۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۳۰۸۹۰۵
نویسنده کتاب شرح اسم:

این کتاب را برای تاریخ نوشته ام نه فقط برای دوستان و موافقان

خبرگزاری رسا ـ بهبودی گفت: افراد با گرایشات مختلفی شرح اسم را خوانده اند؛ دوستان اغلب گفته اند که نگاهشان به رهبری تازه تر شده و کسانی که مخالف رهبری بودند نیز اغلب تجدید نظر کرده و به ایشان علاقمند شده اند.
شرح اسم کتاب «شرح اسم»

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، هدایت الله بهبودی، نویسنده کتاب «شرح اسم» پیش از ظهر امروز در همایش شخصیت شناسی رهبر معظم انقلاب که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس برگزار شد، خطاب به طلاب وروحانیان گفت: شما دانشجویان علوم اسلامی، مبلّغ آیین الهی اسلام خواهید شد از این رو به منظور شناخت رهبر معظم انقلاب ناگزیر از خواندن «شرح اسم» هستید.

 

وی با بیان این که آشنایی، مقوله ای بسیط و زودرس اما شناخت، مقوله ای پیچیده و دیر رس است، افزود: ما با پدیده های اطراف خود زود آشنا می شویم اما این دال بر شناخت آن ها نیست.

 

بهبودی با طرح این پرسش که جامعه حوزوی ما چقدر نسبت به شخصیت رهبر معظم انقلاب شناخت دارد، خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیان می بایست غیر از آشنایی و علاقمندی، نسبت به رهبران کشور(دست کم، امام خمینی ورهبر معظم انقلاب) شناخت نیز داشته باشند آن هم نه در حد مکان و زمان تولد بلکه اطلاع از سیر تکوین شخصیت و ذهنیت این بزرگواران.

 

فهم تاریخی لازمه درک زمان حال و دیده بانی آینده است

نویسنده کتاب شرح اسم با تأکید بر این که این سخنان را برای تبلیغ کتاب نمی گویم، افزود: نمی خواهم بگویم بر روحانیت واجب است با تاریخ مأنوس باشد اما از الزامات درک زمان حال و دیده بانی آینده، معاشرت با تاریخ و فهم تاریخی است.

 

وی خطاب به جامعه روحانیت ادامه داد: شما به احتمال زیاد در تحصیلات خود به فهم فقهی دست می یابید اما به عنوان کسانی که می خواهید با آحاد مردم و جامعه سروکار داشته باشید، ناچار به فهم تاریخی هستید زیرا کوتاه ترین راه برای رسیدن به شناخت افراد و گروه ها است.

 

بهبودی در ادامه به نمونه ای از کاربرد فهم تاریخی اشاره و اظهار کرد: از علل اصلی شروع مخالفت امام با رژیم پهلوی، فهم تاریخی ایشان بود که یکباره و در سال 42 ایجاد نشد بلکه در سال 23 هنگامی که کتاب «کشف الاسرار» را می نوشتند نشان دادند ضمن داشتن فهم تاریخی، شناخت درستی از پهلوی دارند و در فاصله این سال ها تا اعلام قیام، منتظر رسیدن زمان مناسب بودند.

 

وی اضافه کرد: ایشان در اعلامیه های خود در سال 42 به مواردی اشاره می کند که هم کیشان ایشان حتی روحشان هم از آن خبر ندارد؛ آغاز پیوند سیاسی ایران و اسرائیل و نفوذ بهائیت به نهادهای تصمیم ساز جامعه از جمله این موارد است.

 

نویسنده کتاب شرح اسم تصریح کرد: این که حضرت امام مدام تکرار می کردند اسلام در خطر است، تنها به دلیل عدم اجرای احکام اسلام نبود بلکه به این خاطر بود که عواملی همچون موارد فوق، باعث به خطر افتادن استقلال و آبروی ملت ایران به عنوان ملتی مسلمان شده بود.

 

بهره گیری از منابع متقن و در قید حیات بودن شخصیت؛ دو ویژگی مهم شرح اسم

وی با بیان این که کتاب شرح اسم توانسته است شناخت نسبتا خوبی از شخصیت رهبرمعظم انقلاب ارائه دهد، منابع متقن و در قید حیات بودن شخصیت کتاب را از ویژگی های خاص کتاب برشمرد و گفت: کسی که در کرسی گزارشگری تاریخ می نشیند باید مطمئن باشد لوازم و اسباب کارش فراهم است در غیر این صورت موفق نخواهد شد؛ یکی از علل مهم پذیرش نگارش شرح اسم، همین وجود اسناد و مدارک متقن بود.

 

دفاعیات رهبری در محاکم ارتش طاغوت، سند افتخار ایشان است

بهبودی با اشاره به این که پیکره این کتاب بر سه دسته اسناد دادرسی ارتش، اسناد ساواک و خاطرات رهبر معظم انقلاب بنا شده است، افزود: در میان اسناد ارتش شاهنشاهی که مربوط به زندان ها و بازجویی های رهبری است، قله این اسناد، دفاعیات ایشان است که برای نخستین بار آنها را می خواندم؛ ایشان چنان قوی دفاع کرده اند که گویی متهم در مقام شاکی برآمده است لذا به عنوان سند افتخار رهبری و نه بخشی از اسناد از آنها استفاده کردم.

  

تصویرسازی خوب شرح اسم، مرهون شیوه خاطره گویی جذاب رهبری است

نویسنده شرح اسم، تصویرسازی خوب شرح اسم را مرهون شیوه خاطره گویی جذاب رهبری دانست و افزود: سلیقه رهبری که ناشی از تعلق خاطر ایشان به رمان است، ریزگویی به جای کلی گویی است که از یک سو کمک شایانی در گزارشگری تاریخ زندگی شان و نیز تصویرسازی مناسب از وقایع می کند و از سوی دیگر با تکمیل اسناد ساواک، کتاب را به بافته ای دیدنی با تاروپود کامل تبدیل می کند.

 

وی یادآور شد: خاطرات رهبر معظم انقلاب نیز در بخش دهه 60 و 70 وزنی نداشت که کتاب بر آن تکیه کند اما از زمان تولد تا دهه 60 بسیار خواندنی بود.

 

بهبودی با اشاره به انتشار کتاب در زمان حیات شخصیت آن، گفت: اگر رهبر معظم انقلاب در قید حیات نبودند اما و اگرهای بسیاری پیرامون آن مطرح می شد اما اکنون خود ایشان کتاب را خوانده و چند تذکر(تاریخی) مطرح کردند که مطابق آن اصلاح شد.

 

بنای تدوین کتاب بر تقریرنگاری بود/ کتاب خالی از طعم ادبیات نیست

وی در خصوص شیوه تدوین گفت: بنای تدوین بر تقریرنگاری یعنی سیر زمان است نه موضوعات؛ این شیوه هر چند کار تدوین را مشکل می کند اما این امکان را به نویسنده می دهد که ساختمانی بلند و دیدنی بنا کند به گونه ای که خواننده با مطالعه هر بخش این ساختمان به خواندن سایر بخش ها مشتاق تر شود.

 

نویسنده شرح اسم اظهار کرد: در نگارش کتاب تلاش شده است در عین وفاداری به مستندات، کتاب خالی از طعم ادبیات نباشد که این امر از سخت ترین مراحل تدوین کتاب بود؛ همچنین سعی کردم ادبیات کتاب که به حکم اسناد اساواک به سمت خشک و نظامی سیر می کرد، گویشی نرم و خواندنی داشته باشد که خاطرات رهبری به تحقق این امر بسیار کمک کرده است.

 

به من خرده گرفتند که مانند BBC از رهبری سخن گفته ام

بهبودی با بیان این که اجازه نداده است تعلقات شخصی یا ملی بر تدوین کتاب سایه اندازد و در مقام یک گزارشگر بی طرف، وقایع را روایت کرده است، به خاطره خود از نقد کتابش در گرگان اشاره و تصریح کرد: در آنجا به من گفتند مانند BBCاز رهبری سخن گفته ام؛ زیرا تصورشان این بود که بدون تمجید و تکریم نمی توان از ایشان سخن گفت.

 

وی افزود: همچنین خرده می گرفتند که چرا مواردی مانند استفاده رهبری از پیپ را آورده ام؟ در پاسخ گفتم اگر این ها ضعف است، به ضعف های دیگر دست پیدا نکردم وگرنه حتما آنها را نیز می آوردم.

 

چرا کتاب در قالب داستان روایت نشده است؟

نویسنده شرح اسم در پاسخ این پرسش که چرا کتاب در قالب داستان روایت نشده است تا جذابیت آن بیشتر شود؟، گفت: من در مقام گزارشگری زندگی ایشان با مستندات تاریخی روبه رو بودم که مقوله ای کاملا مجزا از داستان نویسی است.

 

کتاب را برای تاریخ نوشته ام نه فقط برای دوستان و موافقان

وی در پاسخ این پرسش که آیا از محتوای کتاب می توان در مخاصمه با خصم استفاده کرد؟، یادآور شد: افراد با گرایشات مختلفی شرح اسم را خوانده اند؛ دوستان اغلب گفته اند که نگاهشان به رهبری تازه تر شده و کسانی که مخالف رهبری بودند نیز اغلب تجدید نظر کرده و به ایشان علاقمند شده اند.

 

بهبودی تأکید کرد: من کتاب را برای تاریخ نوشته ام نه فقط برای دوستان و موافقان رهبری بنابراین هر که بدون تعصب و آزاداندیشانه به سراغ آن برود، به شناختی صحیح و مثبت خواهد رسید.

 

امکان معرفی جامع شخصیت رهبری نبود؛ شرح دادم

وی همچنین درباره چرایی انتخاب عنوان «شرح اسم» برای کتاب، خاطرنشان کرد: از اصول منطق این است که وقتی امکان دستیابی به تعریفی جامع از یک واژه و مفهوم نباشد، می توان آن را شرح داد.

 

نویسنده شرح اسم در پایان نسبت به مذکر بودن کتاب و عدم استفاده از خاطرات همسر رهبر معظم انقلاب، ابراز تأسف کرد./930/پ201/ق

ارسال نظرات