۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۳۱۱۳۹۳
در مرکز فرهنگی سیدالشدا تهران؛

مراسم بزرگداشت شصتمین سالگرد شهادت شهید نواب صفوی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ در شصتمین سالگرد شهادت شهید نواب صفوی جمعی از چهره‌های برجسته حوزوی و فرهنگی گرد هم آمدند تا به ابعاد مختلف شخصیت این شهید بزرگوار بپردازند.
شهيد نواب صفوي، فدائيان اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت شصتمین سالگرد شهادت شهید نواب صفوی، ظهر امروز یک‌شنبه 27 دی ماه با حضور آیت الله محی الدین شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام سید حسن موذنی معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید، حجت الاسلام سید معزالدین حسینی محقق و پژوهشگر، حجت‌الاسلام سید هادی خسروشاهی محقق در حوزه تاریخ معاصر، مهدی طالقانی و محمد مهدی عبدخدایی در مرکز فرهنگی سید الشهدا برگزار شد.

 

دبیر ستاد سالگرد شهید نواب صفوی در ابتدای این همایش در سخنانی، گفت: درود بر شهدایی می فرستیم که در راه اهل بیت(ع) قدم بر می دارند و به شهادت می رسند تا راه نورانی آنها را ادامه بدهند. بر همین اساس هم یادی می کنیم از شهدایی که امروز شصتمین سال شهادت آنها است.

 

وی از برخی جریان های مغرض داخلی و خارجی که تلاش دارند تا حرکت فدائیان اسلام را یک حرکت مسلحانه و در قالب گروهی کوچک جلوه دهند انتقاد کرد و گفت: این حرکت فرهنگی بسیار موثر در تاریخ معاصر ایران بود.

 

رییس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با اشاره به مخالفت جدی فدائیان اسلام با رژیم صهیونیستی، افزود:‌ شهید نواب نخستین حرکت های ضد رژیم صهیونیستی را آغاز کرد و در شرایطی که رژیم پهلوی با رژیم صهیونیستی همکاری گسترده داشت نواب و یارانش از 5 هزار نفر برای حضور در سرزمین اشغالی و مبارزه با صهیونیست ها ثبت نام کردند.



حقانی در ادامه به نقش نواب برای اتحاد مسلمانان و مبارزه با جریان های وهابی گری و بهائیت که در دوره رضاخان به شکلی جدی در کشور مطرح شد اشاره کرد و افزود: برخورد نواب با این جریان ها ابتدا فرهنگی بود. گواه این مدعا هم گفتگوهای مفصلی است که با کسروی داشت. اما وقتی با ادبیات الحادی و توسل به زور آنها مواجه شد مبارزه مسلحانه را در پیش گرفت.

 

گفتنی است این مراسم به همت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار شد./856/202/ب1

ارسال نظرات