۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
کد خبر: ۳۰۱۲۷۲

اهدای 400 سکه ضرب چکشی تاریخی ایران به موزه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ اهدای چهار صد سکه ضرب چکشی تاریخی ایران به موزه آستان قدس رضوی، بخش مهمی از تاریخ پر فراز و نشیب سده های گذشته سرزمین بزرگ ایران را روشن کرد.
موزه آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، جواد نوروزی، مجموعه دار با ذوق تهرانی که علاقه فراوانی به تاریخ ایران داشته و مجموعه داری را از پدرخود آموخته، این مجموعه منحصر به فرد را که شامل بیش از 400 قطعه سکه است را به این گنجینه اهدا کرده است.

 

سکه های امیرارسلان بن بکنلری از امرای آذربایجان(496 الی 548 ه.ق) قلیچ ارسلان بن مسعود و طغرل بن قلیچ ارسلان از سلسله سلجوقیان روم (510  الی 708 ه.ق) امیرقراسنقر از احمدیلیان (510 الی 604 ه.ق) برخی از عناوین سکه‌های اهدایی است.

 

برخی دیگر از سکه‌ها مانند سکه‌های شمس‌الدین ایلدیکز، جهان پهلوان محمد، قزل ارسلان عثمان، ابابکر بن محمد و قزل ارسلان دوم (مشهور به ارسلان خاموش) از اتابکان آذربایجان (531 الی 626 ق) ایلقفشت بن صتماز  و بدکین بن محمد از دست نشاندگان اتابکان آذربایجان (550 الی 630 ق)، فخرالدین بهمرام‌شاه و سلیمان بن اسحق از سلسله بنی منکوجک ( که در ارزنجان اناتولی ترکیه در بین سالهای 563 الی 622 ق حکومت داشتند) و سیف الدین بک تیمور( از تیره ترکمان و تنها حاکم  از  بک تیموریان)  مشهور به شاه ارمن ها ( شاه ارمنستان ) که در بین سالهای 579 الی 589 در محدوده دریاچه وان ترکیه حکومت داشته و در بین سالهای 496 الی 708 ق ضرب گردیده‌اند.

 

این مجموعه کم مانند گوشه ای از تاریخ  ایران و زاویه های پنهان تاریخی و بعضی از نقاط مبهم گذشته سرزمین پهناور ایران را که کمتر بر روی آن تحقیق و مطالعه صورت گرفته را بخوبی روشن می‌کند.

 

گفتنی است، گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی آماده همکاری با پژوهشگران تاریخ ، سکه شناسان و محققان است./1308/102/ب2

 

منبع: روابط عمومی آستان قدس رضوی

ارسال نظرات