۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۳۱۰۱۹۵

پذیرایی از آوارگان بمباران حلبچه در کتاب «باغ مادربزرگ»

خبرگزاری رسا ـ فتاحی درباره کتاب «باغ مادربزرگ» گفت: این کتاب در بردارنده خاطرات خانم «خانزاد» مادربزرگم است که زنی تاثیرگذار در دوران جنگ تحمیلی بود.
بمباران حلبچه

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مهناز فتاحی درباره کتاب «باغ مادربزرگ» گفت: این کتاب در بردارنده خاطرات خانم «خانزاد» مادربزرگم است که زنی تاثیرگذار در دوران جنگ تحمیلی بود.

 

وی افزود: مادربزرگم یکی از زنان بزرگ منطقه روانسر (یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران) بود. او در آن منطقه به بخشندگی، مقاومت و غیرت و البته قبل از هر چیز، به دیانت و ایمانشان شهره بود. مادربزرگ از تمکن مالی خوبی برخوردار بوده و پس از ازدواج با همسرشان که او هم فردی مومن بود، باغی می‌سازند و درخت‌های باغ را طی عهدی که می‌کنند، با خداوند شریک می‌شوند.

 

 این نویسنده ادامه داد: پس از آغاز جنگ، مادربزرگم به نوعی مدیریت خانواده و فرزندانش را بر عهده می‌گیرد و آن‌ها را به جبهه می‌فرستد و در دورانی که فرزندانشان در جبهه بوده‌اند، عروس و دخترانشان را در باغ خود پناه می‌دهند.

 

 وی افزود: او دو خانه دیگر به غیر از باغ داشت که خانه کنار باغ‌شان را به آوارگان جنگ می‌دهند و خود در دیگر خانه زندگی می‌کنند. هر رهگذر و جنگ زده‌ای را هم همچون فرزند خود می‌دانست و به آن‌ها پناه می‌داد.

 

 وی افزود: زمانی که حلبچه بمباران شیمیایی می‌شود، برخی از مردم آن منطقه به روانسر پناه می‌آورند و مادربزرگم آن‌ها را در باغ خود پناه می‌دهد و هر روز مقدار زیادی نان و سیب زمینی برایشان می‌پخت.

 

فتاحی خاطرنشان کرد: خاطرات مادربزرگم از آوارگان بمباران حلبچه، می‌تواند تاریخ آن دوران از جنگ تحمیلی که کمتر هم بیان شده است را بازگو کند. در این کتاب ناگفته‌های بسیاری از جنگ و بمباران شیمیایی حلبچه نهفته است.

 

 وی با اشاره به حمایت‌های مادربزرگش از جنگ زدگان، گفت: او حتی پناهجویان و آوارگان عراقی را هم در باغ خود، پناه می‌داد و از آن‌ها حمایت می‌کرد.

 

 این نویسنده در ادامه گفت: برای نگارش این کتاب همچنین از یکی پناهجویان عراقی نیز مصاحبه گرفته‌ام تا مستندات بیشتری در اختیار داشته باشم.

 

 این نویسنده درباره پیام این کتاب برای نسل آینده گفت: اینکه یک زن دارایی اش را می‌بخشد و خداوند را در هر لحظه در نظر دارد و خداوند او را در هر لحظه همراهی می‌کند، نشان دهنده سبک زندگی زنان ایرانی است که در دوران سختی‌ها با مهربانی، همدلی، همراهی، سخاوت و بخشش می‌توانند سخت‌ترین و بدترین لحظات را برای همه آسان کنند./998/د102/ق 

منبع: سوره مهر

ارسال نظرات