۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۳۰۷۹۴۱
نماینده مجلس مطرح کرد؛

حوزه و دانشگاه دو شاخه از یک تنه مشترک/ دین اسلام تأکید فراوانی بر تقویت علم و دانش در کنار فرهنگ و معارف دارد

خبرگزاری رساـ نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: دین مبین اسلام تأکید فراوانی بر تقویت علم و دانش در کنار فرهنگ و معارف دارد و در این زمینه حوزه و دانشگاه دو شاخه از یک تنه مشترک محسوب می شوند.
قاسم جعفري نماينده مردم بجنورد در مجلس شوراي اسلامي

قاسم جعفری، نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با گرامیداشت بیست و هفتم آذر، سالگرد شهادت آیت الله شهید دکتر محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: هدف اصلی طرح و پیگیری مسأله وحدت حوزه و دانشگاه این است که این دو نهاد علمی، آموزشی و دینی با یکدیگر هم مسیر و هم جهت باشند.

 

وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا نیست که این دو نهاد با یکدیگر ادغام شده و یکی به نفع دیگری کنار برود بلکه از ابتدا نیز مقصود این بوده که حوزه و دانشگاه هر کدام در قالب و ساختار خود به موازات هم تقویت شوند اما مسیر و جهت حرکت آنها یکسان باشد.

 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که پیش از انتخاب به عنوان نماینده مجلس، به مدت چند سال رییس دانشگاه پیام نور خراسان شمالی بود، تصریح کرد: دین مبین اسلام تأکید فراوانی بر تقویت علم و دانش در کنار فرهنگ و معارف دارد و در این زمینه حوزه و دانشگاه دو شاخه از یک تنه مشترک محسوب می شوند.

 

جعفری با بیان اینکه هم‌گرایی حوزه و دانشگاه منجر به رسیدن هر دو نهاد به تعالی و توسعه می شود، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر واگرایی این دو سبب ایجاد بدبینی و فاصله بین نیروهای کشور می شود که خواست و تلاش دشمن نیز همین است.

 

این دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی و دانش آموخته حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه حوزه و دانشگاه مکمل یکدیگر و دو بال برای پرواز هستند، افزود: این دو نهاد هر کدام به گونه ای مسیر و هدفی که دیگری دنبال می کند را تکمیل می کنند.

 

وی اضافه کرد: در زمینه وحدت بین حوزه و دانشگاه در طول بیش از سه دهه گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدام ها و فعالیت های زیادی صورت گرفته اما این تلاش ها به میزان مطلوب و مورد انتظار نبوده است.

 

نماینده مردم پنج شهرستان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر چه در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه تلاش هایی صورت گرفته و مؤفقیت هایی نیز حاصل شده است اما هنوز در این حوزه راه نرفته بسیاری وجود دارد.

 

جعفری افزود: در برابر این هدف مهم، دست های دسیسه گری که تفرقه و تشتت بین اصحاب حوزه و دانشگاه را دنبال می کنند زیاد است به همین دلیل همه نیروهای دانشگاهی و حوزوی باید هوشیار بوده و روند وحدت حوزه و دانشگاه را با جدیت و بصیرت دنبال کنند.

 

گفتنی است، امسال در استان خراسان شمالی افزون بر 40 هزار دانشجوی دختر و پسر در 37 مرکز آموزش عالی و حدود هزار و 500 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه شهرستان های هشت گانه این استان مشغول تحصیل علوم مختلف هستند.

 

شایان ذکر است، بیست و هفتم آذر در تقویم جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله مفتح به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

 

آیت‌الله دکتر محمد مفتح از جمله افرادی بود که توطئه استعمار در جدا نگاه داشتن دو قشر دانشگاهی و روحانی از هم را با تمام وجود احساس کرده و در راه تحقق بخشیدن به آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی، ایجاد وحدت میان این دو قشر مهم جامعه را وجهه همت خود قرار داده بود، سخنرانی‌های این عالم بزرگ در مسجد دانشگاه تهران در ترغیب نسل روشنفکر و تحصیلکرده به اسلام اثر بسزایی داشت.

 

شهید آیت الله مفتح در روز بیست و هفتم آذر سال 1358، هنگام ورود به دانشکده الهیات،‌ توسط گروهک فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به فیض عظیم شهادت نائل آمد، این روز به مناسبت فعالیت و مجاهدت این شهید بزرگوار در راه تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است./9314/302/ب2

ارسال نظرات