۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۳۰۳۱۲۵
معاون سازمان تبلیغات اسلامی:

مناسبت سازی و ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری، همسویی با دشمن است

خبرگزاری رسا ـ معاون سازمان تبلیغات اسلامی گفت: دهه سازی و ترویج دهه های پیاپی عزاداری، مناسبت سازی و مناسبت سوزی حرکت در راستای ترویج اهداف دشمنان بوده و به قله‌های آیینی ضربه می زند.
حجت الاسلام روحاني نژاد- همايش ستاد ساماندهي شئون فرهنگي در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام حسین روحانی نژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور، عصر امروز در همایش ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های دینی که با حضور علما و روحانیان و اعضای جامعه مداحان خراسان شمالی به میزبانی بجنورد، مرکز این استان برگزار شد، عاشورا و مهدویت را دو عامل ناکامی دشمنان در استیلا و چیرگی بر شیعیان برشمرد.

 

وی اضافه کرد: قدرت برخورد، جهاد، شهادت طلبی و رشادت برگرفته از نهضت عاشورا و امید به حاکم شدن حکومت جهانی مهدی موعود(عج) سبب شده تا شیعیان در برابر اقدامات استکباری دشمنان مقاومت کرده و مانع از تحقق اهداف شوم آنها شوند.

 

حجت الاسلام روحانی نژاد با بیان اینکه بر این اساس دشمنان تلاش زیادی برای کمرنگ و منحرف کردن این دو موضوع مهم در جوامع شیعی داشته و دارند، تصریح کرد: دشمنان اسلام برای کمرنگ کردن و انحراف عاشورا و نهضت حسینی تلاش می کنند خرافات، موهومات و آسیب های مختلف را وارد مراسم ها و عزاداری های محرم کنند.

 

به گفته وی دشمنان سعی دارند این آسیب ها به گونه ای با مناسبت های مذهبی عجین شوند که وقتی به افکار عمومی بشریت عرضه می شوند مردم خود به خود از این شعائر فاصله گرفته و علاقه ای به مکتب تشیع نداشته باشند.

 

حجت الاسلام روحانی نژاد تصریح کرد: دشمنان در زمینه مهدویت و فرهنگ انتظار برای ظهور مهدی موعود(عج) نیز تلاش می کنند با گسترش عرفان های کاذب و نوظهور و نحله های انحرافی، موضوع مهدویت را زیر سؤال برده و مردم را نسبت به آن بی اهمیت کنند.

 

حرکات موهن در عزاداری های کشور کاهش یافته است

وی با اشاره به اینکه دشمنان از سال های گذشته در حوزه انحراف و آسیب زایی در عزاداری های حسینی به صورت جدی وارد عمل شده اند، خاطرنشان کرد: به منظور مقابله با این روند و اصلاح رویه های موجود، سازمان تبلیغات اسلامی کشور اقدام به تشکیل ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی کرده تا مسائل و آسیب های موجود در عزاداری ها ساماندهی شده و از ورود آسیب های جدید نیز جلوگیری شود.

 

معاون سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به محورهای اساسی فعالیت ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های دینی، افزود: تمامی مصوبات این ستاد در شهرستان ها، استان ها و سطح کشور لازم الاجرا بوده تا از این طریق حرکت عظیم مردمی در مناسبت های مذهبی هدایت و سیاست گذاری شود.

 

حجت الاسلام روحانی نژاد تصریح کرد: اگر سیاست گذاری، راهبری و خط مشی ها در بخش برگزاری مراسم ها و عزاداری های مذهبی درست نباشد زمینه برای پیاده شدن توطئه ها و اهداف دشمن فراهم شده و مناسبت های دینی با انواع آسیب ها، انحرافات و شبهات عجین خواهند شد.

 

وی اضافه کرد: نخستین رسالت ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی، اصلاح پدیده های ناشایست و ناخوشایند وارد شده به عزاداری ها و مناسبت ها و نظارت و رصد دائمی به منظور جلوگیری از ورود آسیب های جدید است.

 

حجت الاسلام روحانی نژاد ارتکاب اقدامات و حرکاتی خلاف جوهره دینی و شرع مقدس در مراسم های عزاداری از جمله عریان شدن عزاداران را از جمله این پدیده های ناشایست برشمرد و افزود: در این زمینه رهبر معظم انقلاب بارها فرموده اند که مخالف این گونه حرکات هستند و خوشبختانه در محرم امسال نیز گزارش های زیادی از انجام این گونه اقدامات در مراسم های عزاداری کشور دریافت نشد.

 

قمه زنی تنها در یک درصد هیئات مذهبی کشور انجام می شود

وی تظاهر به رفتارهای موهن، نامعقول و نامتناسب با روح حماسه عاشورا از جمله قمه زنی، راه رفتن بر روی خار و آتش و مواردی از این دست را برخی دیگر از آسیب های عزاداری رایج در برخی نقاط کشور دانست و گفت: امام خمینی(ره)، رهبری و سایر علما و فضلای اسلامی بارها تأکید کرده اند که عزاداری های امام حسین(ع) می بایست ساده و بی پیرایه باشد چرا که افزوده شدن حواشی و ابزارهای اضافی به عزاداری ها موجب وهن شیعه و دور شدن عزاداران از فلسفه اصلی نهضت حسینی می شود.

 

حجت الاسلام روحانی نژاد خاطرنشان کرد: البته با فتوای رهبری و اعلام نظر مراجع عظام تقلید مبنی بر حرمت اعمالی نظیر قمه زنی در عزاداری ها، خوشبختانه این مسأله تا حدی در کشور حل شده به گونه ای که اکنون از مجموع بیش از 91 هزار هیأت مذهبی فعال در کشور، تنها در حدود یک درصد آنها قمه زنی آن هم به صورت غیرعلنی دیده می شود.

 

وی تصریح کرد: با روشن گری علما و رسانه ها، در حال حاضر معضل قمه زنی در کشور تقریبا مرتفع شده و تنها در چند استان انجام می شود که آن هم تا حدی ریشه در مسائل سیاسی داشته و می بایست با اتخاذ تدابیر لازم با آن مقابله شود.

 

روحانیان آگاه و مداحان باسواد لازمه مقابله با آسیب های عزاداری است

حجت الاسلام روحانی نژاد استفاده از تصاویر، شمایل و نشانه های غیرواقعی ائمه اطهار(ع) که خلاف قداست و هویت این بزرگان است را بخش دیگری از آسیب های موجود در مراسم های مذهبی کشور دانست و افزود: همچنین ذکر اکاذیب و مطالب خلاف ساحت اهل بیت(ع)، خواندن نوحه های نادرست، آوازها و اجرای موسیقی های مبتذل و خلاف شئون فرهنگی از دیگر آسیب های موجود محسوب می شوند که می بایست به صورت صحیح با آنها مقابله شود.

 

وی با تأکید بر غنابخشی فکری و محتوایی به مراسم های مذهبی، به نقش روحانیان آگاه و مداحان باسواد در این زمینه پرداخت و گفت: در این راستا انتشار و ارائه کتاب های پالایش شده و دقیق نوحه، برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی برای مداحان، برپایی کارگاه های آموزشی، فعالیت بیشتر رسانه و آگاهی بخشی آنها در زمینه آسیب ها و انحرافات مراسم های عزاداری می توانند راهگشا باشد.

 

حجت الاسلام روحانی نژاد همچنین با اشاره به لزوم حفاظت و مراقبت از روش های اصیل و سنتی عزاداری، خاطرنشان کرد: نوآوری و خلاقیت در شیوه برگزاری مراسم عزاداری به شرطی که جذاب و اثربخش بوده و در دایره خرافات، موهومات و آسیب ها قرار نگیرد پذیرفتنی است اما باید در اجرای این نوآوری ها نهایت دقت صورت گیرد.

 

مناسبت سازی و مناسبت سوزی زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت می شود

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با بیان اینکه ما ملزم به حفظ مناسبت های مذهبی هستیم، افزود: هیچ کس مجاز به افزایش یا کاهش مناسبت های مذهبی نبوده و درواقع مناسبت سازی و مناسبت سوزی به هیچ عنوان جایز نیست.

 

حجت الاسلام روحانی نژاد تصریح کرد: دهه سازی و ترویج دهه های پیاپی عزاداری، مناسبت سازی و مناسبت سوزی حرکت در راستای ترویج اهداف دشمنان بوده و به قله های آیینی ضربه می زند.

 

وی راه اندازی دهه «حی علی العزا»، برگزاری دهه عاشورای شمسی و برگزاری مراسم اربعین برای همه ائمه اطهار(ع) را برخی از مناسبت سازی های اخیر دانست و با نادرست دانستن این اقدامات، گفت: به طور کلی افزایش مناسک آیینی خواه ممدوح و خواه مذموم، باعث ضربه زدن به قله های آیینی می شود.

 

حجت الاسلام روحانی نژاد ادامه داد: همچنین ترویج دهه های پیاپی عزاداری، زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت(ع) شده و به مرور زمینه انکار اصل مناسبت های مذهبی و محرم را ایجاد خواهد کرد./9314/201/ب3

 

ارسال نظرات