۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۳۰۵۶۱۲
عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران:

دنیا اسلام را با نماد حج و تشیع را با اربعین می‏شناسد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام غلامی شور و عشق حسینی را همیشگی خواند و گفت: عشق به حسین(ع) در حقیقت بر موانع و مشکلات ظاهری غلبه می‌کند و امروز اگر جریان جهلی مانند داعش تهدید می‏کند چیز جدیدی نیست بلکه تاریخی است؛ اگر جهان و دنیای اسلام را با نماد حج می‏شناسند تشیع را با اربعین می شناسند و این نشان می‏دهد که پدیده اربعین یک پتانسیل بسیار قوی دارد.
کربلا

حجت الاسلام نجف علی غلامی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح و توصیف اربعین پرداخت و گفت: مسأله اربعین مختص به حادثه عاشورا و اربعین است، این مساله نشان می‏دهد که در حقیقت حادثه عاشورا و کربلا و امام حسین(ع) یک مسأله خاص و ویژه است.

 

وی با بیان اینکه برای ائمه(ع) دیگر اربعین نداریم، ابراز داشت: این نشان می‏دهد که یک نگاه اجتماعی و سیاسی روی این مقوله بود، روشن کردن و جدی گرفتن این مساله از سوی خود ائمه است که در طول تاریخ ادامه داشت و تا امروز که به نماد تشیع تبدیل شد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران بیان کرد: اگر جهان و دنیای اسلام را با نماد حج می‏شناسند تشیع را با اربعین می شناسند و این نشان می‏دهد که پدیده اربعین یک پتانسیل بسیار قوی دارد که در حقیقت جهانی برای تشکیل تشیع در کل کشورها ایجاد کند.

 

وی با اشاره به اینکه همیشه در تاریخ برای زوار ابا عبدالله(ع) مشکلاتی بود، تصریح کرد: این شور و عشق حسینی همیشه بود، و این شور حسینی است که در حقیقت بر موانع و مشکلات ظاهری غلبه کرد، امروز اگر جریان جهلی مانند داعش تهدید می‏کند چیز جدیدی نیست بلکه تاریخی است ولی این توان را ندارد که در مقابل شیعیان و زوار حسینی بخواهد ایستادگی کند.

 

حجت الاسلام غلامی اضافه‏کرد: هر ساله حضور پر شور و جهاد پیاده روی در اربعین بیشتر می‏شود و این نشان می‏دهد تهدیدات نتها تأثیری بر این مقوله نداشت؛ بلکه تاثیر برعکس داشت و مردم و زوار اباعبدالله را برای حضور در این مراسم جدی تر کرد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران در ادامه گفت‏وگو با توجه به جایگاهی که روحانیت دارد، عنوان کرد: روحانیون نسبت به تبلیغ احکام دین و معرفی جایگاه ائمه‏اطهار(ع) وظیفه دارند که در حقیقت از هجمه هایی که به اهل بیت(ع) می‏شود دفاع کنند و تبیین بزنگاه دینی و اجتماعی ـ ‏سیاسی و مقامات اهل بیت(ع) جز رسالت خطیر روحانیت محسوب می‏شود.

 

وی در پایان افزود: در این زمینه روحانیت و حوزه علمیه یک رسالت بسیار مهم دارند و باید از تمام امکانات و توانمندی‏های خود در این مسیر استفاده کنند و جایگاه اربعین و نقش اباعبدالله(ع) به ویژه جریان امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و نگاهی که بعد از کربلا وجود داشت در حقیقت این مسائل بسیار مهمی است که باید روحانیت به اینها بپردازد./875/ت302/ف

ارسال نظرات