۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۳۰۴۳۹۲
تحلیلگران سیاسی:

عربستان مهمترین منبع مالی گروه‌های تروریستی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناسان سیاسی معتقدند که عربستان سعودی مهمترین حام و منبع مالی برای گروه‌های تروریستی به شمار می‌آید.
داعش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، تحلیلگران سیاسی تاکید کردند که عربستان با کمک های مالی خود به گروههای تروریستی  نقش اصلی را در فراهم کردن زمینه برای اجرای حملات تروریستی اخیر در پاریس ودیگر کشورهای اروپایی ایفا کرد.

 

 کارشناسان بین المللی در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپاتنیک گفتند: دولت فرانسه جرات مقابله با عربستان را ندارد زیرا به نفت عربستان ودرآمدهای فروش عمده اسلحه به ریاض نیاز دارد.


علی الاحمد مدیر انیستیو الخلیج( خلیج فارس) به این خبرگزاری گفت: بخش زیاد سرمایه افراط گرایی در فرانسه از سوی هم پیمانان فرانسه در خلیج فارس تامین می شود وتجارت دو کشور وقراردادهای اسلحه منجر به چشم پوشی دولت های پاریس از نقش عربستان شد.


وی افزود: کشورهای دیگر حاشیه خلیج فارس هم با عقد قراردادهای سود آور خرید اسلحه از فرانسه، دولت این کشور را تشویق به سهل انگاری در تداوم حمایت مالی از کانال ها وجریان های مشوق تروریست های افراط گرایی کردند و آمریکا هم از این شبهات برای افشای نقش عربستان در آتش افروزی رنج می برد.


مدیر انیستیو الخلیج با اشاره به مناظره نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا که روز شنبه برگزار شد گفت:هیلاری کلینتون نامزد دارای شانس بیشتر ریاست جمهوری آمریکا بدون اشاره به حمایت کشورش از گروههای تروریستی تکفیری، از ترکیه وکشورهای حاشیه خلیج فارس خواست موضع ضد افراطی اتخاذ کنند.


وی گفت: کلینتون به دلیل پولی که از عربستان وکشورهای حاشیه خلیج فارس گرفته موضع خنثی گرفته است.


دان لازار نویسنده آمریکایی وکارشناس مسائل حمایت مالی از تروریسم در گفت وگو با خبرگزاری اسپاتنیک گفت: فرانسه وآمریکا پس از حملات تروریستی در پاریس نیاز به بازنگری در روابط طولانی مدت خود با عربستان دارند.


این نویسنده آمریکایی گفت: مهمترین مسئله ارزیابی دوباره روابط با عربستان منبع اصلی حمایت مالی گروههای تروریستی در سراسر جهان به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس است.


وی افزود: در دسامبر 2009 هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در یادداشت دیپلماتیک محرمانه ای نوشت ،کمک کنندگان در عربستان مهمترین منبع حمایت مالی از گروههای تروریستی در سراسر جهان هستند.


لازار با اشاره به سخنان جوبایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا در بین دانشجویان دانشگاه هاوارد در اکتبر 2014 گفت: عربستانی ها واماراتی ها اقدام به تزریق صدها میلیون دلار ودهها هزار تن اسلحه نظامی به هرکس که با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بجنگد کردند.


لازار افزود: حمایت مالی از گروههای تروریستی منجر به ارسال کمک های مستقیم آمریکا به گروههای اسلامی مانند جبهه النصره والقاعده شد.


وی هشدار داد فرانسه همچنان با عربستان مقابله نمی کند واین مشکل ادامه خواهد یافت وپیش بینی می شود فرانسه این روند را ادامه دهد واز مقابله با رهبران عربستان خودداری کند زیرا ریاض به عنوان منبع نفت وبازاری برای کالاهای نظامی بسیار مهم باقی خواهد ماند./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات