۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۳۰۱۳۸۱

معرفی کتاب «نامه زرین سلامت»، ترجمه رساله ذهبیه امام رضا

خبرگزاری رسا ـ «نامه زرین سلامت»، ترجمه رساله ذهبیه امام رضا علیه السلام عنوان کتابی است که از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی معرفی شد.
زرين نامه سلامت

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد،  در میان متون روایات به بیش از 5 هزار روایت و حدیث در خصوص مسائل تغذیه، بهداشت و سلامت برمی خوریم که بیش تر آن ها از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم، امام علی، امام باقر، امام صادق و امام رضا علیهم السلام است.

 

«رساله ذهبیه» یکی از متون ذکر شده است که توسط امام رضا علیه السلام به رشته تحریر درآمده و ترجمه آن در کتاب پیش رو به چاپ رسیده است. هر چند که این متن از دنیای سنتی و معنوی آمده، اما فرازهای آن هر یک می تواند عنوان یک پژوهش و کاوش در جهان طب و بهداشت باشد. مزاج شناسی، بهداشت روانی، آداب خواب و بیداری، تعارض های غذایی و.. از اهم عناوین این رساله هستند.

 

این رساله از نفیس ترین مواریث اسلامی در زمینه دانش پزشکی است که به طور اجمال، رشته‌هایی از علوم پزشکی را معرفی و بخش زیادی از طب پیشگیری را نیز بیان کرده است.

 

این اثر به باور صدها پزشک، متخصص و حکیم، شایسته ترین متن آموزشی،کاربردی، برای تحقق سلامت و بهداشت انسان است. فرازهایی که در این متن حکیمانه وجود دارد، پاسخگوی نیازهای جامعه بشری برای دستیابی به سلامت جامع است.

 

سند روایی طب الرضا علیه السلام، پیام‌های زرین بهداشتی امام رضا علیه السلام، معجون دارویی غذایی رضوی، آداب استحمام، آداب بهزیستی و بهداشت فردی، آداب سفر و احکام آب ها، مزاج‌شناسی، مدیریت و سازماندهی بدن، آداب حجامت و فصد، مواد ترکیبی و تعارض های غذایی، عناوین 9 بخش تشکیل دهنده کتاب حاضر است.

 

بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب«نامه زرین سلامت»، اثر محمد دریایی را در قطع وزیری و در شمارگان یک هزار جلد منتشر کرد.

 

گفتنی است؛ این اثر ارزشمند در هفدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران ایرانی در مشهد از پر مخاطب ترین آثار شناخته شده است./1308/د102/ق

منبع: روابط عمومی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات