۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۳۰۸۲۴۰
کارشناس مسائل تاریخ اسلام:

به برکت انقلاب اسلامی، ولایت در کشور حاکم شده است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل تاریخ اسلام با اشاره به این که به برکت انقلاب اسلامی ایران ولایت حاکم شده است، گفت: آیت الله خامنه ای، موضوع ایجاد تمدن نوبن اسلامی را مطرح و پیشرفت دقیق علمی را رصد می کنند.
به برکت انقلاب اسلامی، ولایت در کشور حاکم شده است به برکت انقلاب اسلامی، ولایت در کشور حاکم شده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد حسین رجبی دوانی، کارشناس مسائل تاریخ اسلام، امروز در سلسله نشست های رویش فرهنگ، که با عنوان نشست «سیر تاریخی تحولات فرهنگ در ایران» در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: این افتخار شیعه است که افکارش با پیروی از سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، با دانش و تعقل عجین شده است.

 

وی به سیر تاریخ تحولات فرهنگ در ایران اشاره و ابراز کرد: قرن 4 و 5 اوج تمدن اسلام است که این به برکت دولت آل بویه پدید آمده است، ما در دوران آل بویه علمایی چون شیخ طوسی و شیخ صدوق را داریم و فارابی و بیرونی نیز در عرصه فلسفه در زمان آل بویه هستند.

 

این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان این که دوران درخشان آل بویه و صفویه را باید مطرح کرد، گفت: برخی مقاطع در کشور ایران است که درخشان است، برخی کشورها تمدن و سابقه ندارند، اما برای خود می سازند و ما تاریخی به این درخشانی داریم که نباید آن را نادیده بگیرید.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان این که در زمان دولت آل بویه علمای بسیاری حضور داشتند، اظهار کرد: پیدایش کتاب نهج البلاغه از سوی سید رضی به برکت دولت آل بویه بود.

 

دوره سلجوقیان و غزنویان دوره رکود علمی است
رجبی دوانی افزود: دوره سلجوقیان و غزنویان را باید با تأسف از آن یاد کرد و باید دوره رکود علمی نامید؛ چرا که جهد و ایستادگی در عرصه علم پدید آمد.

 

وی با بیان این که تحول بزرگ در عهد مغول بازگشت به علوم عقلی است، ابراز کرد: خواجه نصیر الدین طوسی با سیاست خود در پوشش رصد خانه مراغه، دانشگاه بزرگی را ایجاد می کند.

 

این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به این که تحول دیگر در سیر تاریخی تحولات فرهنگ ایران، تحول رواج هنر و صنعت در دوران تیموریان است، گفت: دولت تیموری، سمرقند را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد و هنرمندان و صنعت گران را به پایتخت آورد، مسجد گوهرشاد به دوران تیموری برمی گردد و هنر تهذیب و معماری نیز در دوران تیموریان به چشم می خورد.

 

تجدید حیات فرهنگی در دوره صفویه است
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: تحول دیگری که می توان به جرأت نام تجدید حیات فرهنگی را بر آن کذاشت، ظهور دولت ارزشمند صفویه است، دولت شیعه 12 امامی که به برکت مذهب شیعه ایران تکه تکه شده را، وحدت بخشید.

 

رجبی دوانی با بیان این که در دوران صفویه، مذهب شیعه در ایران به رسمیت شناخته شد، افزود: باید این نکته را متذکر شد که نباید همه افتخارات را بدین جهت که عنوان شاه و سلطان برآن است را، رد کرد. دولت صفویه با وجود این که صوفی بود، امام می دانست با تصوف نمی توان کشور را اداره کرد و معتقد بود دولت نیاز به فقیه دارد.

 

وی ابراز کرد: در دوران صفویه، علم و هنر به اوج خود رسید و فلاسفه برجسته ای چون میر داماد در این دوران بودند، دولت صفوی، بزرگان را شیخ الاسلام شهرهای بزرگ کرد، از آن جمله شیخ حر عاملی را، شیخ الاسلام شهر مشهد کرد.

 

این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: درباره فرهنگ بین اهل تحقیق اختلاف نظرهایی وجود دارد که آیا تمدن جز فرهنگ است؟ و آیا فرهنگ جز تمدن است؟ و این بحث هایی است که هنوز حل نشده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: اگر فرهنگ شامل سبک زندگی، آداب و رسوم و سنت های رایج در بین مردم تلقی شود، به این حساب، تاریخ جامعه جز فرهنگ محسوب می شود.

 

رجبی دوانی افزود: بین نگاه دینی به فرهنگ با نگاه علمی به فرهنگ تفاوت هایی وجود دارد و اگر با نگاه دینی به آن چه در بین مسلمانان پدید آمده است نگاه کنیم، نمی توان آن را به عنوان اسلام تلقی کرد و می توان گفت فرهنگ و تمدن مسلمانان نه فرهنگ و تمدن اسلام.

 

وی با اشاره به این چگونه قدرت در فرهنگ و تمدن نقش آفرین است اشاره و ابراز کرد: قدرت و فرهنگ رابطه نزدیک با هم دارند؛ چرا که می بینیم قدرت سلجوقیان و غزنویان علم و دانش را خاموش می کند.

 

بخشیدن مهریه زنان نوغان منبع معتبر تاریخی ندارد
این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام در پاسخ به این پرسش که آیا این که زنان نوغان مهریه خود را بخشیدن، صحت دارد، گفت: این قضیه صحت ندارد و در منبع معتبر تاریخی نیز ذکر نشده است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: این گونه نبوده است که تنها زنان به امام رضا(ع) ارادت نداشتند و مردان این گونه ارادتی نداشتند؛ بلکه مرد و زن به امام رضا(ع) ارادت داشتند.

 

رجبی دوانی به علل پیدایش اخباری گری در دوان صفویه اشاره کرد و افزود: در دوره صفویه افراط در مسائل عقلی و علوم عقلی صورت گرفت و اندازه ای که به اصول فقه توجه شد به خود حدیث توجه نشد.

 

وی ابراز کرد: انقلاب مشروطه و قانون خواهی مردم، سیر تحول تاریخی دیگر در ایران است که چون شاه در ایران قدرت مطلق بود، متأسفانه انقلاب مشروطه به حاکمیت استبدادی رضاخانی منجر شد.

 

این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به این که دین ستیزی و مبارزه با ارزش های معنوی در دوره حکومت رضا خان دیده می شود، گفت: رضاخان به شدت با دین مبارزه کرد، او حجاب را برداشت و غیر از روحانی های طراز اول کسی حق استفاده از لباس روحانیت نداشت.

 

رضاخان، محافل امام حسین(ع) را تعطیل کرد
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با بیان این که دوره رضاخان، دوره سیاه و تاریک است، اظهار کرد: رضاخان، محافل امام حسین(ع) را تعطیل و مدارس را به سبک اروپایی کرد، ایجاد دانشگاه با هدف از بین رفتن حوزه دیگر اقدام او بود.

 

رجبی دوانی افزود: دوره انقلاب اسلامی ایران، دوره بازگشت دین به عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. در این دوره، سیاهی و تاریکی دوره پهلوی از بین رفت و برای اولین بار حکومتی مشروع پدید آمد و حکومتی ولایی برپا شد.

 

وی با اشاره به این که ولایت بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) تا انقلاب اسلامی حاکمیت پیدا نکرد، ابراز کرد: به برکت انقلاب اسلامی، ولایت حاکم شده است و این تحولی بس عظیم است.

 

این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام با خاطر نشان کردن این که در انقلاب اسلامی ایران، اسلام منشأ قوانین در عرصه سیاسی و اجتماعی است، گفت: کشور ما به دنبال خودباوری و اتکا به قدرت است.

 

آیت الله خامنه ای، مسأله ایجاد تمدن نوین اسلامی را مطرح می کنند
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: آیت الله خامنه ای، مسأله ایجاد تمدن نوین اسلامی را مطرح می کنند و پیشرفت دقیق علمی را رصد می کنند. با وجود این برخی علمای سنی علم شبیه سازی را رد می کنند، اما رهبر معظم انقلاب با آن مخالف نیستد و مشوق آن نیز هستند.

 

رجبی دوانی به پیشرفت انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: با توجهات امام عصر(عج) و زحمات متخصصان متعهد، کشور ایران به برکت انقلاب اسلامی، به نتایج خوبی نائل می شود.

 

وی ابراز کرد: ما در انقلاب اسلامی ایران، علما و روحانیانی داریم که در عرصه علوم جدید کار کردند، ما فقیهانی داریم که طبیب و پزشک هستند. ما روحانیونی داریم که به چند زبان مسلط هستند و به زودی در عرصه علمی و فرهنگی روحانیون شناخته می شوند و تاثیر شگرف در جامعه علمی دیده می شود.

 

این محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: ظهور امام زمان(عج) زمانی محقق می شود که یاران ایشان به حد نصاب رسیده باشند و جای تأسف است که می بینیم گروه های تکفیری و سلفی به نام اسلام، اقداماتی شنیع را انجام می دهند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) اظهار کرد: در انقلاب اسلامی ایران، ولایت حاکم است وخون پاک شهدا ریخته شده است؛ از این رو ان شاءالله انقلاب اسلامی ایران از حوادث آخرالزمان مصون می ماند و دعا کنیم تا اتصال این انقلاب به ظهور امام زمان(عج) به رهبری فرزانه، آیت الله خامنه ای باشد؛ از این رو از خداوند طول عمر برای ایشان درخواست کنیم./1309/202/ب1

ارسال نظرات