۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۳۰۳۹۲۹
کارگردان سینما:

تعامل بین روحانیت و سینماگران باید دوسویه باشد

خبرگزاری رسا ـ محمدی فیلم های تولیدی ایران را دینی و قابل احترام عنوان و با بیان این‌که تعامل بین روحانیت و سینما باید دو سویه باشد، گفت: پس از انقلاب به صنف روحانیت از سوی سینماگران کم لطفی شده و قدر و ارزش آن‌ها در سینمای ایران شناخته نشده است.
نقش روحانيت در سينما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست خبری با موضوع «سینمای دینی و نسبت روحانیت با سینما» پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه و با حضور حامد محمدی، نویسنده و کارگردان سینما و جواد عزتی، بازیگر سینما و تلویزیون و نیز طلاب و علاقه مندان به هنر در دفتر تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد.

حامد محمدی، نویسنده و کارگردان سینما در این نشست با بیان این که تعریف جامعی برای پس وندهایی که در سال های اخیر در قالب سینما افزوده شده همچون «سینمای دینی» وجود ندارد، اظهار کرد: هر موضوعی که قابل احترام، ارزشمند و پسندیده باشد در قالب سینمای دینی گنجانده می شود.

وی فیلم های تولیدی ایران را دینی و قابل احترام دانست و بیان کرد: تمامی آثار تولیدی در عرصه فیلم دینی محسوب می شوند چرا که در هر صورت ایرانی هستند و یک پیام مثبت، نگاهی امیدوار، روابط ارزشمند و سلایق با ارزش و بومی در آن ها نهفته است، حتی در فیلم هایی به دلیل عواملی از جمله توانایی های سازندگان آن ماندگار و موفق نبودند و نتوانستند به نتیجه مطلوب خود برسند.

کارگردان فیلم سینمایی طلا و مس با اشاره به حضور روحانیت در فیلم های خود، خاطر نشان کرد: راز موفقیت این فیلم ها(محتوای دینی) و به ویژه حضور روحانیت(فیلم طلا و مس) به این خاطر است که بنده به عنوان نویسنده، هیچ گونه تقدّس از پیش تعیین شده ای برای این بازیگر(روحانی) در نظر نگرفته ام بلکه به عنوان یک مردم عادی بیان شده است در واقع شاید دلیل عدم باور و ایجاد جذابیت در برخی فیلم هایی از این قبیل، ناملموس بودن و قابل فهم نبودن کاراکتر روحانی در این فیلم ها باشد.

محمدی با بیان این که پس از انقلاب به صنف روحانیت از سوی سینماگران کم لطفی شده و قدر و ارزش آن ها در سینمای ایران شناخته نشده است، اظهار کرد: در فیلم های ایرانی باید سالانه بیش از 10 تا 15 فیلم از روحانیت ساخته شود چون اینجا ایران است و برخی از روحانیان همچون سایر اصناف به شغل های دیگری اشتغال دارند و این مسأله در شهرهای مذهبی مانند مشهد، ملموس تر است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید همزیستی و همکاری بین روحانیت و سینماگران ایجاد شود و در این حوزه هنری همکاری و همراهی عمیق تری بین آن ها شکل گیرد و به نظر بنده قصور و کوتاهی از جانب هر دو طرف وجود دارد.

کارگردان فیلم سینمایی طلا و مس با بیان این که مشکلات موجود در سینما فقط منحصر به ایران نیست بلکه در سینماهای جهان نیز وجود دارد، تصریح کرد: پس از آن که زنگ خطر استقبال و استفاده از کتاب در کشور به صدا درآمد و اگر همان سال ها به طور جدّی به آن پرداخته می شد، شاید امروز این مشکل فرهنگی گسترش نمی یافت و سینماها نیز دچار آن و کم اقبالی نمی شد.

کارگردان سینمای کشور با اشاره به برخی از عواملی که سبب کمرنگ شدن سینما در بین مردم شده است، افزود: امروزه سلیقه و توقع مخاطبان به خاطر پیشرفت تکنولوژی تغییر پیدا کرده و شاید آن ها آسان پسند تر شده اند و از طرف دیگر تفریحی که باید در دسترس مردم باشد به دلایلی از جمله مشکلات اقتصادی، گرفتاری های معیشتی و در دسترس بودن و ارزان تر بودن سی دی های فیلم های اکران شده به یک کار سخت تبدیل شده است.

جواد عزتی، بازیگر سینما و تلویزیون نیز در ادامه اظهار کرد: در سینما بر خلاف تلویزیون، فیلم ها حاصل تفکر و مؤلفه یک کارگردان است در واقع کارگردان نه، به عنوان یک عامل فنّی بلکه یکی از مؤلفه ها به شمار می رود بنابراین شاید بهتر است به جای «سینمای دینی» واژه «تفکر دینی» را عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: یک شخص روحانی پیش از موقعیت اجتماعی آن، یک انسان است و همچون سایر انسان های دیگر احتمال خطا و اشتباه و برخورد طبیعی با شرایط مختلف را دارد و علت جذابیت و این که مخاطب با کاراکتر روحانیت در فیلم «طلا و مس» ارتباط خوبی برقرار کرد نیز همین نگاه صحیح به فرد است و نه، جایگاه اجتماعی آن به عنوان روحانی که جذابیت ایجاد کرد.

ضرروت تعامل دوسویه روحانیت و سینماگران

بازیگر فیلم طلا و مس با اشاره به این که موقعیت اجتماعی در شخص ایجاد رفتار می کند، افزود: وجه تمایز فیلم های «طلا و مس، فرشته ها با هم می آیند» با سایر فیلم هایی که کاراکتر روحانی در آن ایفای نقش می کند این است که قصه آدم های تکراری و متفاوت با دیگران را تعریف نمی کند بلکه فارغ از موقعیت اجتماعی کاراکتر و ویژگی های طبیعی یک انسان، سبب جذابیت در مخاطب می شود.

محمدی در ادامه این نشست و در پاسخ به سؤوال خبرنگار رسا که چگونه می توان تعامل بین روحانیت و سینماگران را افزایش داد، اظهار کرد: بنده به عنوان یک نویسنده و کارگردان قدم اول همکاری را با روحانیان برداشته ام و سایر همکاران نیز کارهایی را در این زمینه ها انجام داده‌اند و اکنون نوبت به روحانیان و حوزویان است که این ارتباط و همکاری را قوی تر کنند.

کارگردان فیلم سینمایی طلا و مس با بیان این که مردم از هنرمندان پیشی گرفتند در حالی که هنرمندان باید از آن ها یک گام جلوتر باشند، تصریح کرد: باید همکاری و ایجاد تعامل بین سینماگران با روحانیت دو طرفه باشد و برای ایجاد ارتباط بیشتر شاید بهتر است که روحانیان تحمل و صبوری بیشتری داشته باشند و خود را با سلایق، عقاید، باورها و واقعیات وفق دهند و آن ها را بپذیرند./844/202/ب1

ارسال نظرات