۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۳۰۸۴۱۹
مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی:

مطالبات رهبری در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه محقق نشده است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: اگر چه در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه اقداماتی انجام شده اما هنوز با آنچه که مد نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب است، فاصله زیادی داریم.
حجت الاسلام سالاري - ديدار با اساتيد و طلاب حوزه هاي علميه

حجت الاسلام حجت سالاری مکی مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت سالگرد شهادت آیت الله شهید دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه هنوز آن چنان که باید و شاید شکل نگرفته است.

 

وی افزود: متراکم بودن فعالیت های آموزشی و اصرار بر ارتقای یک جانبه مهم ترین دلیل دوری از تعامل و هم افزایی فرهنگی و تهذیبی میان دو نهاد علمی و آموزشی و دینی دانشگاه و حوزه است.

 

حجت الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: این عوامل سبب شده تا حتی پیشرفت مسائل علمی نیز به صورت عمیق و کاربردی و مطابق نیازهای جامعه و انتظارات رهبر معظم انقلاب و اندیشمندان حوزه و دانشگاه صورت نگیرد.

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعامل بین حوزه علمیه و دانشگاه ها به تدریس حوزویان در دانشگاه و اساتید دانشگاه در مدارس علمیه و نیز برگزاری گفتمان های دینی و مشاوره های مذهبی خلاصه شده است در حالی که موضوع وحدت حوزه و دانشگاه فراتر از این مسائل است.

 

وی ادامه داد: در این زمینه با آن چه که مد نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب است فاصله زیادی داشته و اقدامات و فعالیت های انجام شده به هیچ عنوان کافی نیست.

 

حجت الاسلام سالاری مکی یکی از دلایل عدم تحقق مناسب موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در خراسان شمالی را نوپا بودن دانشگاه ها و حوزه های علمیه استان ذکر و اظهار کرد: با وجود این در حال حاضر حدود 100 نفر از اساتید حوزه های علمیه خراسان شمالی با دانشگاه ها همکاری می کنند.

 

حجت الاسلام حسین تکمیلی، مسؤول مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شمال شرق کشور مستقر در بجنورد نیز در این زمینه اظهار کرد: متأسفانه آن گونه که باید و شاید بستر تعامل و هم اندیشی بین دو نهاد حوزه و دانشگاه فراهم نبوده و این موضوع را باید به عنوان یک واقعیت موجود بپذیریم.

 

وی افزود: در حال حاضر ارتباط بین حوزه های علمیه و دانشگاه های خراسان شمالی تنها در حد تدریس حوزویان در دانشگاه و اساتید دانشگاه در مدارس علمیه بوده و متأسفانه متولیان و دست اندرکاران این دو نهاد در استان فضا را برای تعامل و ارتباط بیشتر مهیا نکرده اند.

 

گفتنی است، امسال در استان خراسان شمالی افزون بر 40 هزار دانشجوی دختر و پسر در 37 مرکز آموزش عالی و حدود هزار و 500 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه شهرستان های هشت گانه این استان مشغول تحصیل علوم مختلف هستند.

 

شایان ذکر است، بیست و هفتم آذر در تقویم جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

 

آیت‌الله محمد مفتح از جمله افرادی بود که توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهی و روحانی از هم را با تمام وجود احساس کرده و در راه تحقق بخشیدن به آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی، ایجاد وحدت میان این دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داده بود، سخنرانی‌های این عالم بزرگ در مسجد دانشگاه تهران در ترغیب نسل روشنفکر و تحصیلکرده به اسلام اثر بسزایی داشت.

 

شهید آیت الله مفتح در روز بیست و هفتم آذر سال 1358، هنگام ورود به دانشکده الهیات،‌ توسط گروهک فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل آمد، این روز به مناسبت فعالیت و مجاهدت این شهید بزرگوار در راه تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است./9314/302/ب3

 

ارسال نظرات