۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۳۰۳۵۹۲
رییس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی ابتدایی خراسان رضوی:

معلم، مدیر یادگیری و رهبر آموزشی در کلاس درس است

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی ابتدایی استان خراسان رضوی گفت: سیستم سنتی آموزش و گچ و تخته، هنوز جایگاه خود را از دست نداده است.
سودابه پارسا

به گزارش خبرنگار خبرگزرای رسا در مشهد، سودابه پارسا رییس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی ابتدایی استان خراسان رضوی، در حاشیه  همایش طرح تدبیر، ویژه مدیران مدارس ابتدایی استان خراسان رضوی، که صبح امروز در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، ابراز کرد: با این دیدگاه که نظام اموزشی متنوع داشته باشیم، سیستم سنتی آموزش و گچ و تخته، هنوز جایگاه خود را از دست نداده است و مدیر یادگیری و رهبر آموزشی در کلاس معلم است.

 

وی با اشاره به طرح مدیریت تعالی در سطح متوسطه اول در سال تحصیلی 93- 94، تشریح کرد: طرح تدبیر در نظام آموزشی بدلیل ضرورت احساس شده، بومی سازی و مناسب مقطع ابتدایی بصورت ساده تر، اجرایی تر و عملیاتی تر تدوین شده است.

 

وی لازمه نسل متفکر و خلاق را در نقش تعیین کننده ی مدیران آموزشی به عنوان هدایت گران تعلیم و تربیت معرفی و بیان کرد: باید تحولی در نظام آموزشی بوجود آید و مدیران با کسب  تجربه های علمی و عملیاتی، دانش و مهارت خود را تقویت کنند.

 

رییس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی ابتدایی استان خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: طرح تدبیر با محورهای برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی، مشارکت اولیا و مربیان در اداره مدرسه، تنظیم فعالیت های مکمل فوق برنامه و برنامه پرورشی، انجام فعالیت های اداری و مالی، سازماندهی فعالیت های تربیت بدنی و ایمنی، و از همه مهمتر آموزش و یادگیری در سطح مدارس ابتدایی استان پایه ریزی شده است.

 

وی در تشریح همایش طرح تدبیر اضافه کرد: 400 نفر از مدیران منتخب شهرستان های خراسان رضوی شرکت دارند که بعد از اتمام این همایش و گذراندن کارگاه های آموزشی، به عنوان مدرس کارگاه آموزشی در منطقه خود فعالیت خواهند داشت.

 

وی با اشاره به اینکه این طرح فرایندهای مختلفی دارد و مدیران شرکت کننده در این همایش به عنوان مجریان طرح در مناطق خود خواهند بود، ادامه داد: برای اجرای آن باید نظارت و ارزیابی صورت گیرد و نیاز مشاوره و راهنمایی در خصوص آن نیز رفع گردد.

 

پارسا با بیان اینکه این طرح در مدارس مستقل انجام می شود و شامل مدارس عشایر و چند پایه نمی باشد، بیان کرد: 5درصد از مدارس ابتدایی در پوشش طرح اموزشی تعالی هستند و 95 درصد مدارس در طرح تدبیر قرار می گیرند.

 

وی، برنامه محوری و نظام مند بودن را در مدارس ابتدایی استان به عنوان اهداف این طرح مطرح و ابراز کرد: با توجه به شرایط موجود، مدیریت ارتقا کیفیت آموزشی، ما را به شرایط مطلوب خواهد رساند.

 

این رئیس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی ابتدایی استان خراسان رضوی، در خصوص ارتقا سواد رسانه در طرح تدبیر، گفت: تنها راه توسعه این است که در تعامل با محیط قرار گیریم و یکی از راه ها برای توانمندسازی همکاران، ارتباط با رسانه و  افزایش سیر اطلاعات است.

 

وی با اشاره به هوشمندسازی مدارس افزود: چهره مدارس ابتدایی استان مطابق با فناوری آموزشی نوین شده است ولی در حد کفایت نیست و نیاز به تلاش بیشتری دارد.

 

پارسا اضافه کرد: هوشمند سازی، هم فرصت و هم چالش است ولی سیستم سنتی و گچ و تخته هنوز جایگاه خود را از دست نداده است.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه فناوری با همه ابعاد یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: استفاده از فناوری های نوین با سلایق و تنوع در سیستم آموزشی است اما به معنی پایان روش های سنتی نیست.

 

وی با بیان اینکه امروزه معلم به تنهایی یک منبع اطلاعاتی نیست، اظهار داشت: رسانه به عنوان مکمل در این زمینه فعالیت دارد اما هم چنان مدیر یادگیری و رهبر آموزشی در کلاس معلم است. /865/202/ب3

ارسال نظرات