۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۳۰۰۹۸۵

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

خبرگزاری رسا ـ برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات استانی قرآن کریم در کرمانشاه، آموزش 20 هزار نفرحافظ قرآن، رقابت 116 خواهر و 134 برادر در مرحله استانی قرآن کریم، ارزیابی مقالات سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، آغاز برگزاری مسابقات استانی قرآن کریم اوقاف خوزستان از 29 آبان ماه از اخبار کوتاه سازمان اوقاف است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا، مرحله استانی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم به مدت 3 روز در محل مجتمع فرهنگی و رفاهی بعثت در کرمانشاه برگزار شد.

 

در این دوره از مسابقات 206 نفر از متسابقین شامل 100 نفر برادر و 106 نفر خواهر در رشته های قرائت، ترتیل، حفظ 5 جزء، حفظ 10 ، 20 وکل قرآن کریم و مفاهیم به رقابت پرداختند.این دوره از مسابقات در روزهای 14 و 15 و 16 آبان ماه برگزار شد.

 

آموزش 20 هزار نفرحافظ قرآن

 

سلمان روحی صبح امروز در جمع خبرنگاران استان در سنندج اظهار داشت: تاکنون 7 هزار و 250 نفر در طرح تربیت حافظ در این استان ثبت نام کرده‌اند.

 

وی تصریح کرد: با ثبت نام این تعداد، سهمیه استان در طرح تربیت حافظ امسال تکمیل و جمع حافظان در این طرح به بیش از 20 هزار نفر رسید.

 

وی به ارائه آماری به صورت تفکیک شهرستانی در این زمینه پرداخت و گفت: یک‌هزار و 350 نفر در شهر سنندج، یک‌هزار نفر در سقز، 950 نفرمریوان ،، یک‌هزار و 200 نفر بیجار ، یک‌هزار و 310 نفر قروه ، 900 نفر بانه و 550 نفرازکامیاران در کلاس‌های این طرح ثبت‌نام کردند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان افزود: در طول چهار سال این اداره کل موفق به برگزاری کلاس‌های تخصصی حفظ قرآن برای بیش از 20 هزار نفر از نوجوانان، جوانان و بزرگسالان کرده است.

 

روحی با بیان اینکه استان کردستان از نظر استعدادهای قرآنی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است، اظهار کرد: نوجوانان و کودکان با استعدادی در زمینه‌های قرآنی در کردستان وجود دارند که شناسایی این ظرفیت‌ها و تلاش در راستای بارور ساختن آن باید از طریق خانواده‌ها و دستگاه‌های متولی امر در این زمینه صورت بگیرد.

 

رقابت 116 خواهر و 134 برادر در مرحله استانی قرآن کریم

 

سی‌وهشتمین دوره مسابقات سراسری  قرآن در مقطع استانی در  استان تهران صبح امروز با برگزاری مسابقات بانوان در سالن بصیرت مجموعه فرهنگی 13 آبان آغاز شد.

 

در این برنامه حجت‌الاسلام سیدهاشم حسینی معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران طی سخنانی با اشاره به رشد شرکت‌کنندگان مسابقات طی سال‌های اخیر گفت: سال 91 در مسابقات این استان 41 هزار نفر حضور داشتند که این تعداد در سال 92 به 286 هزار و در سال 93 به 450 هزار نفر شرکت‌کننده در دو مقطع بزرگسالان و شکوفه‌ها رسید، اما از سال 94 مقطع شکوفه‌ها از این مسابقات جدا و به آموزش و پرورش واگذار شد، از این رو تعداد شرکت‌کنندگان ما امسال 170 هزار نفر است.

 

وی با اشاره به حضور 250 شرکت‌کننده در مسابقات استان تهران، گفت: امسال 116 خواهر و 134 برادر در مجموع 250 نفر موفق به حضور در مرحله استانی مسابقات قرآن استان تهران شده‌اند که باید در روز‌های آینده در رشته‌های حفظ 10، 20 و کل قرآن کریم به همراه رشته‌های قرائت، ترتیل و اذان حضور به رقابت بپردازند، البته رشته اذان فقط ویژه بانوان است.

 

حسینی با اشاره به سهمیه‌های استان تهران برای شرکت در مسابقات کشوری، گفت: در رشته حفظ 10 جزء که به همراه معارف قرآن برگزار می‌شود یک نفر از استان تهران به مرحله کشوری می‌رود، همچنین در رشته حفظ 20 جزء 4 نفر، حفظ کل 5 نفر، ترتیل 3 نفر و قرائت 5 نفر از استان تهران به مسابقات کشوری قرآن کریم راه پیدا می‌کنند. این سهمیه امسال رشد داشته و استان تهران بیشترین سهمیه را در مسابقات کشوری دارد، البته هر چند تهران بیشترین سهمیه را در بین استان‌های کشور دارد اما ما به این هم قانع نیستیم و تلاش می‌کنیم با رشد برنامه‌های قرآنی در این استان سهمیه تهران را در مسابقات کشوری افزایش دهیم

 

 ارزیابی مقالات سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور

 

علی محمودی، مسئول بخش پژوهشی سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشوردر این خصوص اظهار کرد: بخش پژوهشی جشنواره شامل سه بخش مقالات با موضوع عام با محوریت «قرآن و عترت»، نقد کتاب «همیشه بهار» با موضوع «سبک زندگی» اثر احمدحسین شریفی و تلخیص کتاب « شرح اسم »با موضوع «زندگی نامه مقام معظم رهبری دام ظله العالی» اثر هدایت الله بهبودی است.

 

محمودی ضمن بیان اینکه سهمیه هر نهاد 40 اثر در هر بخش می باشد ، در خصوص مراحل ارزیابی مقالات گفت: پس از دریافت آثار از طرق سایت همایش و پستی و ...، آثار در بانک اطلاعات همایش ثبت گردید. سپس جهت اطمینان از صحت استناد آثار دریافتی ، کل آثار در دایره پالایش جشنواره مورد بررسی قرار گرفت. پس از آن آثار بدون نام و مشخصات نویسندگان و صرفا بر اساس کد جهت سطح بندی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند. مراحل بعد شامل ارزیابی دو داور از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق علیه السلام، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) ، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و مرحله نهایی ارزیابی جهت تایید نفرات برگزیده با حضور همزمان چند تن از اساتید برجسته در یک جلسه صورت می پذیرد.

 

مسئول بخش پژوهشی سی امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور همچنین با بیان اینکه ارزیابی بخش نقد و تلخیص کتاب، هر کدام توسط یک داور انجام می گیرد، خاطرنشان کرد: داوران بخش نقد و تلخیص کتاب نیز از اعضای هیأت علمی دانشگاه های برجسته کشور هستند.

 

آغاز برگزاری مسابقات استانی قرآن کریم اوقاف خوزستان از 29 آبان ماه

 

حجت‌الاسلام مرتضی فرهادی‌نژاد، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان اظهار کرد: مرحله استانی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و امور خیریه استان خوزستان جمعه 29 آبان‌ماه برگزار می‌شود.

 

وی بیان کرد: به دلیل آنکه اعزام شرکت‌کنندگان به مسابقات به مدت 2 روز دشواری‌هایی را به همراه دارد تصمیم گرفته شد مسابقات در یک روز به صورت جمعی البته در دو مکان مجزا در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شود.

 

فرهادی‌نژاد گفت: حسینیه امام رضا(ع) اهواز به منظور میزبانی از برگزاری مسابقات قرآن اوقاف تعیین شده است. علاوه بر بهره‌مندی و حضور داوران بین‌المللی استان خوزستان برخی داوران از تهران نیز دعوت شده و حضور دارند.

 

معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان به معرفی رشته‌های این مسابقات پرداخت و تصریح کرد: قرائت، ترتیل، دعاخوانی، حفظ 5 جزء، 10 جزء، 20 جزء و کل قرآن کریم، اذان(ویژه برادران) و معارف قران کریم برگزار می‌شود./1325/ت303/ف2

 

منبع: روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات