۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۳۰۱۴۶۴

دیوان حکیم عسجدی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ دیوان حکیم عَسجدی از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار نشر شد.
 ديوان حکيم عسجدي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دیوان حکیم عَسجدی مروزی از شاعران قرن چهارم که به همت علیرضا شعبانیان گردآوری شده است از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

 

شعبانیان از تصحیح و جمع‌آوری اشعار پراکنده این شاعر دربار سلطان محمود غزنوی در قالب دیوانی منسجم گفت:«حکیم عسجدی، از شاگردان عنصری (شاعر مشهور قرن چهارم) بوده و سعید نفیسی از او با عنوان بنیان‌گذار توجه افراطی به فرم در شعر یاد کرده‌است.»

 

 وی در ادامه به تقسیم شدن این دیوان به پنج بخش قصاید، غزلیات، قطعات، رباعیات و ابیات پراکنده اشاره کرد و گفت:« پیش از این دیوانی از اشعار عسجدی در سال 1340 منتشر شده‌بود که هم تصحیح آن مشکل داشت، هم کامل نبود.»

 

 شعبانیان به تحقیق و پژوهش دوساله برای جمع‌آوری اشعار پراکنده عسجدی پرداخت و اظهار داشت:«برای تکمیل دیوان این شاعر ناچار به جست وجو در کتاب‌های تذکره، دایره المعارف‌ها و جُنگ‌ها پرداختم، اینگونه به تعداد بیشتری از اشعار این حکیم دست پیدا کردم.»

  

 گفتنی است علیرضا شعبانیان در جمع آوری دیوان عسجدی از زندگی این شاعر نیز غافل نمانده و اندیشه‌های او را نیز مورد بررسی قرار داده‌است. توجه بیش از اندازه این شاعر به صنایع لفظی از مسائل دیگری است که در این دیوان ریشه‌یابی شده‌است. در بخشی از دیوان عسجدی آمده‌است:

  

 «عسجدی از اکثر صنایع لفظی در جهت تحقق معنا استفاده می‌کند یعنی استفاده از صنایع در هر بخشی دارای دلالت معنایی است و لایة‌ روساختی رابطۀ مستحکمی را با لایۀ ژرف ساختی برقرار می‌سازد. این شکل ظاهری در صدد القا معناست و این معناست که چنین صورتی را شکل داده و ایجاد می‌کند.»/998/د102/ق 

منبع: سوره مهر

ارسال نظرات