۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۳۰۸۹۹۷
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

تعالی اجتماعی مهم‌ترین هدف پژوهش‌های حوزوی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین جعفرنیا، مهمترین هدف پژوهش‌های حوزوی را تربیت افراد جامعه و تعالی جامعه خواند و گفت: پژوهش دینی به دلیل انتشار کتاب و تربیت نیروی علمی در رشد فکری جامعه تأثیر گذار است؛ اما مشکل پژوهشگران دینی این است که امکانات کافی برای انتشار ندارند.
پژوهش ديني

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبعلی جعفرنیا، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه پژوهش‌های دینی بیان داشت: پژوهش گاهی مربوط به موضوعاتی است که در زندگی خصوصی و مادی افراد جامعه تأثیر گذار هستند، همانند پژوهش در زمینه صنایع و اقتصاد که تمام افراد جامعه آن را درک می‌کنند.

 

وی ادامه داد: گاهی نیز پژوهش برای بالا بردن رشد فکری جامعه و تصحیح عقاید مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد و پژوهش دینی در این حوزه قرار می‌گیرد؛ به عبارت دیگر نباید از پژوهشی که در حوزه علمیه انجام می‌شود، انتظار داشت یک اختراع صنعتی رخ دهد؛ پژوهش حوزه علمیه در راستای رشد فکری و اندیشه‌ای مردم است؛ گرچه در حد مطلوب نیست و نیازمند تلاش بیشتری است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که مهمترین هدف در پژوهش‌های حوزوی، تربیت افراد جامعه است، اظهارداشت: حوزه علمیه به واسطه پژوهش، طلاب را در سطح بالای علمی تربیت می‌کند و در صورت فراوان شدن تعداد پژوهشگران، تأثیرات فراوانی در جامعه ایجاد خواهد شد؛ به عبارت دیگر پژوهش دینی به واسطه انتشار کتاب به گونه مستقیم و به واسطه تربیت نیروی علمی غیر مستقیم در رشد فکری جامعه تأثیر گذار است.

 

وی با مقایسه وضعیت اکنون حوزه علمیه با سال‌های گذشته بیان داشت: وضعیت اکنونی حوزه علمیه با گذشته قابل مقایسه نیست، بلکه پیشرفت‌های فراوانی در آن صورت گرفته و مؤسسات و کرسی‌های نظریه پردازی معتبری ایجاد شده و طلاب جوان فراوانی درحال فعالیت هستند.

 

عضو انجمن علمی قرآن پژوهی حوزه علمیه ادامه داد: اما این پیشرفت‌ها نباید موجب شود که به وضع موجود اکتفا شود؛ بلکه در هر زمان حوزه علمیه باید خود را بدهکار جامعه بداند نه طلبکار و نباید به پیشرفت‌هایی که صورت گرفته است قناعت کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: طلاب به صورت غالب دارای روحیه جست‌و‌جو و پژوهش علمی هستند؛ به عبارت دیگر فرهنگ طلبگی این است که در هیچ زمانی تلاش آنها متوقف نمی‌شود؛ به عنوان مثال مراجع تقلید حتی در صورت کهنسالی به تحقیق و تدریس خود ادامه می‌دهند و همانند برخی رشته‌ها نیست که با گرفتن مدرک تحصیلات تمام شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین جعفرنیا ادامه داد: طلاب با وجود چنین روحیه‌ای اگر امکانات در اختیارشان قرار گیرد به سمت پژوهش خواهند رفت؛ چنان که با امکاناتی که اکنون در اختیار آنها قرار دارد، پیشرفت‌های فراوانی صورت گرفته است؛ اما متأسفانه فعالیت‌های حوزه علمیه رسانه‌ای نمی‌شود.

 

وی با اشاره به مشکلات پژوهشگران دینی بیان داشت: پژوهشگران دینی اگر بخواهند پژوهش خود را منتشر کنند؛ امکانات کافی در این زمنیه وجود ندارد و افراد فراوانی هستند که پژوهش علمی در سطح بالا انجام داده‌اند؛ اما نمی‌توانند آن را به هر طریقی منتشر کنند و مراکز پژوهشی نیز فقط ابزار کار را فراهم می کنند؛ اما این امکان وجود ندارد که بتوانند آثار پژوهشگران را منتشر کنند./1324/ت302/ف2

ارسال نظرات