۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۳۱۱۵۱۴
عضو شورای شهر تهران مطرح کرد؛

رسیدن نمایشگاه‌های استانی کتاب به عدد 300 نشانه خوبی است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره برگزاری سیصدمین نمایشگاه کتاب در استان خوزستان گفت: این‌که نمایشگاه‌های استانی کتاب به عدد سیصد رسیده نشانه بسیار خوبی است.
مسجد جامعي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره برگزاری سیصدمین نمایشگاه کتاب در استان خوزستان گفت: این‌که نمایشگاه‌های استانی کتاب به عدد سیصد رسیده نشانه بسیار خوبی است.

 

سابقه برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب به سال 1371 باز می‌گردد. زمانی که احمد مسجدجامعی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت بود. به همین دلیل شاید بتوانیم او را پایه‌گذار شکل‌گیری این رویداد بدانیم. هر چند که وی تواضع به خرج می‌دهد و می‌گوید «اگر ایده‌اش را من مطرح کردم اما اجرایی شدن این اتفاق ماحصل همفکری بنده و دوستانی بود که دغدغه کتاب و کتاب‌خوانی را داشتند.»

 

مسجدجامعی درباره ایده برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مراکز استان‌ها گفت: بنیان محکمی برای برگزاری این حرکت فرهنگی و ملی پایه‌گذاری شد. برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب آن‌قدر توجیه داشت تا هر وزیر و هر معاون فرهنگی با هر سیاستی کار را ادامه دهد.

 

وی اظهار کرد: توجه به دو مسأله در برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب در آن زمان برایمان مهم بود. یکی رشد اقتصاد نشر و دیگر دسترسی آسان و ارزان به کتاب در سراسر کشور. به این موضوع فکر می‌کردیم اتفاقی که در تهران می‌افتد چرا در استان‌ها نباشد؟ در ابتدا قرار شد سه یا چهار نمایشگاه در استان‌های مختلف کشور برگزار کنیم و نتیجه کار بررسی شود تا تصمیم بگیریم ماجرا ادامه پیدا کند یا این‌که متوقف شود.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره برگزاری نخستین نمایشگاه استانی کتاب گفت: نخستین نمایشگاه کتاب در گیلان برگزار شد و سه نمایشگاه بعدی در استان‌های لرستان، آذربایجان‌شرقی و هرمزگان. نخستین نمایشگاه را در شهر رشت برگزار کردیم. مرحوم آیت‌الله احسان‌بخش امام جمعه رشت بود و خاطره جالبی از سخنرانی ایشان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه به یاد دارم. او نذر کرده بود هر روز مدت زمان مشخصی کتاب بخواند و اگر روزی نمی‌توانست، فردایش جبران می‌کرد و به قولی قضایش را به جا می‌آورد.

 

مسجدجامعی ادامه داد: به نظرم از نمایشگاه کتاب گیلان به عنوان نخستین تجربه خیلی راضی نبودیم. در دومین نمایشگاه که در خرم‌آباد برگزار شد اتفاق جالبی را تجربه کردیم. با توجه به شرایط نمایشگاه کتاب در رشت، ناشران، کتاب زیادی به خرم‌آباد نبردند. یکی دو روز بعد از شروع به کار نمایشگاه،‌ کتاب‌ها تمام شد و به تعطیلی آخر هفته هم رسیده بودیم و بنگاه‌های باربری تعطیل بودند. به هر طریقی بود به نمایشگاه، کتاب رسانده شد و یکبار دیگر هم کتاب‌ها تمام شدند و باورمان نمی‌شد عطش کتابخوانی آن‌قدر بالا بود. سومین نمایشگاه در تبریز برگزار شد و نمایشگاه چهارم در بندرعباس. از نمایشگاه کتاب بندرعباس نیز بسیار استقبال شد. نمایشگاه کنار ساحل برپا شد.

 

وی بیان کرد: بعد از برگزاری این نمایشگاه‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم که کار ادامه پیدا کند و برایش ساختاری تعریف کردیم. مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز مسئول برگزاری این نمایشگاه‌ها شد تا بار آن بر دوش معاونت امور فرهنگی نباشد.

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره ارزیابی نمایشگاه‌های استانی کتاب، گفت: این‌که نمایشگاه به عدد سیصد رسیده یعنی خوب بوده است. اگر کار و اتفاق خوبی نبود ادامه پیدا نمی‌کرد. در این سال‌ها کسانی وارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌اند که سیاست آنها با سیاست بنیان‌گذاران نمایشگاه تفاوت داشت، اما نمایشگاه را تعطیل نکردند.

 

 سیصدمین نمایشگاه استانی کتاب به همت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 30 دی‌ماه در اهواز برگزار می‌شود./998/د102/ق 

منبع: مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران

ارسال نظرات