پرده برداری از شیوه تبلیغاتی داعش
به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه آمریکایی «واشنگتنپست» بخشی از مجموعهای مربوط به پیدایش تکفیریهای «داعش»، پیامدهایی که برای خاورمیانه داشتهاند و تلاشهای دولت آمریکا و دیگر کشورها برای تضعیف این گروه را منتشر کرد.
در این گزارش نوشته شده است که تکالیف و وظایف تکفیریهای داعش بر روی یک تکه کاغذ نوشته میشود که در هر کاغذ، پرچم سیاه رنگ این گروه تروریستی قرار گرفته است و امضای امیر رسانهای این گروه و مکان فیلمبرداری آن روز حک شده است.
ابو هاجر الغریبی که تقریباً یکسال بعنوان فیلمبردار «داعش» فعالیت میکرد، میگوید: در این اسناد محل به شما اعلام میشود و هرگز جزئیات را مشاهده نمیکنید.
وی میگوید که برخی اوقات وظیفه فیلمبردار، فیلم گرفتن از نمازگزاران یک مسجد و برخی اوقات تیراندازی شبهنظامیان داعش است و برخی اوقات باید از حمام خونی که داعش به راه میاندازد تصویربرداری کرد.
ابوهاجر به دستور داعش به مدت دو ساعت به سمت شهر رقه واقع در جنوب غربی سوریه رانندگی کرد و در آنجا متوجه شد که به همراه 10 فیلمبردار دیگر میبایست از ساعات پایانی زندگی بیش از 160 سرباز سوری که در سال 2014 گروگان گرفته شده بودند، فیلمبرداری کنند.
وی میگوید: من دوربین خود را برداشتم و این در حالی بود که همگی گروگانها در بیابانی روی زانو خم شده بودند و منتظر بودند که با یک سلاح خودکار قتل عام شوند.
واشنگتنپست سپس نوشت: تصاویر ویدیوئی که این فیلمبردار تهیه کرده بود، مخاطب جهانی پیدا کرد و این ویدیو که بر روی اینترنت قرار داده شده بود به سرعت در شبکههای اجتماعی همهگیر شد و در شبکههای جریان اصلی الجزیره و دیگر شبکههای خبری پخش شد.
این روزنامه آمریکایی سپس توضیح داد که بازوی تبلیغاتی داعش بسیار مهمتر از پیکارجویان این گروه تروریستی است.
ابوهاجر که هماکنون در مغرب زندانی است، در بین دهها عضو داعش است که جزئیات مفصلی از برنامههایی که از داعش داشتند در اختیار واشنگتنپست قرار داده است و از برخی برنامههای تبلیغاتی این گروه ترویستی پرده برداشتند.
بنا به گزارش واشنگتنپست، آنچه که این افراد شرح دادهاند، شبیه یک نمایش وقایع قرون وسطایی است. تیم فیلمبرداران هر روز اطراف خلیفه خودخوانده داعش حضور داشتند.
این گزارش میافزاید که دوربینها، رایانهها و دیگر تجهیزات ویدئویی آنها از طریق محمولههایی از ترکیه وارد میشود و این محمولهها به واحد رسانهای تحت سلطه افراد خارجی از جمله یک آمریکایی تحویل داده میشد. مهارتهای تولید فیلم ویدئویی این تبعه آمریکایی از حرفه پیشین او در بخش شبکههای خبری یا شرکتهای فناوری نشأت گرفته شده بود.
اصحاب رسانه که در این عملیات فیلمبرداری تبلیغاتی داعش مشارکت داشتند به طور مستقیم در تصمیمگیریها درباره راهبرد و قلمرویی که فیلمبرداری باید در آنجا انجام میگرفت، ابراز نظر میکردند.
گزارشها حاکی از آن است که ارتش کاملی از فیلمبرداران و تهیهکنندگان و تدوینگران حرفهای برای تهیه ویدئوهای تبلیغاتی داعش به کار گرفته میشدند.
یکی از این افرادی که از داعش جدا شده بودند، میگوید: «اصحاب رسانه مهمتر از سربازان بودند. دستمزد ماهیانه آنها بیشتر بود و خودروهای بهتری داشتند. آنها قدرت تشویق افراد برای پیوستن به داعش و مبارزه در کنار داعش و نیروگیری برای داعش را در اختیار داشتند»./982/ب