۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۳۰۶۳۰۲

اهانت نویسنده مصری به قداست مسجد الاقصی

خبرگزاری رسا ـ نویسنده مصری در ادعایی بی پایه و اساس قدسیت مسجدالاقصی را زیر سؤال برد و گفت: مسجدالاقصی در عصر اموی بنا شده و از قبل وجود نداشته است
نويسنده مصري

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یوسف زیدان، نویسنده و اندیشمند مصری اعلام کرده است که مسجدالاقصی در عصر اموی بنا شده و این مسجد از قبل وجود نداشته است، بنابراین این مسجد قدسیت ندارد.

 

وی در ادامه ادعاهای بی پایه و اساس خود گفت: مسجد کنونی در فلسطین در زمان حضرت محمد(ص) وجود نداشته و آن را عبدالملک بن‌مروان، خلیفه اموی در سال 73 هجری قمری بنا کرده است.

 

شماری از اساتید تاریخ و مورخان مصری ادعای نویسنده این کشور مبنی بر عدم قدسیت مسجدالاقصی را رد کردند و هدف از این اظهارات را گمراه‌کردن افکار عمومی نسبت به مسئله فلسطین دانستند.

 

در همین راستا، مختار الکسبانی، از اساتید تاریخ دانشگاه‌های مصر در رد ادعای یوسف زیدان، نویسنده مصری، تصریح کرد: هدف از این اظهارات گمراه کردن افکار عمومی نسبت به مسئله فلسطین و حذف تاریخ و قدسیت این مسجد از حافظه ملت‌های عربی است.

 

وی افزود: این اظهارات یک طرح مصری ـ صهیونیستی است و درحالی بیان می‌شود که رژیم اشغالگر اسرائیل دست به تجاوزاتی علیه فلسطینیان و مسجدالاقصی می‌زند.

 

الکسبانی در ادامه تأکید کرد: تمامی مساجد مسلمانان حتی مسجدالنبی(ص) در عصر اموی تجدیدبنا شده‌، به‌طوری‌ که بنای این مساجد در ابتدا بسیار ساده و ابتدایی بوده است؛ زیرا در آن دوره مسلمانان بر فتوحات اسلامی تمرکز داشتند.

 

وی بیان کرد: هدف از اظهارات یوسف زیدان، محو هویت مسجدالاقصی است تا اگر تخریبی در این مسجد صورت گرفت، احساسات مسلمانان در جهان شعله‌ور نشود.

 

در همین راستا، زبیده عطا، استاد تاریخ دانشگاه «حلوان» مصر نیز بیان کرد: مسجدالاقصی در عصر اموی تجدیدبنا(بازسازی) شد، اما در عین حال حقیقت «اسراء» و«معراج» را که در قرآن کریم ذکر شده است، نمی‌توان انکار کرد.

 

رأفت النبراوی، رئیس سابق دانشکده آثار باستانی مصر نیز با بیان این که یک مسلمان نباید این گونه اظهارنظر کند، گفت: زیدان در تشکیک قدسیت مسجدالاقصی اشتباه کرد و گفته وی خلاف واقعیت است و باید در این زمینه تجدیدنظر کند.

 

النبراوی افزود: مسجدالاقصی توسط عبدالملک بن‌مروان، از خلفای اموی در سال 72 هجری قمری تجدیدبنا شده و نام وی بر روی آن نوشته شد که بعدها مأمون آن را پاک کرد.

 

وی تأکید کرد: مسجدالاقصی قدسیت دارد، همانطور که در قرآن و احادیث نبوی ذکر شده است، این احادیث و آیات قرآن به این مکان جایگاه دینی می‌دهند و هیچ مسلمانی حق تشکیک در قدسیت مسجدالاقصی را ندارد.

 

عبدالغنی سعد، استاد کلام دانشگاه الازهر نیز در این زمینه بیان کرد: اظهارات زیدان کاملا شاذ است و تفاوتی با فتواهای داعش و گروه‌های تروریستی دیگر ندارد.

 

وی در ادامه از شیخ الازهر مصر خواستار اجرایی ماده هفتم از قانون مصر شد؛ زیرا انکار معجزه اسراء و معراج رسول‌الله(ص) اهانت بزرگ به حضرت محمد(ص) است./982/ب101/ک

ارسال نظرات