۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۳۰۳۹۶۰

تجلیل از کتابداران و فعالان ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان مرکزی

خبرگزاری رسا ـ مراسم تقدیر از کتابداران و فعالان عرصه مطالعهِ استان مرکزی با حضور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شهرداران استان برگزار شد.
نهاد کتابخانه‌هاي عمومي کشور

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم تقدیر از کتابداران و فعالان عرصه مطالعهِ استان مرکزی با حضور معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شهرداران استان برگزار شد.


محمد اله‌یاری، در جمع کتابداران این استان گفت: با تخصیص به موقع اعتبارات ضریب نفوذ فضای کتابخانه‌ای در کشور افزایش می‌یابد.

 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، با بیان اینکه مسئولان باید اهتمام بیشتری در خصوص ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشند، اضافه کرد: تصویب سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها، از اقدامات شایسته و مؤثر مجلس شورای اسلامی در حوزه کتاب و کتابخوانی بود.

 

وی ادامه داد: امیدوارم با پیگیری‌ها و حساسیت شهرداران در تحقق پرداخت سهم نیم‌درصد به کتابخانه‌ها، وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور متحول شود.

 

اله‌یاری اضافه کرد: کتابخانه‌ها به عنوان یکی از پایگاه‌های مردمی در ترویج فرهنگ است و باید با توسعه این فضاهای فرهنگی زمینه دسترسی عمومی به کتاب مهیا شود.

 

وی اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب به صورت استانی، گام ارزشمندی در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی است؛ اما با توجه به عدم دسترسی مردم در شهرهای کوچک و روستاها به این نمایشگاه‌ها، نقش و حضور کتابخانه‌ به خصوص کتابخانه‌های روستایی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی نیز در سخنانی گفت: هم اینک سرانه فضای فیزیکی کتابخانه‌های استان مرکزی به ازای هر صد نفر بیش از دو متر مربع است.

 

امین کمالوندی بیان کرد: توسعه کتابخانه‌های روستایی از اولویت‌های اساسی پیش‌روی تصمیم‌سازان عرصه فرهنگی است که پیگیری و ساخت کتابخانه‌های مرکزی در مراکز شهرستان‌ها نیز با جدیت دنبال می‌شود.

 

وی در ادامه گفت: در حال حاضر در 81 کتابخانه نهادی و مشارکتی استان مرکزی افزون بر یک میلیون جلد کتاب در عناوین مختلف وجود دارد.

 

کمالوندی افزود: به طور میانگین در کتابخانه‌های استان از حدود یکصد تا سه‌هزار جلد کتاب مرجع نگهداری می‌شود، که اعضای کتابخانه‌ها از این منابع ارزشمند بهره می‌برند.

 

در ابتدای این نشست از 7 شهردار، 4 کتا‌خوان و 3 مسئول برتر کتابخانه‌های شهری و روستایی استان مرکزی با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

 

همچنین همزمان با تکریم مقام کتابداران استان مرکزی، در شهر ساوه بازگشایی از کتابخانه علامه عسگری با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال و بهره‌برداری از بخش کودک کتابخانه شهید هاشمی با اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال و بازگشایی بخش نابینایان کتابخانه سلمان ساوجی با اعتباری بالغ بر 100 میلیون ریال نیز صورت پذیرفت./998/د102/ق 

منبع: معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

ارسال نظرات