۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۳۰۵۲۰۷

برگزاری چهارمین همایش بین الادیانی زنان در مرکز اسلامی هامبورگ

خبرگزاری رسا ـ همایش گفتگوی بین الادیانی زنان در سالهای اخیر در کلیسا برگزار می شد، و امسال برای اوّلین بار در فضای عبادت مسلمانان و مسجد امام علی(ع) مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.
حجت الاسلام رمضاني رييس مدير مرکز اسلامي هامبورگ

به گزارش خبرگزاری رسا، چهارمین همایش گفتگوی بین الادیانی زنان با عنوان «رحمانیت» روز شنبه 14 نوامبر 2015 از ساعت 9:30 الی 17 با حضور بیش از 250 نفر از زنان و بانوان از ادیان مسیحیت، یهودیت، اسلام و بودیسم و از شاخه های کاتولیک، اوانگلیش، پروتستان، شیعه و اهل سنت، در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

 

این همایش که در سالهای اخیر در کلیسا برگزار می شد، امسال برای اوّلین بار در فضای عبادت مسلمانان و مسجد امام علی(ع) مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

 

در این همایش شرکت کنندگان ابتدا از فضای زیبای معماری مسجد امام علی(ع) بازدید کردند و در ادامه توضیحات کوتاهی در رابطه با فعّالیتهای مرکز اسلامی هامبورگ و بخش گفتگوی آکادمی اسلامی آلمان برای آنان ارائه شد و سپس همایش به طور رسمی با تلاوت آیاتی از قرآن مجید که اشاره به رحمانیت خداوند داشت، آغاز شد.

 

این همایش شامل برنامه های متنوع و مختلفی بود که از جمله آنها می توان به سخنرانی در رابطه با «رحمانیت از منظر ادیان مختلف» میزگرد پرسش و پاسخ و نیز کارگاه های مختلف با عناوین زیر اشاره کرد:

 

1ـ کارگاه کمک و همیاری برای پناهجویان، ایتام، بی خانمانان، بیماران و سایر اقشار نیازمند
2ـ کارگاه رحمانیت پیامبران
3ـ پول یا محبّت؟ در دورانی که ملاک ارزش گذاری همه چیز پول و مادّیات شده است، رحمانیت چگونه می تواند توسعه یابد؟
4ـ رحمانیت و زن از نگاه اسلام و مسیحیت
5ـ چگونه می توانیم رحمانیت را در زندگی روزمره خود پیاده کنیم؟
6ـ رحمت و عدالت؛ یک تناقض؟

 

سخنرانان ویژه افتتاحیه این همایش حجت الاسلام رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از حضور نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف، یکی از اهداف برگزاری اینگونه گفتگوها را توجه به مشترکات همه ادیان الهی دانسته و گفت: مهم این است که مشترکات میان ادیان شناحته شده و بر اساس آن تلاش شود که در مقام عمل به نفع پیروان همه ادیان و مذاهب رفتار شود و به لحاظ عملی منافع همه ادیان در نظر گرفته شود.

 

وی افزود: به عنوان مقدمه باید گفت که آفرینش و حقیقت عالم و آدم بر اساس محبت و عشق قرار داده شده است؛ چنانکه ابن سینا نیز در رساله اش با نام «عشق در هستی» به آن اشاره می کند و می گوید عشق سراسر هستی را فرا گرفته است و خداوند بر اساس عشق و محبت عالم هستی را آفریده است. آغاز و مبدأ محبت و عشق از جانب خداوند است و بشر نیز باید بکوشد این عشق و محبت را حفظ نماید «یُحِبّهم و یحبّونه».

 

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در ادامه گفت: در آموزه های تمام ادیان ابراهیمی، همواره از رحمت، رأفت و عشق به خدا و بشریت و صلح و دوستی سخن به میان آمده است و همه پیامبران تلاش کرده اند تا امنیت به معنای جامع و فراگیر در حیات بشر حاکمیت یابد. بنابراین وظیفه عالمان دینی و اندیشمندان الهی اینست که گوهر و جوهر واقعی دین و انسان را به درستی تبیین و تفسیر کنند تا انسان ها بتوانند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

 

حجت الاسلام رمضانی در ادامه با اشاره به اهمیّت صلح و امنیّت از دیدگاه اسلام، اظهار داشت: آنچه از آموزه های قرآن به دست می آید اینست که اسلام 3 نوع صلح را آموزش می دهد: 1. صلح با خود 2. صلح با دیگران 3. صلح با خدا. اگر صلح و آشتی با خود، دیگران و خدا تحقق یابد صلح، امنیت و آرامش حقیقی در جامعه بشری تامین خواهد شد. مشکلاتی که امروزه جامعه بشری با آن مواجه است به دلیل حرکت برخلاف صلح است و هرچه مقدار قهر با خود، با دیگران و خدا بیشتر باشد، مشکلات هم بیشتر خواهد بود.

 

وی افزود: پیام مهم قرآن اینست که همه روابط بشری یعنی رابطه با خود، دیگران، خدای متعال و آموزه های او و حتی ارتباط انسان با محیط زیست باید بر اساس رحمت و مهربانی باشد. قرآن کریم، پیامبر اسلام را رحمتی برای جهانی می داند و می فرماید: «و ما ارسلناک الاّ رحمة للعالمین» در ادعیه مسلمانان نیز برای شفای همه مریض ها، از بین رفتن فقر همه فقرا و ... دعا می شود. «اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ، اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ».

 

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در پایان سخنان خویش در واکنش به حملات تروریستی در لبنان و فرانسه، ضمن محکوم کردن این گونه اقدامات غیر انسانی گفت: به عنوان ریاست اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه اتفاق اخیر فرانسه را که باعث کشته شدن بیش از 150 نفر انسان بی گناه و زخمی شدن بیش از 200 نفر شده و نیز اتفاق مشابهی که پنجشنبه شب گذشته در بیروت به وقوع پیوست، را به شدت محکوم می کنم.

 

وی گفت: متأسّفانه امروزه برخی در قالب گروه های سازمان یافته همچون داعش به نام دین اسلام، فتنه مذهبی ایجاد می کنند و در صدد هستند که شکل واقعی دین را وارونه کنند و از دین که بر اساس رحمت مطلقه خدای متعال بر پیامبری که رحمتٌ للعالمین است، نازل شده، تصویری خشن، رعب آور و نفرت انگیز ارائه کنند. بی شک اعمال شرم آور این جماعت که با هیچ قانون الهی و بشری سازگاری ندارد، به حکم عقل و شرع مقدّس اسلام، حرام است. بنا براین جنایات فجیع بیروت، پاریس و دیگر نقاط دنیا که از سوی عناصر مشکوک و جاهل و به نام اسلام صورت می گیرد، به نظر هر انسان منصفی محکوم است و با هیچ منطقی قابل دفاع نیست.

 

خانم جهانگیری از دیگر سخنرانان این همایش، سخنرانی خود را در قالب موضوعات خدای متعال منشأ رحمانیت عالم، قرآن و رحمت پروردگار، رحمت الهی و آغاز و انجام خلقت، معنای رحمت، اقسام رحمت الهی، زن مظهر رحمانیت، جایگاه زن در دوران جاهلیت، زن و جوامع متمدن، جایگاه و منزلت زن در اسلام، رحمت در میان زن و شوهر، جایگاه رحمت در وجود و نهاد زنان؛ ارائه کرد./847/ب101/ک

ارسال نظرات