۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۳۰۱۷۰۲

نگهداری 2 نسخه خطی نفیس به خط «ام سلمه» در کتابخانه و موزه ملی ملک

خبرگزاری رساـ نسخه های خطی نفیس «دعای صباح» و «کتاب الدعا» به خط «ام سلمه» دختر هنرمند و خوش‌نویس فتحعلی شاه قاجار در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می شود.
نگهداری 2 نسخه خطی نفیس به خط «ام سلمه» در کتابخانه و موزه ملی ملک

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، مهدی یساولی، مسئول روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک عنوان کرد: این 2 اثر بی بدیل خطی توسط ام سلمه؛ دختر فتحعلی شاه (دومین شاه قاجار) و خوش نویس معروف قرن 13 هجری قمری نگاشته شده است.

مهدی یساولی ابراز کرد: این بانوی هنرمند «دعای صباح» را به خط نسخ خفی و به شیوه رنگه نویسی در صفحه های 9 سطری در سال 1255 ه. ق کتابت کرده است.

مسئول روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با بیان اینکه «کتاب الدعا» به خط نسخ و بر روی کاغذ فستقی الوان با جلد ترمه، توسط این خوش نویس بنام در سال 1243 ه. ق مکتوب شده است، گفت: دعاهای صباح و گشایش در روزی و پس از نماز نیز در این اثر نفیس خطی ذکر شده است.

وی از این دو اثر فاخر خطی به عنوان مهمترین نسخه های خطی ام سلمه نام برد و افزود: این بانوی خطاط قرن 13 ه. ق نه تنها در خط نسخ مهارت بسزایی داشت،بلکه در میان خوش نویسان زن نیز دارای جایگاه ممتاز و برتری بود.

یساولی تشریح کرد: ام سلمه، به نام «گلین خانم» شهره بود. وی توسط اساتید خوشنویسی مختلفی همچون «زین‏العابدین اصفهانى» آموزش دیده است.

مسئول روابط عمومی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک اضافه کرد: آثار دیگر این بانوی هنرمند خوش نویس دوره قاجار، در کتابخانه های آستان قدس رضوی، کاخ گلستان، آستانه های کربلا و نجف نگهداری و حفظ می شود.

وی با تأکید بر اینکه مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، یکی از 6 کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌ های خطی است، گفت: دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی می توانند در روزهای شنبه تا پنج ‌شنبه از ساعت 8:15 تا 16:45 (پنج‌شنبه‌ها تا 15:45) از آثار نفیس این گنجینه ارزشمند به نشانی: میدان امام خمینی رحمةالله علیه، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد، بازدید کنند./1310/د102/ق
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات