۴

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ تمدید چهارمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری تا 15 بهمن ماه و اقدامات خوبی در امامزادگان و بقاع متبرکه انجام شده است برخی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، صادق اصغری علایی گفت: فلسفه وجودی اداره حقوقی و ثبتی در ادارات اوقاف و امور خیریه، برنامه ریزی در امر تثبیت موقوفات و بقاع متبرکه و طرح دعاوی و پیگیری مسائل قضایی و ثبتی موقوفات بقاع متبرکه به منظور احقاق حقوق موقوفات است.

 

وی افزود: از ابتدای سال تعداد 78 پرونده دعاوی موقوفات در مراجع قضایی استان طرح شده است.

 

رییس اداره حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان تصریح کرد: تاکنون 54 فقره از پرونده‌ها مختومه شده و 24 پرونده در حال رسیدگی در شعب مختلف مراجع قضایی استان می باشد.

 

وی با اشاره به اینکه تعدادی از پرونده های مورد رسیدگی قرار گرفته در سال جاری مربوط به دعاوی مطروحه در سنوات گذشته بوده، عنوان کرد: در تمامی ادارات اجرایی در شهرستان ها، کارشناسان حقوقی پس از ارجاع پرونده های موقوفات بمنظور اخذ حقوق موقوفات، نسبت به تکمیل مستندات و تنظیم دادخواست یا لوایح دفاعیه با نظر مشاور حقوقی اقدام نموده و سپس نسبت به طرح دعوای حقوقی یا ارائه دفاعیه در محاکم قضایی اقدام می کنند.

 

اصغری علایی گفت: دفاعیات مناسب و قوی همراه با ادله کافی و مستندات محکمه پسند و پیگیری دعاوی مطروحه زیر نظر مشاورین و وکلای مجرب، کمک موثر و شایانی در احقاق حقوق موقوفات می کند.

 

وی افزود: ثبت کلیه اطلاعات دعاوی موقوفات در سامانه یکی از اقدامات مهم ماه های اخیر اداره حقوق و ثبتی است.

 

رییس اداره حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: کلیه اطلاعات حقوقی موجود در پرونده های دعاوی موقوفات در مراحل بررسی، تجدید نظر، فرجامخواهی و ... توسط کارشناسان حقوقی شهرستان در سامانه جامع اطلاعات و مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه ثبت و دائما از طریق استان رصد می گردد تا دعاوی مطروحه با قوت کامل در مراجع مربوط پیگیری تا به نتیجه مطلوب برسد.

 

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات حقوقی وارد شده، در 6 سطح بررسی و مورد تائید قرار می گیرد.

 

اصغری علایی تصریح کرد: تائید سطح یک و دو در ادارت شهرستان انجام شده و سطوح سوم و چهارم در اداره کل مورد تائید قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به لحاظ دقت کافی در بررسی و تائید سطوح مختلف اطلاعات افزود: مراحل پنجم و ششم نیز از سوی مسؤولان ذیربط در سازمان مورد بررسی و تائید قرار می گیرد.

 

تمدید چهارمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری تا 15 بهمن ماه

 

 

 

 

حجت الاسلام حسن امیری، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اظهار داشت: به دلیل درخواست شرکت کنندگان در چهارمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری این جشنواره تا 15 بهمن ماه تمدید گردید.

 

وی در ادامه تصریح کرد: امسال جشنواره وقف چشمه همیشه جاری در 8 استان مختلف برگزار می شود که هر استان یک موضوع را برگزار می کند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه افزود: در همین راستا قسمت ادبی این جشنواره که شامل؛ داستان بلند، داستان کوتاه، کتاب، پایان نامه، خاطره، نثر و پیامک ادبی می باشد به میزبانی اصفهان برگزار می گردد که به دلیل استقبال شرکت کنندگان و همچنین بالا بودن حجم کاری دبیرخانه جشنواره، این جشنواره که قرار بود در پایان دی ماه برگزار شود تا 15 بهمن ماه تمدید شد.

 

امیری در ادامه بیان کرد: ایجاد زمینه لازم برای عمل به سنت حسنه وقف در سطوح مختلف جامعه، آشنایی مردم و واقفین عزیز و استفاده از ظرفیت های تاثیرگذار و ماندگار فرهنگی و هنری از جمله دستاوردهای برگزاری این جشنواره می باشد.

 

وی ادامه داد: همچنین وجود ظرفیت بالای استان اصفهان در زمینه های مختلف فرهنگی دلیل انتخاب شدن این استان برای میزبانی قسمت ادبی جشنواره وقف چشمه همیشه جاری بوده است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه عنوان کرد: استان ایلام میزبان بخش خشنویسی، تهران بخش فیلم، تیزر و نماهنگ جشنواره را برعهده دارد و استان همدان در بخش عکاسی میزبان هنرمندان است، سیستان و بلوچستان بخش انشاء نویسی و روزنامه دیواری را اجرا می کند و استان یزد نیز در قسمت شعر میزبان شاعران ارجمند است.

 

اقدامات خوبی در امامزادگان و بقاع متبرکه انجام شده است

 

 

 

 

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی  ، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس اظهار داشت: در زمینه امامزادگان در استان در چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است که امروز ما شاهد حضور جمعیت بیشتری در امامزادگان و بقاع متبرکه استان هستیم.

 

وی با بیان اینکه اوقاف در ایام اربعین برنامه های خوبی در بقاع متبرکه اجرا کرد، گفت: این برنامه های مذهبی که با همکاری بسیج انجام شده است علاوه بر مذهبی بودن و معنویت پیام های سیاسی خوبی هم داشت که جای تشکر دارد.

 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با اشاره به حال و هوای این روزهای کربلا و نجف و حضور زائران ایرانی در این مراسمات، افزود: امام حسین(علیه السلام) حلقه وصل شیعه و سنی است و این وحدت مسلمان می تواند وهابیت را نابود کند.

 

عبادی گفت: در حال حاضر در عراق در یک طرف داعشی حضور دارد که سعی دارد با رفتار خود اسلامی آمریکایی را به جهان نشان دهد و در طرف دیگر شیعیان و عاشقان امام حسین(علیه السلام)هستند که حاضرند در راه امام حسین(علیه السلام) تمام زندگی خود را فدا کنند.

 

حجت الاسلام محمد طاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هم در این بازدید با بیان اینکه هیچ پولی از موقوفات استان به خارج از استان نمی رود، گفت: الان با اقداماتی که در زمینه اعتمادسازی انجام شده بیش از 190 وقف جدید داشته ایم.

 

وی با اشاره به برخی از اقدامات فرهنگی انجام شده توسط اداره کل اوقاف، ادامه داد: در زمینه برگزاری کلاس های حفظ قرآن کریم جزو اولین استانهایی بودیم که لیست کلاسی های ما کامل شد.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حضور پرشور جوانان را در زمینه حفظ قرآن کریم شاهد بودیم، افزود: همچنین 300 نفر از حافظان قرآن را برای آموزش و دوره تخصصی به قم اعزام کردیم./1325/101/ب2

 

منبع: سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات