۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۳۰۸۴۵۸
مدیر اداره مشاوره تهذیب حوزه علمیه قم:

مرزبندی های مشخص بین افراد در محیط خانواده زندگی موفقی را رقم خواهد زد

خبرگزاری رسا ـ مدیر اداره مشاوره تهذیب حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت تقسیم قدرت در میان اعضای خانواده، گفت: یکی از عوامل سلامت خانواده ها در دراز مدت، مرزبندی با دیگران و توزیع قدرت بین اعضای خانواده است که در نقطه مقابل تمامیت خواهی است که سبب ایجاد مشکلات عدیده ای خواهد بود.
خانواده سالم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام علی اکبر شورورزی، مدیر اداره مشاوره تهذیب حوزه علمیه قم، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه زنجان، با اشاره تفاوت فرهنگ‌ها در نگاه به ازدواج گفت: نوع نگاه ما به ازدواج مهم بوده و بیانگر سبک و سیستم خانواده ها و فرهنگ‌های مختلف کشورها و ادیان و مذاهب در زمینه ازدواج است.

 

وی در ادامه با اشاره به اشتباه برخی‌ها در مرحله انتخاب همسر، اظهار داشت: از مهم‌ترین اهداف ازدواج که برگرفته از آیات قرآن کریم نیز  هست، رسیدن به آرامش واقعی مورد وعده الهی است که بعضا برخی از انسان‌ها به سبب اشتباه در انتخاب همسر، به این آرامش نرسیده و دیگران را نیز از نزدیک شدن به ازدواج باز می دارند.

 

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به این که بحث مشاوره خانواده در حوزه‌های علمیه به صورت جدی دنبال می‌شود، تصریح کرد: امروز خوشبختانه در حوزه‌های علمیه، بحث مشاوره خانواده به صورت جدی دنبال شده و در برخی از مراکز تا سه جلسه قبل از عقد نیز این جلسات که برای شناخت و درک متقابل زوجین از همدیگر است؛ برگزار می شود و در اکثر مواقع نیز به صورت رایگان اتفاق می‌افتد.

 

حجت الاسلام شورورزی در ادامه با خطاب به زوجین که اولین‌ها را در زندگی حتما مهم بشمارید، افزود: اولین برخوردهای پس از عقد در ذهن خانم ها اثرگذاری فراوانی داشته و می طلبد که مردها این عوامل را که سبب دلگرمی و ایجاد صمیمیت های بعدی است، حتما رعایت کنند و البته در نظر داشته باشند که تهیه هدایای با هزینه بالا در اولین برخوردها زیر بنیه با سطح بالایی را در بانوان ایجاد می‌کند که اگر در ادامه این هزینه کمتر شود، دلخوری هایی پیش خواهد آمد.

 

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تقسیم قدرت در میان اعضای خانواده، گفت: یکی از عوامل سلامت خانواده‌ها در دراز مدت، مرزبندی با دیگران و توزیع قدرت بین اعضای خانواده است که در نقطه مقابل تمامیت خواهی است که سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای خواهد بود.

 

مدیر اداره مشاوره تهذیب حوزه علمیه قم در ادامه خاطرنشان کرد: در بعضی از مواقع مردها بر اساس توزیع قدرتی که در زندگی ایجاد شده و او باید بار اصلی زندگی را به دوش بکشد، از زیر بار آن شانه خالی کرده و به هنگام مقابله با مشکلات یا تصمیم گیری های سرنوشت ساز، از زیر بار مسؤولیت فرار کرده و به تناسب قدرتی که در اختیار دارند، مداخله نمی کنند که این عامل تصویر بدی را در ذهن همسر از وی بر جای خواهد گذاشت.

 

این مشاور ازدواج و خانواده در ادامه با به ضرورت مشخص بودن حدود افراد در محیط خانه، تأکید کرد: باید در سیستم زندگی یک خانواده موفق و سالم، مرزبندی های مشخصی بین زن و شوهر، والدین و فرزندان برقرار بوده و طرفین سعی در حفظ آن داشته باشند؛ چرا که در صورت گسسته بودن این مرزها و مشخص نبودن حدود دخالت افراد در زندگی دیگران، اختلال در سیستم خانواده به وجود آمده و در نتیجه به ورطه شکست کشیده خواهد شد.

 

وی در پایان با اشاره به اهمیت شناسایی تفاوت های فیزیولوژیکی و روحی بین مردان و زنان از سوی زوجین، اظهار داشت: از جمله مواردی که می تواند در مدیریت سیستم یک خانواده موفق تأثیر گذار باشد، شناختن تفاوت های فیزیولوژیکی و ساختاری و روحی بین زنان و مردان است که اختلاف های اساسی بین آنها وجود داشته و روایات اسلامی نیز بر این سخن صحه گذاشته و بر رعایت آن تأکید دارند. /949/202/ب2

ارسال نظرات