۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۳۰۸۶۷۶

نگاهی به یکصد و پنجاه و سومین شماره ماهنامه شمیم یاس

خبرگزاری رسا ـ یکصد و پنجاه و سومین شماره ماهنامه شمیم یاس از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران منتشر شده است.
يکصد و پنجاه و سومين شماره ماهنامه شميم ياس

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکصد و پنجاه و سومین شماره ماهنامه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شمیم یاس به مدیر مسؤولی مصطفی رنجبر شیرازی از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران منتشر شده است.

 

در این شماره از «ماهنامه شمیم یاس» این مطالب را مطالعه می‌کنیم: نیلوفر و نسیم، اصول مذاکره با دشمن، شاخص‌های جامعه پیشرفته، قلب جهانیان در تسخیر محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم، گنجینه، حیات جامعه، سریال مخملی، سرما خوردگی پاییز، پنج راهبرد آمریکا بعد از برجام، کودک کمرو خجالتی من، اخبار مرکز، خواندنی و زنانه.

 

«حیات جامعه» عنوان مقاله به قلم سید حسین اسحاقی درباره احیای جامعه در پرتو امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است، در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:

 

پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم در ضمن یک مثال ساده و روشن، فلسفه امر به معروف و نهی از منکر و عدم منافات آن را با آزادی، چنین ترسیم می‌فرماید:‌‌ »یک گناهکار در میان مردم، مانند کسی است که با گروهی سوار کشتی می‌شود و هنگامی که در وسط دریا قرار می‌گیرد، به سوراخ کردن جایگاه خویش می‌پردازد. اگر دیگران او از این خطرناک باز ندارند، آب به کشتی نفوذ می‌کند و یک باره همگی غرق می‌شوند.»

 

 پیامبر با این تعبیر زیبا، منطقی بودن و لزوم امر به معروف و نهی از منکر را بر همگان مجسم می‌سازد و حق نظارت فرد بر اجتماع را حقی طبیعی که ناشی از پیوند سرنوشت‌هاست، می‌داند.

 

 آری، جامعه به سان کشتی است، سرنشینان کشتی تنها تا حدی آزادند که موجب هلاکت دیگران نشوند. هرگاه مسافری از این آزادی استفاده نادرست کند و بخواهد با میخ یا تیشه، بدنه کشتی را سوراخ کند، همه مسافران بنا بر غریزه دفاعی خود به شدت با او مبارزه می‌کنند و عمل او را حرکتی از روی نادانی و محدودنگری می‌پندارند.

 

 بی‌شک سستی و بی‌توجهی آنان؛ خطر غرق شدن و نابودی همگان ر آ به دنبال خواهد داشت، از این رو، همه مؤمنان در بازداشتن افراد از ارتکاب گناهان و زیر پا نهادن ارزش‌ها الهی؛ متعهد و مسؤولند.

 

عمل به این مسؤولیت الهی ـ انسانی، بر همه کس واجب است و در صورت کوتاهی، باید در انتظار خواری این جهان و کیفر دردناک سرای دیگر بود.

 

 عامل سقوط تمدن‌ها

 آنچه بیش از پی‌ریزی تمدن‌ها ضروری است، پایداری و پیش‌گیری از فروپاشی آنها است. آیین رهایی بخش اسلام با توجه این واقعیت، آز آغاز پیروانش را با عوامل نابودی تمدن‌ها پیشین آشنا ساخته و طرح نوین برای جلوگیری از این سرنوشت شوم ارائه داده است.

 

 امام علی علیه السلام در بخشی از سخنان حکیمانه خویش با استناد به قرآن کریم، بی‌تفاوتی آگاهان و ترک امر به معروف و نهی از منکر را دلیل اصلی انحطاط دولت‌های گذشته معرفی می‌کند و برای جلوگیری از سقوط جامعه اسلامی مردم را به انجام این وظیفه که رمز پایندگی و بالندگی تمدن اسلام است، فرا می‌خواند.

 

 برای این اساس، بنیاد تمدن اسلامی بر دوش همه انسان‌ها مؤمن قرار دارد و مردم همه در حفظ ارزش‌ها الهی مسؤولند، زیر پا نهاندن بخشی از این ارزش‌ها توسط یک فرد، هر چند امری بسیار کوچک جلوه می‌کند به تدریج بنای استوار جامعه اسلامی ضربه می‌زند و سعادت و آرامش دیگران را نیز از بین می‌برد. برای مثال: سقوط اخلاقی در بخشی از جامعه، مانند بیمار واگیردار کم‌کم دیگران نیز سرایت و دیگر بخش‌ها جامعه را آلوده می‌کند؛ بنابراین سکوت در برابر مفاسد اشتباه و گناه است؛ حتی اگر تنها از سوی یک نفر رخ دهد.

 

یکصد و پنجاه و سومین شماره ماهنامه شمیم یاس در 64 صفحه به قیمت 2000 تومان از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران منتشر شده است./998/ن602/ق

ارسال نظرات